تو را بر حذر می دارم از خود پسندی و از اینکه بر کسی که تورا به خود پسندی وادار می کند اعتماد و تکیه کنی .
امام 1علی(علیه السلام وآله)
فرم در حال بارگذاری ...
این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.
همه خوبیها در سه خصلت گرد آمده است: 1- نگاه کردن 2- خاموشی 3- گفتار.
هیچ کس نباید دمر بخوابد واگردیدید کسی اینگونه خوابیده بیدارش کنید و او را به حال خود وا نگذارید.
پادشاهان و فرزندشان به سمت چپ می خوابند تا آنچه را خورده اند گوارا یابند.
کسی که با شکم پرو سنگین بخوابد ، رویاهای غیر واقعی می بیند.
سرمه شیطان خواب است،دوای خشک او خشم و غضب و داروی نرمش دروغ می باشد.
روح می گذرد به گروهی از ملائکه و گروهی از جن پس هر چه خواب راست است از ملائکه است و هرچه خواب دروغ است از جن است.
خواب اگر از رویاهای صادق باشد از فرشتگان مایه می گیرد و اگر از خواب های دروغ باشد از جنیان سر چشمه می گیرد.
اعمال خود را خالص کنید تا سعادت مند شوید.
خوشا به حال آن کس که عیب خودش او را از پرداختن به عیبهای مردم باز دارد.
دقت و کنجکاوی در عیب دیگران و پی گیری از آن زشت ترین و بدتری گناهان است.
به خطای دیگران شاد مشو که همیشه از تو درستکاری سر نزند.
با نیکی کردن وچشم پوشی از گناهان ،عزت واحترام زیاد می شود.
اسرار آنهارا آشکار مساز بلکه آنچه را نیز بر تو آشکار شده است اصلاح کن و بپوشان .
از لغزش های جوانمردان در گذرید ، زیرا هرگاه یکی از آنان بلغزد خداوند دست او را می گیرد و بلندش می کند.
از آنچه برایت اشکار نیست و یا از تو پوشانده داشته اند تغا فل کن و بگذار همچنان در نهان باشد .
لغزش دوست خود را، برای زمان یورش دشمنت، تحمل کن.
خط، زبان دست است.
به پایان کارها اندیشیدن نهایت خردمندی است.
بدان که خداوند مرگ همان خداوند زندگی است و آن که می آفریند هم او می میراند و آن که نابود می کند هم او بازمی گرداند
خانواده کمتر ، یکی از دو راحتی است.
افت هوشمندی حیله گری است.
نفس های انسان ، گامهای او بسوی مرگ است.
هرگاه کسی خواست بخوابد ، دست راستش را زیر گونه راستش قرار دهد زیرا نمی داند آیا بیدار خواهد شد یا نه.
کسی که از مرگ بگریزد نه بر عمرش افزوده می شود نه گریختن مانع فرا رسیدن روز مرگش می شود
به خداوند سوگند که آن جدی است نه شوخی، حقیقت است نه دروغ، مرگ را می گویم که صدای خود را به همه رساند
بزرگترین اسرار، مرگ است.
هر گاه از کسی سوال شود چیزی را که نمی داند مبادا حیاء کند از این که بگوید : نمی دانم.
نیکوترین حیاء ، حیاء تو از خودت می باشد.
ریشه مردانگی، حیاست و ریشه آن پاکدامنی.
حیا چشم، پوشیدن از محرمات است.
بالاترین درجه شرم و حیا، حیا از خود است.
در برابر حوادث روزگار چاره اندیشی کن.
حماقت دردی است که درمان ندارد.
نگهبان آدمی حکمت و دانش اوست.
در سکوت ازحکمت و دانش خیری نیست ، چنانچه در گفتار از روی نادانی خیری نیست.
در خاموش بودن از اظهار حکمت، خبری نیست به همان گونه که در گفتن سخنان جاهلانه خبری یافت نمی شود.
حکمت در سینه منافق است و بدین سو و آن سو می چرخد تا از آن به در آید.
حکمت ، گمشده مومن است پس باید حکمت را فرا گرفت اگر چه از اهل نفاق هم میسر باشد.
بر حذر باش از اینکه در آنچه همه مردم به یکسان در آن شریکند برای خود حق ویژه ای قا ئل شود .
هان ! حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست.
حق به شخصیت ها شناخته نمی شود، خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی.
کسی که در طریق حق و باطل مردد و سرگردان باشد ، سُمهای شیاطین او را پایمال می کنند.
زیان کارترین مردم کسی است که بتواند حق بگوید و نگوید.
خوشبختی،در پایبندی به حق است.
هر که با حق در اّفتد، زمین می خورد.
کسیکه با حق درآویزد حق او را به خاک کند.
آنکه بخواهد بر حق غلبه کند، مغلوب می گردد.
همانا حق سنگین است اما گوارا و باطل سبک است و آسان امام کشنده.
هرکه به جز حق جویای عزت شود به ذلت در افتد.
هر کس به حق عمل کند نجات یابد و رستگار شود.
حق سزاوارتراست که پیروی شود.
به اتکای رفاقت و دوستی ، حق برادرت را ضایع مکن زیرا کسی که حقش را ضایع کنی برادر تو نیست.
اساس حکمت ملازمت با حق است.
کسی که بتواند خون خود را حفظ کند واز قا تل خود جلو گیری نکند تا کشته شود قاتل خود خواهد بود .
وقتی باران حسد باریدن گیرد درخت فساد بروید.
مدح و تعریف بیش از استحقاق و شایستگی تملق است و کمتر از استحقاق یا ناتوانی در بیان است یا حسد.
هر که حسادت را رها کند،محبوب مردمان شود.
هر که بر حسدش غالب نشود بدنش گور جانش خواهد شد.
ثمره حسادت بدبختی در دنیا و آخرت است.
هر که به حساب خویش رسیدگی نمود، سود برد و هر که از آن غافل ماند، زیان کرد.
نشانه عجز حرص است.
کسی که مال اندک قانعش نکند مال بسیار سودش ندهد.
فزون خواه دنیا محکوم به فقر است و روی گردان از دنیا آسایش یار اوست.
حرص، تکبر و حسد عوامل ورود به گناهان است.
آفت روح انسان حرص و دل بستگی به دنیا است .
رسول الله (ص) هرگز حاجت سائلی را رد نکرد مگر آنکه به او چیزی داد و یا اگر چیزی نداشت با زبانش او را رد می کرد.
بدانید که خداوند از میان بندگانش کسانی را که هر روز به شکلی در می آیند ، مبغوض دارد.
چشم عاشق از دیدن عیبهای معشوق کور است و گوش او از شنیدن زشتیهایش کر.
ستایش و تعریف کردن بیش از شا یستگی، تملق و چاپلوسی است و کمتر از شایستگی، در ماندگی یا حسادت می باشد.
چاپلوسی و حسادت از اخلاق مومن نیست ،مگر در تحصیل دانش.
بپرهیز از چاپلوسان و اینکه تملق و تعریف بیش از حد را دوست بداری .
وقتی از شما راجع به چیزی سوال کردند که علم و آگاهی درباره آن ندارید ، بگویید : خدا بهتر می داند.
نادانی، دشمن بزرگ انسان است.
جهل مرکز زشتی ها است، جهل ریشه و پایه زشتی ها است، جهل موجب تباهی معاد انسان است.
بزرگترین نادانیها برای بشر جهل به خویشتن است.
با آنچه نمی دانید دشمنی مورزید،زیرا بیشتر دانش در چیزهایی است که شما نمی دانید.
زیانی که بی خرد به خود می زند دشمن به دشمنش نمی زند.
بهترین جهادها، جهاد با نفس است.
بهای بهشت جهاد با نفس است.
فرار کننده از میدان جهاد بداند خدای خود را به خشم آورد ه و خود را هلا کت نموده است .
جهاد بالاترین اعمال است.
جوانیت را قبل از پیر شدن در یابد و همچنین تن درستی را قبل از بیماری.
گشاده رویی و نیکی کردن نشانه جوانمردی است.
با اکثریت جامعه همراه شوید زیرا دست خدا با جماعت است.
با فرومایه کشمکش و مجادله مکن که بر تو گستاخ می شود.
از جدال کردن بپرهیزید که این کار شک و دو دلی به بار می آورد.
هر که آبروی خود را دوست دارد باید از مجادله بپرهیزد.
از نشانه های بی خرد این است که هر دم به رنگی در می آید.
خداوند از نادانان تعهد به آموختن دانش نگرفته مگر آنکه قبلا از دانشمندان تعهد آموزش آنها را گرفته است.
خداوند ، نادانان را برای آموختن علم متعهد نکرد مگر اینکه بیشتر دانایان را به آموزش دادن آن متعهد و موظف ساخت.
انسان جاهلی را نمی بینی مگر اینکه یا افراط می کند یا تفریط.
شخص بی خرد با هر سخنش سوگندی همراه است.
بریدن از نادان برابر است با رابطه بر قرار کردن با خردمند.
با نادان رازی را که طاقت کتمانش را ندارد در میان مگذار.
بدانید ای بندگان خدا که جاسوسی از اعضای بدن شما و نگهدارندگان راستگویی که کردارهای شما را حفظ می کنند، بر شما گماشته شده اند
ثواب کار به اندازه رنجی ا ست که در آن برده ایم.
کسی که به خدا و روز قیامت معتقد است در مکانی که موجب تهمت است ، نمی نشیند.
هیچ کس به غیر از خدای تعالی امید نبست مگر نا امید گشت
هر کس به خدا توکل کند، سختیها در برابرش رام گردد وکارها و اسباب امور بر او آسان می شود .