توصیه رهبر معظم انقلاب به طلاب

رهبر معظم انقلاب به عنوان یک طلبه و روحانی موفق در تمام زمینه ها شناخته شده و مایه فخر و مباهات حوزه ها به شمار می‌رود. از این رو سیره و روش آن بزرگوار برای طلاب جوان ما بسیار حائز اهمیت است.

شکی نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت‌های دینی و مذهبی و سیاسی مورد شناخت مردم جهان است. زندگی ساده و شیوه و روش اسلامی و مطابق با دستورات مقدس اسلام از او یک شخصیت مقدس، شجاع، عالم و فقیهی برجسته ساخته است.

در این میان جایگاه چنین شخصیتی در حزوه های علمیه از دیگر مراکز به مراتب برجسته تر و ملموس تر است.رهبر معظم انقلاب به عنوان یک طلبه و روحانی موفق در تمام زمینه ها شناخته شده و مایه فخر و مباهات حوزه ها به شمار می‌رود. از این رو سیره و روش آن بزرگوار برای طلاب جوان ما بسیار حائز اهمیت است.

برخوردهای اجتماعی، نظم و انظباط و تلاش و کوشش ایشان و خلاصه هر آنچه در مسیر طلبگی لازمه کار یک طلبه موفق است، شاخصه هایی است که می تواند به عنوان الگو در زندگی هر طلبه ای لحاظ شود.

جالب است که برخی توصیه‌های ایشان به طلاب بسیار موجز ولی کارگشا و با اهمیت است. توصیه هایی که برگرفته از سالها تجربه و سالها تلاش و کوشش معنوی و علمی است.

در این نوشتار به گزیده ای از سخنان منصور حاتمی راد، عضور هیات علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام که به صورت اشاره وار و بخش بخش آورده شده اشاره می کنیم.

ادامه مطلب :

متولد سال 1318 است و اصالتا اهل تبریز ومتولد خامنه هستند. پدرشان سیدجواد از مردان نیک و دیندار دوره خویش بود و مادرشان نیز از خانواده روحانی و دایی های ایشان نیز همگی روحانی بودند.

خانواده پدری و مادری ایشان همگی از روحانیون و مبارزان علیه استبداد بوده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در مصاحبه‌ای درباره مادر بزرگوارشان فرموده‌اند که ایشان فردی خوش ذوق، اهل دعا و نیایش، حافظ و قاری قرآن و حافظ شناس بودند و در دوره کودکی با صدای زیبا قرآن را برای فرزندانشان تلاوت می کردند.

ایشان در خاطرات زندگی خود بیان کرده اند که مادرشان آنقدر علاقه به مسایل دینی در ایشان ایجاد کرده بودند که از 4 سالگی مکتب قرآن و از 7 سالگی با لباس طلبگی به مدرسه می رفتند.
تحصیل، تهذیب نفس و ورزش توصیه آقا به جوانان و طلاب است و هنوز هم ایشان با وجود 72 سال سن ورزش روزانه و هفتگی دارند.

ایشان درباره اشعاری که شاعران برجسته کشور می سرایند نظر می دهند و در این زمینه صاحبنظر هستند و خودشان نیز اشعاری دارند که با تخلص امین مطرح می‌کنند.

ایشان به مطالعه کتب تاریخی بسیار علاقه مند بوده و هستند و همواره نسبت به آشنایی جوانان کشور با مسایل تاریخی دغدغه دارند.

اولین فردی که به فرموده خود ایشان اثر زیادی در شخصیت ایشان داشته است نواب صفوی بوده و در قم نیز با آیت الله بهشتی آشنا می‌شوند و از این دو بزرگوار همواره به نیکی یاد می‌کنند.

ساواک بعد از آنکه دید نمی‌تواند از طریق زندان ایشان را مطیع کند دست به تبعید ایشان به ایرانشهر زد که البته ایشان از این فرصت به خوبی بهره برداری و دو کار بزرگ کردند.

یکی از ابتکارات ایشان راه اندازی امداد روحانیت برای خدمت به مردم این شهر بود و دیگری اینکه ایشان مجمع وحدت شیعه و سنی را برای ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی راه اندازی کردند.

منابع:

خبرگزاری مهر

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان

موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-06-28] [ 11:57:00 ب.ظ ]