1 شب زفاف

سؤال 643. دعا و نماز شب زفاف چگونه است؟

جواب: در اين مورد دو دستور صادر شده است:

الف) از امام محمّدباقر(عليه السلام) نقل شده است كه وقتى عروس را به منزل آوردى، به وى بگو، وضو سازد و خودت نيز وضو بساز و دو ركعت نماز بگذاريد; پس از آن، حمد و ستايش الهى را بجا آوريد و بر محمّد و آل محمّد، صلوات بفرستيد، و آنگاه (براى زندگى آسوده و پر معنويت) دعا كن و از زنانى كه همراه عروس آمده اند، بخواه، آمين گويند. سپس اين دعا را بخوان:

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى اِلْفَها وَوُدَّها وَرِضاها، وَاَرْضِنى بِها، وَاجْمَعْ بَينَنا بِاَحْسَنِ اجْتِماع، وَانَسِ ائْتِلاف، فَاِنَّك تُحِبُّ الْحَلالَ، وَ تَكرَهُ الْحَرامَ.

«خدايا الفت و دوستى و رضايتش را روزيم كن و مرا از او راضى كن و گردآور ميان ما به بهترين گردآوردن و مأنوس ترين سازش كه تو دوست دارى حلال را و ناخوش دارى حرام را».(1)

ب) از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است كه در شب «زفاف» هنگامى كه به نزد عروس مى روى، رو به قبله بنشينيد و بگو:

اَللّهُمَّ بِاَمانَتِك اَخَذْتُها، وَبِكلِماتِك اسْتَحْلَلْتُها، فَاِنْ قَضَيتَ لى مِنْها وَلَداً، فَاجْعَلْهُ مُبارَكاً تَقِياً مِنْ شيعَه آلِ مُحَمَّد، وَلاتَجْعَلْ لِلشَّيطانِ فيهِ شِرْكاً وَلانَصيباً.

«خدايا به امانت تو او را گرفتم و به كلمات تو حلالش كردم پس اگر از او فرزندى نصيبم كردى او را مبارك و با تقوا و از شيعيان آل محمّد قرار ده و براى شيطان در او شركت و نصيبى قرار مده».(2)

________________________________________

1 . كافى، ج 5، ص 500، ح 1.

2 . كافى، ج 5، ص 500، ح 2.

موضوعات: احكام خانواده در پرتو فقه اسلامى  لینک ثابت



[سه شنبه 1395-01-31] [ 12:16:00 ق.ظ ]