حُسنِ حَسَن
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
مهر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        



این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.




آمار

  • امروز: 559
  • دیروز: 438
  • 7 روز قبل: 1510
  • 1 ماه قبل: 9938
  • کل بازدیدها: 2386320





  • رتبه







    کاربران آنلاین

  • متین
  • دهقان
  • نویسنده محمدی
  • ڪُܩِیـ3ـ1ـ3ـل


  •   علایم ظاهری شیعیان   ...

    در روایتی که از حسن عسکری نقل شده‌است،  ۵ چیز علامت مومن است:

    1. پنچاه و یک رکعت نماز گزاردن (۱۷ رکعت فریضه و ۳۴ رکعت نافله در شبانه‌روز).
    2. انگشتر در دست راست کردن.
    3. اظهار(با صدای بلند خواندن) بسم الله الرحمن الرحیم در نماز(ابتدای حمد و سوره نمازهای یومیه)
    4. زیارت امام حسین در روز اربعین
    5. پیشانی را در سجده بر خاک گزاردن.

    شیعیان این علامات را مخصوص خود می‌دانند. چه آنکه اهل سنت انگشتر در دست چپ و «بسم‌الله» را در نماز آهسته میخوانند و در سجده نیز پیشانی بر سجده‌گاه خود میگذارند.

    شیعیان همچنین در نحوه وضوگرفتن با اهل سنت تفاوت دارند. همچنین در بعضی از آداب نماز که بعضی از آنها از ارکان نماز محسوب می‌شوند. از آن جمله، شیعیان با دست باز نماز می‌گزارند. همچنین است در قیام بعد از رکوع[نیازمند منبع]و نحوه سلام دادن در آخر نماز.

    از دیگر آثار ظاهری شیعیان شهادت به ولایت علی بن ابیطالب در اذان است. این عبارت اگرچه در قرون ابتدایی اسلام توسط مفوضه و به منظور تظاهر به تشیع استفاده می شده  اما بعدها، با استفاده شیعیان از آن، بعنوان سنت و شعار اصلی شیعیان بشمار می‌آید.البته شهادت به علی بن ابیطالب در اذان به عنوان استحباب و تبرک گفته می‌شود و جزو اجرای اصلی اذان نیست.

    شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-07-15] [ 11:23:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شوخي و جدي   ...

    روزي شيخ انصاري ف پس از پايان  تدريس ، مثل  هميشه  به  ديدار مادر پيرش رفت  وبراي اينكه  دلش را شاد كند، باب شوخي را باز كرد و گفت:« يادش به خير مادر ، يادت  مي آيد آن وقت ها  كه  دوره مقدمات  را مي گذارندم ، بچه نافرماني بودم . هر گاه  از من  مي خواستي كاري انجام دهم من دستورهاي شما را پس  ازدرس ومباحثه انجام  مي دادم ؟ ان گاه شما را پس از درس ومباحثه انجام ميدادم؟ان گاه شما  عصباني مي شدي  وبا ناراحتي  ميگفتي:

    واي بر من انگار  نه انگار  كه فرزندي دارم  .اكنون نيز همين طور است وفرزندي نداري» مادر با خنده گفت:« بله اكنون نيز همين طور است . آن وقت ها به كارهاي منزل نمي رسيدي  ومن را زير فشار قرار ميدادي واكنون نيز كه  به جايي رسيده اي چنان در مصرف وجوهات شرعي احتياط ميكني كه ما زير فشار هستيم »

    منبع زندگاني شيخ انصاري .ص 59

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:19:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      آدم نباید بیشتر از باطنش رفتار خوب انجام بدهد   ...

    آقا! آدم نباید بیشتر از باطنش رفتار خوب انجام بدهد؟!
    بله به این شرط که با این رفتار خوب تحمل وار، خودش را پاک بکند،باید اثر بگذارد در درون.
    اما اگر رفتار خوب داشتی، بیش از ظرفیت باطنیت و بعد اثر خوب هم نگذاشت، این تبدیل می‌شود به نفاق.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پانزده اصل اخلاقی پژوهشی   ...


    1-برخورداری از انگیزه ونیت الهی وخالص
    2-دوری از شهرت زدگی
    3-پرهیز از شتابزدگی
    4-پرهیز از علم زدگی
    5-بی طرفی و سعی در رسیدن به حقیقت
    6-پرهیز از انتحال و سرقت علمی
    7-رعایت اصل امانتداری در نقل قولها
    8-احترام به نظریه صاحبان نظریه های مخالف و نقد محترمانه
    9-قضاوت مستدل وصداقت در تحلیل آراء
    10-تتبع کافی در منابع جهت گردآوری
    11-دوری از جزمیت و پیش داوری
    12-توجه به پیش فرضهای ارزشی واعتقادی
    13-دقت در بهره مندی از اعتدال فکری و پرهیز از گرایش به نظریه های شاذ بی پایه و اساس
    14-مجهز بودن به علم روش تحقیق ، وداشتن مهارت کافی برای پژوهش
    15-شهامت در پژوهش جهت مراجعه به تمام منابع اطلاعاتی مجاز از نظر اخلاق و قانون


    منبع:متن پژوهی توصیفی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      دعاي پرسوز پيامبر در سحرگاه   ...
     

    ازحضرت صادق عليه السلام روايت شده‌كه رسول خدا در شبي‌كه مخصوص به ام سلمه (يكي از همسران وي) بود در خانه او بودند. او در اثناي شب پيامبر را نديد؛ از اين رو ناراحت شد و در اطراف خانه به جستجوي وي پرداخت تا سرانجام پيامبر را ديد كه در گوشه‌اي از بيت ايستاده دست‌ها را بلند كرده گريه مي‌كند و مي‌گويد:

    اللهم لا تنزع منّي صالح ما اعطيتني ابداً اللهم و لاتكلني الي نفسي طرفة عين ابداً اللهم لا تشمت بي عدوّاً و لاحاسداً ابداً اللهم لا تردّني في سوء استنقذتني منه ابداً
    بار خدايا! آنچه ازشايستگي‌ها به من عطاكردي ازمن مگير. بارخدايا! مرا حتي به اندازه چشم بر هم زدني به خودم وامگذار. بارخدايا! دشمن يا حسدبرنده‌اي را به شماتت و سرزنش من وامدار. بارخدايا! مرا به سوء و بدي كه از آن نجاتم دادي و رهاندي بازمگردان.
    ام سلمه به كناري رفت و شروع به گريه و زاري كرد به طوري كه پيامبر صلي الله عليه و آله به سراغ او رفت و فرمود: «چرا گريه مي‌كني؟» مي‌گويد: عرض كردم: «پدرم و مادرم فداي تو! چگونه نگريم در حالي كه تو با آن مكاني كه از سوي خدا داري كه تَرك اولاي گذشته و آينده تو را بخشيده، از خدا درخواست مي‌كني كه هرگز دشمن يا حسودي تو را شماتت نكند را به ناراحتي و نگراني‌اي كه از آن نجاتت داده، بر نگرداند و آن شايستگي‌ها كه به تو عطا كرده از تو نگيرد و اينكه هرگز تو را حتي به اندازه يك چشم بر هم زدن به نفس خودت وا مگذارد.
    فرمود:
    اي امّ سلمه: و ما يومنني و انما وكل الله يونس بن متي الي نفسه طرفة عين فكان منه ما كان
    چه چيز مرا ايمن گردانيده است حال آنكه خداوند به يك چشم بر هم زدن، يونس را رها كرده و به خود واگذاشت؛ پس، از او صادر شد آنچه كه صادر گرديد.
    هر يك از اين چهار فقره دعاي پيامبر بزرگوار كه در دل شب انشا كرده و با خدا زمزمه مي‌نموده‌اند بسيار قابل توجه است و براي يك انسان عارف به خدا، بسيار ارزنده و سازنده مي‌باشد به ويژه جملة دوم: «اللهم و لا تكلني الي نفسي طرفة عين ابداً»، اين جمله را همواره به خاطر داشته باشيم و از آن روزي بترسيم كه خداوند ما را به حال خود رها كند كه به تحقيق راه انسان در آن روز جز به سوي دوزخ نخواهد بود.

    برگرفته از كتاب « سيري گذرا در سيره رسول الله (ص)» اثر حضرت آيت الله كريمي جهرمي

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:15:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      جهل به نادانی از خود نادانی خطرناکتر است.   ...

    ازدانایان که به دانایی خود واقف اند ، درس بیاموزید.
    به آن عده ازدانایانی که ازدانایی خود غافلند ، تذکردهید.

    یک عده نمی داند وبه نادانی خود معترفند، به آنها نیز درس بیاموزید.
    ولی بعضی نادانند وبه نادانی خود جاهل،از آنها حذر کنید.
    تعامل افراد واصناف مختلف درجامعه امری ضروری است وبه رشد فرهنگ وتوسعه دانش ومهارت می انجامد.
    سید داود مصطفوی می گفت: دسته چهارم را کنار بگذارید ، بقیه افراد در ارتباط باهم ، می توانند درس بیاموزند.
    واما درباره دسته چهارم اعتقادش این بود که نباید ازدادن آگاهی وبازهم آگاهی ، دریغ کرد.
    می گفت : این دسته را ابتدا باید به دسته سوم ارتقاء وآن گاه به آنها درس داد، چراکه « جهل به نادانی» ازخود«نادانی» مصیبت بار تر است.


    منبع :قطره ای ازباران(بیانات سید داوود مصطفوی)

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:13:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پاداش شگفت آور کمک مرد به همسرش درکار های خانه   ...

     

    حضرت علی (ع) فرمود:

    روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم. آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید. اظهار داشتند:

    « بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم! هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند ، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد.

     

    ای علی! کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید.

    ای علی! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار  دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر  و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.

    ای علی! کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود.

    ای علی! خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است.

    ای علی! خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد»

     

    بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:11:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      تاكتيك‏ های جنگ نرم را بشناسیم!   ...
    در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوعی مختلفی استفاده می شود.

    1)برچسب زدن:
    بر اساس اين تاكتيك، رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات مثبت و منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند

    2)تلطيف و تنوير:

    از تلطيف و تنوير (مرتبط ساختن چيزي با كلمه اي پر فضيلت) استفاده مي شود تا چيزي را بدون بررسي شواهد بپذيريم و تصديق كنيم.

    3)انتقال:

    انتقال يعني اينكه اقتدار، حرمت و منزلت امري مورد احترام به چيزي ديگر براي قابل قبول تر كردن آن منتقل شود.

    4)تصديق:

    تصديق يعني اينكه شخصي كه مورد احترام يا منفور است بگويد فكر، برنامه يا محصول يا شخص معيني خوب يا بد است. تصديق فني رايج در تبليغ، مبارزات سياسي و انتخاباتي است.

    5) شايعه:

    شايعه در فضايي توليد مي شود كه امكان دسترسي به اخبار و اطلاعات موثق امكان پذير نباشد.

    6)كلي ‏گويي:

    محتواي واقعي بسياري از مفاهيمي كه از سوي رسانه هاي غربي مصادره و در جامعه منتشر مي شود، مورد كنكاش قرار نمي گيرد.
    توليدات رسانه هاي غربي در دو حوزه سياست داخلي و خارجي، مملو از مفاهيمي مانند جهاني شدن، دموكراسي، آزادي، حقوق بشر و… است. اينها مفاهيمي هستند كه بدون تعريف و توجيه مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمينه اي مشخص بكار گرفته مي‏شوند.

    7)دروغ بزرگ:

    اين تاكتيك قديمي كه هنوز هم مورد استفاده فراوان است، عمدتاً براي مرعوب كردن و فريب ذهن حريف مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

    8)پاره حقيقت ‏گويي:
    گاهي خبر يا سخني مطرح مي شود كه از نظر منبع، محتواي پيام، مجموعه اي به هم پيوسته و مرتب است كه اگر بخشي از آن نقل و بخشي نقل نشود، جهت و نتيجه پيام منحرف خواهد شد.

    9)انسانيت‏ زدايي و اهريمن‏ سازي:

    يكي از موثرترين شيوه هاي توجيه حمله به دشمن به هنگام جنگ (نرم و يا سخت)، «انسانيت ‏زدايي» است. چه اينكه وقتي حريف از مرتبه انساني خويش تنزيل يافت و در قامت اهريمني در ذهن مخاطب ظاهر شد، مي توان اقدامات خشونت آميز عليه اين ديو و اهريمن را توجيه كرد.

    10)ارائه پيشگويي‏هاي فاجعه‏ آميز:

    در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه هاي جنگ رواني (از جمله كلي‏ گويي، پاره حقيقت‏ گويي، اهريمن‏ سازي و …) به ارائه پيشگويي‏ هاي مصيبت‏ بار مي‏پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت نمايند.

    11)قطره‏ چكاني:

    در تاكتيك قطره‏چكاني، اطلاعات و اخبار در زمان هاي گوناگون و به تعداد بسيار كم و به صورتي سريالي ولي نا منظم در اختيار مخاطب قرار مي گيرد تا مخاطب نسبت به پيام مربوطه حساس شده و در طول يك دوره زماني آن را پذيرا باشد.

    12) حذف و سانسور:
    در اين تاكتيك سعي مي شود فضايي مناسب براي ساير تاكتيك هاي جنگ نرم به ويژه شايعه خلق شود تا زمينه نفوذ آن افزايش يابد.
    در اين تاكتيك با حذف بخشي از خبر و نشر بخشي ديگر به ايجاد سوال و مهمتر از آن ابهام مي پردازند و بدين ترتيب زمينه توليد شايعات گوناگون خلق مي شود.

    13)جاذبه هاي جنسي:

    استفاده از غریزه‏ی جنسی و نمادهاي اروتيكال از تاكتيك‏هاي مهم مورد استفاده رسانه هاي غربي است به طوري كه مي توان گفت اكثر قريب به اتفاق برنامه هاي رسانه هاي غربي از اين جاذبه در جهت جذب مخاطبان خويش به ويژه جوانان كه فعالترين بخش جامعه هستند، بهره مي‏گيرند.

    14)ماساژ پيام:

    در ماساژ پيام، از انواع تاكتيك هاي گوناگون (حذف، كلي گويي، پاره حقيقت گويي، زمان بندي، قطره چكاني و…) جنگ نرم استفاده مي شود تا پيام بر اساس اهداف تعيين شده شكل گرفته و بتواند تصوير مورد انتظار را در ذهن مخاطب ايجاد كند.
    در واقع در اين متد ، پيام با انواع تاكتيك ها ماساژ داده مي شود كه از آن مفهوم و مقصودي خاص برآيد.

    15)ايجاد تفرقه و تضاد:

    ازجمله اموري كه در فرآيند جنگ نرم مورد توجه واقع مي شود، تضعيف از طريق تزريق تفرقه در جامعه هواداران و حاميان حريف است.
    ايجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقيب باعث عدم انسجام و يكپارچگي شده و رقيب را مشغول مشكلات دروني جامعه حاميان خود مي كند و از اين طريق از اقتدار و انرژي آن كاسته و قدرتش فرسوده شود.

    16)ترور شخصيت:
    در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ، ترور فيزيكي جاي خود را به ترور شخصيت داده است.
    در زماني كه نمي‏توان و يا نبايد فردي مورد ترور فيزيكي قرار گيرد با استفاده از نظام رسانه اي و انواع تاكتيك ها از جمله بزرگ نمايي، انسانيت‏زدايي و اهريمن سازي، پاره حقيقت گويي و… وي را ترور شخصيت مي كنند و از اين طريق باعث افزايش نفرت عمومي و كاهش محبوبيت وي مي شوند.
    دشمنان انقلاب و نظام اسلامي نیز با استفاده از اين تاكتيك و بهره گيري از ابزار طنز، كاريكاتور، شعر، كليپ هاي كوتاه و… كه عموماً از طريق اينترنت و تلفن همراه ، پخش مي شود به ترور شخصيت برخي افراد سياسي و فرهنگي موجه و معتبر در نزد مردم مي پردازند.

    17)تكرار:

    براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده، سعي مي كنند اين موضوع تا زماني كه مورد نياز هست زنده بماند.
    در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دارند

    18)توسل به ترس و ايجاد رعب:

    در اين تاكتيك از حربه تهديد و ايجاد رعب و وحشت ميان نيروهاي دشمن، به منظور تضعيف روحيه و سست كردن اراده آنها استفاده مي شود.
    متخصصان جنگ نرم، ضمن تهديد و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنين القاء مي كنند كه خطرات و صدمه هاي احتمالي و حتي فراواني بر سر راه آنان ممكن كرده است و از اين طريق، آينده اي مبهم و توام با مشكلات و مصائب براي افراد ترسيم مي كنند.

    19)مبالغه:

    مبالغه يكي از روشهايي است كه با اغراق كردن و بزرگ نمايي يك موضوع، سعي در اثبات يك واقعيت دارد.
    كارشناسان جنگ رواني، از اين فن در مواقع و وقايع خاص استفاده مي كنند. غربي ها همواره با انعكاس مبالغه آميز دستاوردهاي تكنولوژيك خود و اغراق در ناكامي هاي كشورهاي جهان اسلام سعي در تضعيف روحيه مسلمانان در تقابل با تمدن غربي دارند.

    20- مغالطه:

    مغالطه شامل گزينش و استفاده از اظهارات درست يا نادرست، مشروح يا مغشوش و منطقي يا غيرمنطقي است، به اين منظور كه بهترين يا بدترين مورد ممكن را براي يك فكر، برنامه ، شخص يا محصول ارائه داد.
    متخصصين جنگ نرم، مغالطه را با «تحريف» يكسان مي دانند. اين روش ، انتخاب استدلال ها يا شواهدي است كه يك نظر را تاييد مي كند و چشم پوشي از استدلال ها يا شواهدي كه آن نظر را تائيد نمي كند

     

    منبع : تالار گفتگوی بیداری اندیشه


    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:09:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ضرب المثل های قرآنی   ...

    با خدا باش و پادشاهی کن

    قال رب اغفرلی وهب لی ملکا(ص/35)

    گفت: پروردگارا مرا بیامرز و به من فرمانروایی ببخش

    گلستان ضرب المثل های قرآنی/محمد رضا الهی دوست

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:08:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...



      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.