سؤال 102. استفاده از عينكى كه دسته آن مخلوط به طلا، يا طلاى آن ظاهر است، براى مردان چه حكمى دارد؟

جواب: اگر مخلوط به طلا باشد، اشكالى ندارد; امّا اگر قسمت طلا به صورت روكش باشد، جايز نيست.

سؤال 103. آيا دندان پزشك مجاز به نصب دندان طلا براى مردان مى باشد؟

جواب: جز در موارد ضرورت و يا در جايى از دهان كه در موقع سخن گفتن نمايان نمى شود مجاز نيست.

سؤال 104. آيا بلند نگاه داشتن مو جزء سيره پيامبر يا امامان آمده است؟ من شنيده ام كه پيامبر زمانى كه در شعب ابوطالب بودند مويشان به شانه هاى مباركشان مى رسيد. آيا اين صحت دارد؟

جواب: بلند بودن موى پيامبر يا ائمه هدى(عليهم السلام) بعيد نيست; زيرا در آن زمان معمول بوده است.

سؤال 105. اخيراً در ميان برخى از جوانان مدل مو و لباسهايى (مانند رپ و غيره) رسم شده كه از كشورهاى اروپايى و بلاد بيگانه اخذ مى گردد نظر به اين كه پوشيدن اين لباسها و انجام اين گونه آرايش ها عرفاً از مصاديق تشبه به كفّار است چه حكمى دارد؟

جواب: با توجّه به اين كه اين امور بخشى از فرهنگ منحطّ بيگانگان است، مسلمانان بايد از آن پرهيز كرده، و فرهنگ خود را زنده كنند.

سؤال 106. تراشيدن ريش چه حكمى دارد؟

جواب: احتياط در ترك آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، كه گاه به آن ريش پروفسورى گفته مى شود، كافى است. و جوانانى كه محاسن آنها به صورت نامنظم روئيده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت كامل درآيد.

سؤال 107. عدّه اى از جوانان كه از نظر علمى نيز در حدّ بالايى هستند به طرز خاصّى لباس مى پوشند و بيش از اندازه محاسن مى گذارند، داشتن محاسن به حدّى كه مايه تمسخر شود، چه حكمى دارد؟

جواب: از پوشيدن لباس، يا گذاردن محاسن بيش از اندازه كه موجب تمسخر و توهين به شخص باشد بايد اجتناب كرد و شخص مؤمن هميشه بايد عزّت خود را حفظ كند.

سؤال 108. آرايش و اصلاح زنانه براى مردان چه حكمى دارد؟

جواب: جايز نيست مردان خود را شبيه زنان كنند، ولى اصلاح جزيى و مرتّب كردن بعضى از قسمت ها كه منظره خوشايندى ندارد، اشكالى ندارد.

سؤال 109. بسيارى از خانواده ها براساس يك سنّت غلط به داماد خود انگشترى يا ساعت يا گردنبند يا حلقه طلا هديه مى دهند و آنها نيز از آن استفاده مى كنند و در نتيجه زشتى اين كار از بين مى رود. نظر مبارك در مورد استفاده مردها از انگشتر و ديگر زيورآلات و همچنين هديه دادن آن به دامادها و جوانان و همچنين ساختن و خريد و فروش آن كه مقدّمه و زمينه ساز اين منكر است، چه مى باشد؟

جواب: زينت طلا براى مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پيروان مكتب اهل بيت(عليهم السلام) بايد به پيروى از دستورات آن بزرگواران از اين امر اجتناب ورزند و فرقى ميان هديه و غير هديه و داماد و غير داماد نيست. ساختن و خريد و فروش آنها نيز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشكال دارد و اگر زينت طلا به صورت صليب باشد پوشيدن و ساختن و خريد و فروش آن گناه مضاعف دارد.

موضوعات: احكام خانواده در پرتو فقه اسلامى  لینک ثابت



[یکشنبه 1395-01-29] [ 12:44:00 ق.ظ ]