حُسنِ حَسَن
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
مهر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        



این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.




آمار

  • امروز: 163
  • دیروز: 168
  • 7 روز قبل: 2070
  • 1 ماه قبل: 9955
  • کل بازدیدها: 2387952





  • رتبه







    کاربران آنلاین

  • سيده فهيمه حسيني
  • avije danesh
  • فائزه ابوالقاسمی


  •   اذن دعا   ...


    #گروه_همسرانه
    التماس دعا فراوان در این شب عرفانی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-07-03] [ 11:04:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نشانه ی مومن   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:32:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      لایق دیدار کی میشود دل من؟   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:32:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      هوای کربلا   ...

    کاروان‌ها همه آهنگ زیارت دارند
    هر که دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله

    اربعین است و جهان دل به غمت می‌بندد
    اشک محراب طواف حرمت می‌بندد

    اربعین شد دل ما در سفر کرب‌وبلاست
    ای نسیم سحر! آرامگه یار کجاست؟

    اربعین شوق حضوری‌ست که جابر دارد
    کربلا بار نخست است که زائر دارد 

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:30:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      التماس دعا برای فرج   ...


    ? هر شب قرائت دسته جمعی
    ? دعای فرج ?

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:26:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      کاش میشد...   ...


    ✅ 35#_روز_تا_اربعین

    ? #اربعین ‌پای پیاده حرمت
    میچسبد

    پای تاول زده زیر #علمت میچسبد

    ? همه لذت دنیا به دلم تار شده

    یک سفر پای پیاده #حرمت میچسبد
    #السلام_علیک_یا_ابا_عبدالله
    #اللهم_الرزقنا_اربعین_کربلا

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:25:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      جندالله   ...


    ? اینجاست که معنی این جمله مشخص می شود.

    ? #وحدت_قوات همه با یک هدف و یک فرمانده #سید_علی_خامنه_ای
    #وحدت
    #وحدت_اسلامی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:23:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      وای بر هر عیب جوی بدگوی!   ...

     

    وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾

    وای بر هر عیب جوی بدگوی!

    آیه 1 سوره همزه

     

    درد دل     

    سرخوش ز سبوی غم پنهانی خویشم         چون زلف تو سرگرم پریشانی خویشم       

     لب باز نکردم به خروشی و فغانی            من محرم راز دل طوفانی خویشم

     

    گاهی اوقات حرفی میزنیم ازسر خوبی، ولی همش کنایه ست. نگاهمون، حرکت چشم ها، حالت چهره، حرفهامون، همشون بوی غرور میده.  گاهی برای بالا کشیدن کسی، اینقدر سرزنش و نقدش میکنیم که امید و اعتمادبه نفسش رو میکشیم. گاهی تربیتمون برای خدا هست، اما خدایی نیست. در تربیت باید فقط قانون درست رو با زبان شیرین و قلبی عاری از کبر بیان کنی، نه اینکه از کسی تعریف کنی یا کسی رو خورد کنی. 

    #طلبه_نوشت

    نوشته شده توسط مدیر وبلاگ حُسنِ حَسَن

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:03:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      عبادتی به نام آه   ...

    #طلبه_نوشت

    میکشد شرمم که بعد از او خدایا           

    هر طرف گلچهره ای افتاده بینی 

    الهی،قلبم را به درد حسین بمیران و زنده کن.

    الهی ،جانم را به غربت حسین ،غریب دنیا وآشنای خود کن. 

     

    #طلبه_نوشت

    نوشته شده توسط مدیر وبلاگ حُسنِ حَسَن

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:53:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      زیباترین نقش الهی - خاطره واقعی   ...

    #طلبه_نوشت

    زیباترین نقش الهی 

    نوشته شده براساس خاطرات واقعی 

    بعد از خواستگاری ،رفتن برای عقد. پدرم تنها اومده بود. چون خانوادش عاشق شاه بودن و پدربزرگم  کدخدای روستایی که روز وفات امام جشن گرفتن و مسابقه ورزشی گذاشتن.  سال ۶۵ بود مهوش که بعد شهادت شهید مطهری اسمشو مطهره گذاشت، حالا عروس شد. اما بدون لباس نو یا جشن و… چهارساله بود که پدر و مادرش رو از دست داد، همراه بقیه خواهر و برادراش از ییلاق سنگچال به قائمشهر اومدن. فردای عقد،رفتن خرید جهزیه. چهار تا پشتی ابری، شش تا قاشق و چنگال و بشقاب، نمکدون و قابلمه،کتری و قوری. مطهره، معلم قالی باف هلال احمر بود. شاگرداشم دوتا قالی بهش هدیه دادن، خیرالله جوان ۲۲ساله ای که از ۱۶سالگی به کردستان رفت.  ابتدا به عنوان کماندو و نیروهای تکاور آموزش دیدن، اما بدلیل ناهماهنگی های داخلی  از این نیروها خیلی استفاده نشد. بعد ازمدتی به عنوان بهیار و مسئول بهداشت سپاه کردستان مشغول به خدمت شد. هر روز چندین کوله رو پر از تجهیزات پزشکی میکرد و بار الاغش رو محکم می بست و بعداز نماز صبح از دره های وحشتناک و حیران ارتفاعات کردستان بالا میرفت، تا رزمنده ای به خاطر کمبود امکانات پزشکی به حرج نیفته جدای از نیروهای بعثی، خطر کومله و دموکرات ها قابل وصف نبود. درمجلس عروسی ،سپاهی گردن می زدند زیرپای عروس.

    مرخصی تموم شد، و خیراله و مطهره با جهازشون به کردستان اومدن. پایگاه نظامی سردشت. وسط پایگاه، خانه های سازمانی کوچکی بود. اطرافش بیمارستان و مقر فرماندهی . زندگی عاشقانه درنهایت سادگی شروع شد. هر شب که خیرالله بر میگشت، آرام اشک میریخت از مظلومیت بچه های کردستان. از امکاناتی که مردم ارسال می کردند اما باز بچه ها نون خشکی که موش از سوراخ کیسه هاش بیرون میومد میخوردن. از سنگرای خیس و مرطوب رزمنده ها. از حمله های وحشیانه کومله ها. از چادرهایی که برف حبسشون کرد. از آب افتادن چادرها و سنگرهایی که رزمنده هاش دچار رماتیسم قلبی هم شدن. رطوبت بالا و نبود امکانات باعث شده بود اکثر رزمنده ها بیماری های مفصلی سختی بگیرن.

    خیرالله، جوان ۲۲ساله ای که جز چند کیسه دارو چیزی نداشت، چطور می توانست تسکین درد باشد. ماه رمضان بود و از غصه ی رزمنده ها افطار نمیخورد، سحری هم … غصه خوردن، افطار و سحر شد برای پدر ومادرم. نیمه های ماه مبارک بود. وسطای روز صدای زنگ در اومد. از بهداری بود، به مادرم گفت آماده شو باید بروی شیراز. خیرالله دچار موج انفجار شده و موجی شده. با هواپیما بردنش بیمارستان شیراز. نزدیکای غروب بود که سوار آمبولانس سپاه شد، همراه راننده آمبولانس و خانمش. آمبولانس چن تا از مجروحای موجی رو به شیراز منتقل می کرد. هر چند دقیقه یکبار فریاد می کشیدن. دستاشونو با زنجیر بسته بودن و …

     بیمارستانهای شیراز رو گشتن اما تختها پر بودن. بناچار به اهواز منتقل شدن تا همراه اونا به تبریز فرستاده بشن. آمبولانس رفته بود، و مادرم تنها مانده بود بدون پول به کجا می تونست بره. انگشترش رو فروخت. به اهواز رفت. هلی کوپتر انتقال مجروحین رفته بود. حرکت کرد به سمت تبریز. پدرم را در بیمارستان موجی ها بستری کردند. اکثر پزشکان هندی بودند، مادرم به عنوان پرستار داوطلب وارد ساختمان شد. اتاقها را یکی پس از دیگری واکاوی کرد، باورش نمیشد. خیراله با زنجیر به تخت بسته شده باشد، تختی که نرده های فلزیش شیرمردان ایرانی را حبس کرده بود، تلویزیون در قفس فلزی بالای اتاق نصب شده بود. با اصرار مادرم آزمایشات مختلف از پدرم انجام شدتا دکتر ها متقاعد بشن که  حمله ی قلبی (در سن جوانی) باعث فریادهای پدرم شده بود، نه موج گرفتگی انفجار.      

    نوشته شده توسط مدیر وبلاگ حُسنِ حَسَن

    #طلبه_نوشت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:32:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ارواح شیعیان   ...

    حضرت محمد(ص): اى على! ارواح شیعیان تو، چه درخواب و چه موقع مرگ، به آسمان بالا میرود وهمانگونه كه مردم به هلال ماه مینگرند، فرشتگان ازشوقِ آنها ومشاهده منزلتشان نزد خدا، بهشان مینگرند.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:26:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      فیروزه ی درونم   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:23:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      عوارض سخت گیری   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:22:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      آباد کردن زمین   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:21:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مومن شاد   ...

    همیشه حس میکنیم باید دیگران غصه ها ودردهامونو بدونن، اما حقیقت اینکه وقتی در ظاهر خوش رفتار باشی، قطعا دردها کم میشن.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:20:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اساس اسلام بر حیاست.   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:14:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      محبوب خدا.   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:10:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      طمع نابودکننده ی حیاست   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:09:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حیا راه بهشت   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:08:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مومن باعث شادمانی دیگران است   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:03:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      درمان غیبت   ...

    راهکار آیت الله بهجت برای ترک غیبت

    غیبت کردن یکی از رفتارهای زشتی است که نمی شود به این سادگی ها آن را ترک کرد.آیت الله بهجت برای درمان این اخلاق زشت راهکاری را بیان فرموده بود که در ادامه می خوانید.
    روش های ترک غیبت
    بیماری که مخصوص جسم نیست.خیلی از مردم بدون آنکه زیاد متوجه باشند دچار بیماری های روحی و عادات غلطی در زندگی هستند که از نظر اسلام بسیار نهی شده است.غیبت کردن یکی از همین رفتارهای ناپسند بوده که این روزها بسیار فراگیر شده است .

    مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت در باره غیبت کردن می فرمود:مرحوم حاج آقا حسین قمی خیلی مقید بود که در مجلسش غیبت نشود، حتی بعضی از معاصرین به او اعتراض می کردند که تو نمی گذاری ما حرف بزنیم، فورا می گویی:غیبت نکن!

     مرحوم آقا سید عبدالهادی شیرازی (از مراجع تقلید نجف اشرف) نیز تقیدی را که حاج آقا حسین رحمت الله در ترک و جلوگیری از غیبت داشت، دارا بود. ما در ابتدا می گفتیم گویا محال است که کسی چنین تقیدی را داشته باشد ولی وقتی با او اختلاط و معاشرت کردیم، دیدیم نه بابا ممکن است و هیچ هم محال نیست.

    کتاب در محضر حضرت آیت ا… العظمی بهجت - ص 19
    راهکار آیت الله بهجت برای درمان اخلاق زشت غیبت کردن، به ویژه برای کسانی که این کار برایشان به صورت یک عادت درآمده این است که قبل از هر چیز بر زبان و صحبت هایشان نظارت دقیق داشته باشند و از دوستانی که آنها را به غیبت تشویق می کنند و همچنین از مجالسی که به نظر می رسد برای غیبت آماده شده اند، پرهیز کنند. راه دیگر ایشان، توجه به این نکته است که غیبت کردن یکی از نشانه های ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خود کم بینی است. فرد با غیبت کردن، پرده از این صفات خود برمی دارد و قبل از اینکه شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند، شخصیت خودش را درهم می شکند. و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می آورد.
    همچنین غیبت کننده باید به این نکته توجه کند که نیروهای انسان محدود است؛ بنابراین اگر نیرویی را که برای ریختن آبروی اشخاص و شکستن موقعیت اجتماعی آنها صرف می کند، در رقابت های صحیح و سازنده به کار بگیرد، در زمان کوتاهی از رقیبان خود پیشی می گیرد بدون اینکه ضربه ای بر افراد وارد کند.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:00:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      کلام امام زین العابدین علیه السلام درمورد گناه   ...

    امام سجاد (ع) در کلام دلنشین خود به خوبی به آثار گناه در زندگی اشاره میکنند و عواقب آن را برای ما شرح میدهند.

    بارها در دعای کمیل این جملات را زمزمه کرده ایم: خدایا بیامرز گناهانی را که پرده های عصمت را می درد(و آبروی انسان را می برد) خدایا بیامرز گناهانی را که بدبختی ها را فرو می ریزد. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت ها را تغییر می دهد، خدایا ببخش گناهانی را که دعای انسان را (از اجابت) حبس می کند (و باز می دارد) و خدایا ببخش گناهانی را که بلاها را نازل می کند.

    بارها و بارها این پرسش هم برای خود ما مطرح بوده و هم مردم و جوانان پرسیده اند که چه گناهانی است که گرفتاری و بدبختی را در پی دارد؟ کدام گناهان است که نعمت های انسان را تغییر و باعث سلب نعمت ها می شود؟ چه گناهانی است که مانع استجابت دعاهای انسانها می شود؟ و چه گناهانی باعث نزول بلاهایی چون سیل و زلزله و خشکسالی و…می شود؟ سربسته هم جواب داده ایم که برخی گناهان عامل این بیچارگی ها است. ولی جواب قانع کننده دادن نیاز به مطالعه آثار تمامی گناهان دارد، تا یکی یکی استخراج نشود که چه گناهانی مانع استجابت دعا می شود، و کدام گناه بلاها را نازل می کند… به روایتی از سید ساجدان زین عابدان، علی بن الحسین(ع) بر خوردم که یکجا به همه این پرسشها پاسخ داده بود، و بر آن شدم که آن را در اختیار خوانندگان عزیز نیز قرار دهم.

    برخی از گناهان نعمت را تغییر میدهند
    الف:گناهانی که نعمت ها را تغییر می دهد
    خداوند آنچه از نعمت ها در زمین و اسمان است برای بهره برداری انسان آفریده است:هو الّذی خلق لکم ما فی الارض جمیعاً؛ او خدایی است که آنچه در زمین است همه را برای شما (انسان ها) آفریده.) و گاه نعمتهای ویژه را نیز به انسان عنایت می کند. ولی گاه این نعمت ها را از انسان می گیرد نه بخاطر این که نعوذباللّه خزانه الهی تمام شده باشد، که تمام شدنی نیست، و نه بخاطر بخل و امثال آن که ذات پاک او از هر عیب و نقصی مبرّا می باشد. بلکه گناهی و یا گناهانی از انسان صادر می شود که نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد، حال باید دید که کدام گناهان است که نعمت ها را تغییر می دهد و یا از انسان می گیرد.

    محمد بن علی بن الحسین از احمد بن الحسن تا می رسد به ابی خالد کابلی و او می گوید:سمعت زین العابدین علی بن الحسین(ع) یقول:الذّنوب الّتی تغیّر النّعم:از امام زین العابدین شنیدم که همیشه می فرمود:گناهانی که نعمتها را تغییر می دهد (چهار تا است که) عبارت باشد از:

    1 ظلم و ستم کردن به مردم
    البغی علی النّاس؛ظلم و ستم کردن بر مردم(نعمت ها را تغییر می دهد) لذا حکومت و سلطنت با کفر پیشگی دوام می آورد ولی با ظلم و ستم پیشگی دوام نخواهد آورد.خصوصاً ظلم در حق افرادی که پناهی جز خداوند ندارد به سرعت برق، آه مظلوم می گیرد و نعمت را تغییر می دهد.

    2 ترک عادت نیک
    الزّوال عن العادة فی الخیر؛ از دست دادن عادت به کار خیر و نیک گاه انسان عادت های خوبی دارد، مانند خرج دادن برای امام حسین(ع)، کمک به فقرا، عادت به خواندن قرآن و دعا و نماز شب، ترک این عادات نیک که به راحتی به دست نیامده نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد.

    3 ترک اختیار معروف
    واصطناع المعروف؛ از دست دادن اختیار عمل معروف (و شناخته شده نزد عقل و شرع) ممکن است مراد ترک عادت اختیار معروف و عمل شناخته شده در نزد عقل و شرع باشد، شاید مقصود این است که امر به معروف نکند و خود بدان عمل ننماید.

    4 کفران نعمت
    وکفران النّعم؛ کفران نعمت نمودن. خداوند نعمتهای بیشماری به ما داده است از نعمت بعثت و امامت گرفته تا نعمت های عادی و معمولی همچون سلامتی، عقل، انواع خوردنی ها و پوشیدنی ها. کفران این نعمت ها نیز تغییر نعمت و یا زوال آن را به دنبال خواهد داشت.

    5 شکر نعمت نکردن
    وترک الشّکر؛ترک شکر (نعمت).

    برترین شکر آن است که انسان نعمت را در مسیر خودش به کار ببرد، و ترک آن به این است که در غیر مسیر صحیح استفاده کند، مثلاً جوانی را در مسیر گناه و فساد، مال را در مسیر حرام و لهو و لعب و..به کار برد.

    در ادامه حضرت سجاد به آیه قرآن استناد نموده:قال اللّه تعالی انّ اللّه لایغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم؛خداوند نعمتهای خود را تغییر نمی دهد مگر آنکه مردم (بر اثر اعمال و رفتار و اندیشه ناسالم) در خود تغییر بوجود آورند.

    استاد مطهری در ذیل آیه الیوم یئس الذین…. واخشون می گوید:فلا تخشوهم دیگر از ناحیه آنها بیمی نداشته باشید واخشون، از من بترسید. بعد از این که دینتان از بین برود یا ضعیف شود و هرچه که بر سرتان بیاید، باید از من بترسید از من بترسید یعنی چه؟ مگر خدا دشمن دین خودش است؟ نه! این آیه همان مطلبی را می گوید که در آیات زیادی از قرآن به صورت یک اصلی اساسی هست راجع به نعمتهایی که خداوند بر بنده اش تمام می کند، می فرماید:ان اللّه لایغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهمیا ذلک بانّ اللّه لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم.

    مضمون اینست:خداوند هر نعمتی را که بر قومی ارزانی بدارد، آن نعمت را از آنها نمی گیرد مگر وقتی که آن مردم خودشان را از قابلیت بیندازند یعنی مگر اینکه آن مردم خودشان به دست خودشان بخواهند آن نعمت را ذایل کنند. این مطلب اساساً یک اصل اساسی در قرآن مجید است.

    ب:گناهانی که پشیمانی می آورد
    پنج گناه است که پشیمانی و حسرت شدیدی را به دنبال دارد که به راحتی قابل جبران هم نیست:

    1 قتل ناحق
    حضرت سجاد(ع) در ادامه روایت فرمود:والذّنوب الّتی تورث النّدم قتل النّفس الّتی حرّم اللّه قال اللّه تعالی فی قصّة قابیل حین قتل اخاه هابیل فعجز عن دفنه فاصبح من النّادمین؛گناهانی که پشیمانی می آورند (یکی) کشتن نفس انسانی است که خداوند (کشتن) او را حرام کرده است.

    خداوند بلند مرتبه در قصّه قابیل آن زمانی که برادرش هابیل را به قتل رساند و از دفن او عاجز شد(تا کلاغی را دید که چیزی را دفن می کند) می فرماید:(صبح کرد در حالی که پشیمان بود)

    نمونه های فراوان در خاطرات زندانی ها در مجلات و روزنامه ها می خوانیم که کسانی که مرتکب قتل شده اند به شدّت پشیمان و نادم شده اند.

    2 ترک صله رحم
    و ترک صلة القرابة حتی یستغنوا؛ترک صله ارحام و بستگان تا آنجایی که بی نیاز شوند ترک رابطه با دوستان و خویشاوندان از گناهانی است که حسرت و پشیمانی و ندامت را به دنبال دارد که نمونه های آن را بخوبی در جامعه می توانیم مشاهده کنیم.

    3 ترک نماز در وقتش
    و ترک الصّلوة حتی یخرج وقتها؛ترک نماز تا وقتش بگذرد در این دنیا خصوصاً در آخرت حسرت طولانی را در پی خواهد داشت.

    4 ترک وصیت
    و ترک الوصیّة؛ وصیّت نامه ننوشتن.

    هستند کسانی که وصیّتنامه نوشتن و یا وصیّت کردن را بد می دانند، ولی نمی دانند که ممکن است مرگ ناگهانی دامن آنها را بگیرد، وصیّت ها و دیون مردم و مظالم آنها و یا نماز و روزه قضا داشته و وصیّت به آن را ترک کرده باشد، آنگاه دچار حسرت و پشیمانی می شود.

    در ادامه این فقره آمده که و ردّ المظالم؛یعنی ردّ مظالم را ترک کند

    مقصود این است که گاه انسان مالی از مردم ضایع نموده که یادش رفته مربوط به چه کسی بوده است. برای این گونه موارد خوب است مالی در راه خدا داده شود به عنوان ردّ مظالم و نیّت صاحبان مال تا روز قیامت جبران حق آنها شود، ترک این مسئله نیز در قیامت پشیمانی و حسرت را به دنبال دارد.

    5 زکات ندادن
    و منع الزّکاة حتّی یحضر الموت و ینغلق اللّسان؛ ندادن زکات تا زمانی که مرگ فرا برسد و زبان بند آید آنگاه می شود که همین اموالی که زکاتش را نداده در اختیار دیگران قرار می گیرد و آنها از آن استفاده می کنند ولی عذاب زکات ندادن را صاحب مال باید بچشد.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:58:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      علائم آخرالزمان   ...

    (بسم الله الرحمن الرحیم)
    امام صادق عليه السّلام از وجود مبارك رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره مقام منتظران ظهور و علاقه مندان به ساحت قدس حضرت بقية الله روحى له الفداء و آباء گرامى اش ‍ چنين نقل فرموده اند:
    طوبى لمن ادرك قائم اهلبيتى و هو مقتد به قبل قيامه يتولى وليه و يتبراء من عدوه و يتولى الائمة من قبله اولئك رفقائى و ذووا ودى و مودتى و اكرم امتى على و اكرم خلق الله على .  

    خوشا به حال كسانى كه قائم از اهل بيت مرا درك كنند و اقتداى به آن حضرت مى كنند (فرمانبردارى ) پيش از قيامش ، دوستان او را دوست مى دارند و با دشمنانش دشمن اند و از آنها تبرا مى جويند و ائمه معصومين قبل از آن حضرت را دوست مى دارند. اينان رفقاى من و دوستان من و بهترين افراد امت من در نزد من بلكه بهترين مخلوقات خداوند براى من هستند (گوارا باد بر صاحبان اين نعمت (ولايت ) ).
    حذيفه مى گويد: ديدم رسول معظم اسلام صلى الله عليه و آله پرده كعبه را گرفته و گريه مى كند. عرض كردم يا رسول الله ! چه چيز شما را به گريه آورده است ؟
    امام صادق عليه السّلام از وجود مبارك رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره مقام منتظران ظهور و علاقه مندان به ساحت قدس حضرت بقية الله روحى له الفداء و آباء گرامى اش ‍ چنين نقل فرموده اند:
    طوبى لمن ادرك قائم اهلبيتى و هو مقتد به قبل قيامه يتولى وليه و يتبراء من عدوه و يتولى الائمة من قبله اولئك رفقائى و ذووا ودى و مودتى و اكرم امتى على و اكرم خلق الله على .

    خوشا به حال كسانى كه قائم از اهل بيت مرا درك كنند و اقتداى به آن حضرت مى كنند (فرمانبردارى ) پيش از قيامش ، دوستان او را دوست مى دارند و با دشمنانش دشمن اند و از آنها تبرا مى جويند و ائمه معصومين قبل از آن حضرت را دوست مى دارند. اينان رفقاى من و دوستان من و بهترين افراد امت من در نزد من بلكه بهترين مخلوقات خداوند براى من هستند (گوارا باد بر صاحبان اين نعمت (ولايت ) ).
    حذيفه مى گويد: ديدم رسول معظم اسلام صلى الله عليه و آله پرده كعبه را گرفته و گريه مى كند. عرض كردم يا رسول الله ! چه چيز شما را به گريه آورده است ؟

    اى حذيفه ! دنيا از بين رفته يا مثل اينكه تو در اين دنيا نبودى . عرض كردم پدر و مادرم به قربانت باد! آيا علائمى هست كه دال بر وقوع چنين وضعى در دنيا باشد؟ فرمودند: آرى - اى حذيفه ! - مطالبى كه مى گويم به قلبت بسپار و با چشمت ببين و با انگشتانت شماره كن :
    1. وقتى كه امت من نماز را ضايع كنند.
    2. از شهوات پيروى كنند.
    3. خيانت در ميان مردم زياد شود.
    4. امانت و امانتدارى كم شود.
    5. مشروبات الكلى بنوشند.
    6. فضا تاريك شود (ممكن است به خاطر آلودگى فضا به معصيت يا دود ناشى از بنزين و غيره باشد).
    7. به واسطه خشكسالى ، آب قناتها و چاهها كم مى شود - كما اينكه الان شده است -.
    8. آسمان و اين فضاى لايتناهى غبارآلود شود (ممكن است كنايه از ظلمهاى جهانى باشد مانند جنگهاى جهانى از قبيل دو جنگ اول و دوم و جنگهاى پراكنده ).
    9. امنيت از راههاى زمينى و هوايى برداشته شود (نظير هواپيما ربايى ، آدم دزدى ).
    10. و مردم همديگر را سب و لعن كنند.
    11. خانواده ها در دامن فساد سقوط كنند (مانند بى حجابى ، رقاصى ، قمار و غيره ).
    12. مردم در زندگى گرفتار تجملات و مدپرستى شوند و سرانجام قناعت و ميانه روى متروك گردد.
    13. افراد جامعه نسبت به يكديگر بدبين شوند و سوءظن و عدم اعتماد بر جامعه سايه افكند.
    14. سالهاى دنيا پست و خوار شود.
    15. درختكارى زياد شود و محصولها اندك شود.
    16. قيمتها بالا رود (نرخ اجناس مورد لزوم به طور سرسام آورى بالا برود تا جايى كه زندگى را تبديل به جهنم سوزان كند).
    17. بادها زياد شود (طوفانها و تندبادها مرتبا در دنيا زيانهاى سنگين جانى و مالى به بار آورد).
    18. پرده از روى باطن مردم برداشته شود (و جنايتكاران و دنياپرستان و جاه طلبان شناخته شوند، يا بدان آشكار شوند يا علائم ظاهر شوند).
    19. عمل شنيع لواط علنى شود (كما اينكه در انگلستان با گذراندن قانونى از تصويب مجلس لواط بلامانع شده است ).
    20. خلاف ، پسنديده شود.
    21. تجارت و كاسبى دچار سختى و تنگى شود و اشياء مورد درخواست كم شود.
    22. تمام برنامه ها را با كمال گستاخى و خودسرى بر مبناى هواى نفس (دلم مى خواهد) پياده كنند.
    23. ناسزا و فحش دادن به پدر و مادران را وسيله سرگرمى و مزاح قرار دهند.
    24. آشكارا ربا بخورند و كوچكترين ترسى از خداوند نداشته باشند.
    25. بى عصمتى و زنا در ميان مردم رواج پيدا كند (مراكز خودفروشى و زنا در دنيا با ابعاد گسترده اى بالاترين شاهد ماست ).
    26. خشنودى و راضى بودن از زندگى و برنامه آن بسيار كم شود.
    27. افراد سفيه و نادان زمام امور را به دست گيرند.
    28. خيانت به انواع و اقسام مختلف در ميان همه طبقات زياد شود.
    29. امانت را بى اهميت بدانند و به آن بى اعتنا باشند و افراد امين كم شوند.
    30. افراد از اخلاق و كار خويش تعريف كنند.
    31. نادانها به دليل نادانى خويش مشهورند.
    32. مردم خانه هاى خود را بيارايند و ديوارهاى آن را زينت دهند.
    33. قصرها و خانه ها بلند ساخته شود (مانند ساختمانهاى چندين طبقه اى كه آسايش و امنيت را از همسايه ها سلب مى كند.)
    34. باطل را به لباس حق جلوه دهند.
    35. زشتى دروغ از بين برود بحدى كه لباس راستى بر آن بپوشانند.
    36. اگر كسى در كارش صحت عمل داشته باشد او را ضعيف بدانند.
    37. پستى و لئامت و سرزنش يكديگر را به حساب عقل بگذارند (صاحبش را عاقل بدانند)
    38. گمراه بودن و راه كج رفتن را هدايت بشمارند.
    39. بيان را كورى بدانند (اگر به وسيله بيان ، حقايقى گفته شود كه به نظر آنها خوش نيايد بگويند اين شخص كور است و واقعيت دنيا را نمى بيند).
    40. و خموشى را بى خردى بدانند.
    41. دانشمند اگر بخواهد از علم خويش به نفع خود و جامعه حرف بزند او را جاهل و عملش را نادانى بدانند.
    42. نشانه ها بسيار شود و علامتها يكى پس از ديگرى ظاهر گردد.
    43. تحقيق نكرده سخنان دور از حقيقت بگويند (مردم را متهم كنند و بدون دليل آبروى بندگان خدا را بريزند).
    44. آسياى مرگ بر سر جامعه بچرخد (جنگهاى خانمانسوز به راه بيندازند و افراد بيگناه را قتل عام كنند، مانند بمباران مناطق مسكونى و غير نظامى و..).
    45. مردم از نظر بينش و ديد قلبى كور شوند و حقايق را نبينند (مانند جناياتى كه از زمامداران خود مى بينند و در عين حال مى گويند خوب است ).
    46. كارهاى ناپسند بر اعمال خوب غلبه پيدا كند (مردم طرفدار كارهاى بد شوند).
    47. محبت نسبت به يكديگر وصله رحم از دلهاى مردم برداشته شود.
    48. تجارت و بازرگانى زياد شود و مردم كارهاى باطل و ناچيز را نيكو بدانند.
    49. جان خود را به يكديگر به خاطر شهوتهاى زيادى كه دارند، بذل كنند.
    50. كارهاى بزرگ را آسان شمارند (نظير جنگ با دولتهاى بزرگ ).
    51. از پوشيدن پوستهاى حيوانات حرام گوشت (يا ذبح شرعى نشده ) باكى نداشته باشند.
    52. جامه هاى نرم و زيبا و نازك بپوشند (و بدن آنها از روى لباس پيدا باشد).
    53. رغبت به دنيا پيدا كنند و آن را بر آخرت مقدم بدارند (اعمال بد مردم گواه اين مطلب است ).
    54. رحم از دلهاى همه مردم برود (اعم از زمامدار، تاجر، كاسب ، زن ، شوهر و غير آنها).
    55. فساد جنبه عمومى پيدا كند (خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو).
    56. قرآن را به بازى بگيرند (از نام آن و آياتش به نفع اهداف شوم خود سوء استفاده كنند).
    57. اموال بيت المال (وجوه شرعيه ) را مال شخصى خود بدانند يا حقوق شرعيه مال خود را ندهند و بگويند مال خودمان است .
    58. مسكرات را با تغيير نام حلال بدانند.
    59. در وقت دادن زكات مال خود خيانت كنند (كم بدهند يا جنس نامرغوب عرضه كنند).
    60. ربا را به نام خريد و فروش و اجاره دادن محلى از مقروض بگيرند.
    61. در فسق و فجور مردها با مردها و زنها با زنها برابرى كنند.
    62. به نافرمانى از خداوند (گناه كردن ) مباهات كنند.
    63. دلهاى مردم پر از تكبر و نخوت شود و ظلم و جور در پادشاهان و نادانى در مردم (زير بار ظلم رفتن ) ظاهر شود.
    64. در چنين وضعى ديندار بايد دين خود را بردارد و از اين طرف به آن طرف و از اين قله كوه به آن قله و از اين دره به دره ديگر برود تا سلامت دين داشته باشد.
    65. از اسلام باقى نماند جز اسمى و از قرآن باقى نماند جز رسمى (قرآن در دلها كهنه شود و فقط اسم و رسمى از آن باقى بماند).
    66. قرآن بخوانند در حالى كه از گلوگاه و استخوان ترقوه و گردن نگذرد و از وعده هاى خداوندى و وعيدهاى آن عملا در ميان مردم خبرى نباشد و از خداوند نترسند و به ياد او نباشند و از ناسخ و منسوخ قرآن بى خبر باشند.
    67. در اين حالات مساجدشان آباد باشد اما دلهاشان از تقوا و ايمان تهى .
    68. علما و دانشمندان آن زمان بدترين مردم روى زمين باشند و تمام فسادها و فتنه ها از ناحيه آنها برخيزد و بازگشت همه آنها (فتنه ها) به سوى خود ايشان است .
    69. مردم خيّر و نيكوكار و مراكز خير از بين برود اما اهل شر و فساد بمانند.
    70. مردم به خداوند عالم در كارهايشان بى اعتنا باشند و اعمالشان از روى تحقيق نباشد.
    71. تنها محبوب مردم دينار و درهم باشد (ثروت دنيا از هر راهى كه بيايد، حلال يا حرام ، مانعى نداشته باشد).
    72. هر قدر ثروتشان زياد شود باز بگويند فقيريم .

    يا حذيفه قد ذهبت الدنيا او كانك بالدنيا لم تكن قلت فداك ابى و امى يا رسول الله فهل من علامة يستدل بها على ذلك قال نعم يا حذيفة احفظ بقلبك و انظر بعينك و اعقد بيدك اذا ضيعت امتى الصلواة و اتبعت الشهوات و كثر الخيانات و قلت الامانات و شربوا القهوات و اظلم الهوى و غار الماء و اغبرت الافق و خيفت الطرق و تشاتم الناس و فسدوا و فجرت الباعة و رفضت القناعة و ساءت الظنون و تلاشت السنون و كثرت الاشجار و قلت الثمار و غلت الاسعار و كثرت الرياح و تبينت الاشراط و ظهر اللواط و استحسنوا الخلف و ضاقت المكاسب و قلت المطالب و استمروا بالهوى و تفاكهوا بينهم بشتيمة الاباء و الامهات و اكلوا الربا و فشا الزنا و قل الرضا و استعملوا السفهاء و كثرت الخيانة و قلت الامانة و ذكى كل امرء نفسه و عمله و اشتهر كل جاهل بجهله و زخرفت جدران الدور و رفع بناء القصور و صار الباطل حقا و الكذب صدقا و الصحة عجزا و اللؤ م عقلا و الضلالة هدى و البيان عمى و الصمت بلاهة و العلم جهالة و كثرت الايات و تتابعت العلامات و تراجموا بالظنون و دارت على الناس رحى المنون و عميت القلوب و غلب المنكر المعروف و ذهب التواصل و كثرت التجارات و استحسنوا البطالات و تهادوا انفسهم بالشهوات و تهاونوا بالمعضلات و ركبوا جلود النمور و اكلوا الماءتور و لبسوا الحبور و آثروا الدنيا على الاخرة و ذهبت الرحمة من القلوب و عم الفساد و اتخذوا كتاب الله لعبا و مال الله دولا و استحل الخمر بالنبيذ و النجش بالزكوة و الربا بالبيع و تكافاء الرجال بالرجال و النساء بالنساء و صارت المباهات فى المعصية و الكبر فى القلوب والجور فى السلاطين و السفاهه فى سائر الناس فعند ذلك لا يسلم لذى دين دينه الا من فر بدينه من شاهق الى شاهق و من واد الى واد و ذهب الاسلام حتى لايبقى الا اسمه و اندرس القران من القلوب حتى لايبقى الا رسمه يقرؤ ن القرآن لا يجاوز تراقيهم لا يعلمون بما فيه من وعد ربهم و وعيده و تحذيره و تنذيره و ناسخه و منسوخه فعند ذلك تكون مساجدهم عامرة و قلوبهم خاربة من الايمان علمانهم شر خلق الله على وجه الارض منهم بدت الفتنة و اليهم تعود و يذهب الخير و اهله و يبقى الشر و اهله و يصير الناس بحيث لايعباء الله بشى ء من اعماله قد حبب اليهم الدينار و الدارهم حتى ان الغنى ليحدث نفسه بالفقر

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:54:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...



      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.