حُسنِ حَسَن
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
مهر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        



این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.




آمار

  • امروز: 109
  • دیروز: 141
  • 7 روز قبل: 2776
  • 1 ماه قبل: 5488
  • کل بازدیدها: 2379323





  • رتبه







    کاربران آنلاین

  • ط.جمالی
  • زفاک
  • ریحانه مقدم
  • سمیه صالحی
  • فاطمه نوروزی ولدی


  •   فواید گوش کردن اذان    ...

    ?فواید گوش کردن اذان

    ✨1. شنیدن اذان انسان را از اهل آسمان قرار مى دهد. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمى شنوند مگر اذان

    ✨2. شنیدنِ اذان اخلاق را نیکو مى کند، امام على(علیه السلام) مى فرماید: کسى که اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید

    ✨3. شنیدن اذان انسان را سعادت مند مى کند. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: کسى که صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد، نزد خداوند از سعادت مندان است

    ✨4. شنیدن اذان سبب دورى شیطان مى شود. رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: شیطان وقتى نداى اذان را مى شنود فرار مى کند.

    ? منبع: میزان الحکمه، ج1، ص82.
    . همان، ج1، ص84.
    مجلسى، بحارالانوار، ج77، ص190

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-07-24] [ 11:18:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      دائم با وضو بودن   ...

    #دائم_با_وضو_بودن_و_این_همه_خاصیت

    ?✨رزق و روزیت فراوان می گردد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند : کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید? هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد…

    ?✨امام صادق (علیه السلام) فرمودند : كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند،? سى حسنه براى او نوشته مى شود…

    ?✨عمرت زیاد می شود رسول خدا
    (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که ?خداوند بر طول عمرت می افزاید….

    ?✨خواب با وضو، عبادت است
    رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، ?و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود….

    ?✨مرگ با وضو، شهادت است
    رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا ?اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود…

    ?✨در قیامت نورانی می شوی پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها? در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند…

    ?منابع :
    ?مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1 ص356
    ?بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت2، باب5
    ?بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت3، باب5
    ?وسایل الشیعه: ج1، ص 297
    ?ثواب الاعمال، شیخ صدوق

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-07-23] [ 09:59:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      بی نیاز   ...

     

     
    شهید چمران
     
    ” خدایا از آنچه کرده ام اجر نمی خواهم و به خاطر فداکاریهای خود بر تو فخر نمی فروشم، آنچه داشته ام تو داده ای و آنچه کرده ام تو میسرنمودی، همه استعدادهای من، همه قدرتهای من، همه وجود من زاده اراده تو است، من از خود چیزی ندارم که ارائه دهم، از خود کاری نکرده ام که پاداشی بخواهم.

    خدایا هنگامی که غرش رعد آسای من در بحبوحه طوفان حوادث محو می شد و به کسی نمی رسید، هنگامی که فریاد استغاثه من در میان فحش ها و تهمت ها و دروغ ها ناپدید می شد… تو ای خدای من، ناله ضعیف شبانگاه مرا می شنیدی و بر قلب خفته ام نورمی تافتی و به استغاثه من لبیک می گفتی. تو ای خدای من، در مواقع خطر مرا تنها نگذاشتی، تو در تنهایی، انیس شبهای تار من شدی، تو در ظلمت نا امیدی دست مرا گرفتی و هدایت کردی. در ایامی که هیچ عقل و منطقی قادر به محاسبه نبود، تو بر دلم الهام کردی و به رضا و توکل مرا مسلح نمودی… خدایا تو را شکر می کنم که مرا بی نیاز کردی تا از هیچکس و از هیچ چیز انتظاری نداشته باشم.

     
    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [شنبه 1397-07-21] [ 11:52:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ریاکار   ...


    امام على علیه السلام:

    ریاکار را سه نشانه است:
    وقتى چشمش به مردم مى افتد کوشا مى شود،
    وقتى تنهاست سستى و تنبلى مى ورزد،
    و دوست دارد که در هر کارى ستایش شود

    میزان الحکمه ج4 ص336

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:46:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ایمان   ...


    ✨بزرگترین آزمون #ایمان زمانی است که چیزی را میخواهید و به دست نمی‌آورید با این حال قادر باشید که بگویید: #خدایا_شکرت ..!

    #میرزا_اسماعیل_دولابی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:44:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پاداشی که بعد از مرگ هم ادامه دارد   ...

    پاداشی که بعد از مرگ هم ادامه دارد
    ممکن است آثارى از انسان باقى بماند که برکات یا عواقب سوء آن تا سال‌هاى متمادى و حتى تا دامنه قیامت به او برسد.
    برخی اعمال نتایجی دارند که نه تنها تا پایان عمر بلکه تا قیامت نیز همراه با آن فرد است. حجت‌الاسلام مکارم شیرازی در جلد ۲۶ تفسیر نمونه ذیل آیات ۶ تا ۱۲ سوره مبارکه «انفطار» به آثاری که از انسان باقی می‌ماند، اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانیم؛ ممکن است آثارى از انسان باقى بماند که برکات یا عواقب سوء آن تا سال‌هاى متمادى و حتى تا دامنه قیامت به او برسد.

     

    چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى‌خوانیم:

    لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْاَجْرِ إِلاّ ثَلاثُ خِصال: صَدَقَةٌ أَجْراهَا فِی حَیاتِهِ، فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ، وَ سُنَّةُ هُدىً سَنَّها، فَهِیَ تُعْمَلُ بِها بَعْدَ مَوْتِهِ، وَ وَلَدٌ صالِحٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ:
    «بعد از مرگ انسان پرونده اعمال او بسته مى‌شود، و اجر و پاداشى به او نمى‌رسد مگر از سه طریق: بناها و اشیاء مفیدى که براى استفاده مردم از خود به یادگار گذارده، و بعد از او جریان خود را طى مى‌کند، و سنت هدایتگرى که آن را به وجود آورده، و بعد از مرگ او به آن عمل مى‌شود، و فرزند صالحى که براى او استغفار مى‌کند».

    در روایت دیگرى، این امور ۶ چیز شمرده شده که به حال مؤمنان بعد از موتشان مفید است:فرزند صالح، قرآنى که آن را تلاوت مى‌کند، چاهى که حفر کرده، درختى که غرس نموده، تهیه آب، و سنت حسنه‌اى که بعد از او باقى مى‌ماند و مورد توجه قرار مى گیرد.

    در بعضى از روایات، روى علم و دانشى که از انسان در میان مردم نیز مى‌ماند تکیه شده است. مخصوصاً در مورد سنت نیک و بد، روایات متعددى داریم که به مردم هشدار مى‌دهد، مراقب باشند که بر اثر اعمال آنها چگونه سنتى در میان مردم باقى مى‌ماند.

    مرحوم «طبرسى» در ذیل آیات مورد بحث، حدیثى به این مضمون نقل مى‌کند که: روزى شخصى در محضر پیامبر(صلى الله علیه وآله) برخاست و از مردم تقاضاى کمک کرد، همگى خاموش شدند، در این موقع یکى از اصحاب چیزى به سائل داد، بقیه نیز از او پیروى کرده و به مرد فقیر کمک مى‌کردند، پیغمبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: مَنِ اسْتَنَّ خَیْراً فَاسْتُنَّ بِهِ فَلَهُ أَجْرُهُ، وَ مِثْلُ أُجُورِ مَنِ اتَّبَعَهُ، غَیْرَ مُنْتَقَص مِنْ أُجُورِهِمْ، وَ مَنِ اسْتَنَّ شَرّاً فَاسْتُنَّ بِهِ فَعَلَیْهِ وِزْرُهُ، وَ مِثْلُ أَوْزارِ مَنِ اتَّبَعَهُ غَیْرَ مُنْتَقَص مِنْ أَوْزارِهِمْ: «کسى که سنت نیکى بگذارد و دیگران به او اقتدا کنند پاداش خود را دارد، و همانند پاداش کسانى که از او پیروى کرده‌اند، بى‌آن که از اجر آنها کاسته شود، و کسى که سنت بدى بگذارد و از آن پیروى کنند، گناه خود را دارد و همانند گناهان کسانى که از او پیروى کرده‌اند، بى‌آن که از گناهان آنها چیزى کاسته شود»، در اینجا بود که «حذیفه» یکى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) آیه «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ» را تلاوت کرد.


    امیر مؤمنان على(علیه السلام) نیز مى‌فرماید: فَکَیْفَ بِکُمْ لَوْ تَناهَتْ بِکُمُ الْاُمُورُ وَ بُعْثِرَتِ الْقُبُورُ هُنالِکَ تَبْلُوا کُلُّ نَفْس ما أَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا إِلَى اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقُّ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ:«چگونه خواهید بود آنگاه که همه امور پایان پذیرد، قبرها زیر و رو شود، و همه شما در عرصه محشر حاضر شوید، آنجا است که هر کس هر عملى را قبلاً انجام داده مى‌آزماید، و همگى به سوى خداوند که مولا و سرپرست حقیقى آنها است باز مى‌گردند، و کسانى را که به دروغ همتاى او قرار دادند از خاطر آنها مى‌رود».

    این آیات و روایات، ابعاد مسئولیت انسان را در برابر اعمالش از دیدگاه اسلام منعکس مى‌کند و نشان مى‌دهد: تا چه حد هر انسانى در مقابل اعمال خویش مسئول است، تا آنجا که ممکن است بعد از گذشتن هزاران سال آثارش براى او پاداشى نیک بیافریند، یا وزر و لعن و گناه به بار آورد.


    منبع: iqna.ir

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [جمعه 1397-07-20] [ 11:05:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ولادت امام محمد باقر (ع)   ...

    ولادت امام محمد باقر (ع)

    ابوجعفر، محمد بن علی الباقر، مشهور به امام محمد باقر (ع)، امام پنجم شیعیان است. امام محمد باقر (ع) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجرى (طبق برخی روایات اول ماه رجب) در مدينه دیده به جهان گشود.

     پدرش ابومحمد علی بن الحسین زین العابدین (امام چهارم شیعه) و مادرش فاطمه بنت حسن بن علی (دختر امام حسن مجتبى (ع) ) است. بنابراين نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اكبر حضرت امام حسن (ع) و از سوى پدر به امام حسين (ع) مي رسيد. ایشان در واقعه جانگذار كربلا همراه پدر و در كنار جدش حضرت سيدالشهداء كودكى بود كه به چهارمين بهار زندگيش نزديك مي شد.

     

    القاب امام محمد باقر(ع)

    لقب آن حضرت باقر يا باقرالعلوم است، بدين جهت كه : درياى دانش را شكافت و اسرار علوم را آشكارا ساخت. القاب ديگرى مانند شاكر و صابر و هادى نيز براى آن حضرت ذكر كرده اند كه هر يك بازگوينده صفتى از صفات آن امام بزرگوار بوده است.

     

    دوران امامت امام محمد باقر(ع)

    دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجرى كه سال درگذشت امام زين العابدين (ع) است آغاز شد و تا سال 114 ه . يعنى مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشته است. در دوره امامت امام محمد باقر (ع) و فرزندش امام جعفرصادق (ع) مسائلى مانند انقراض امويان و بر سر كار آمدن عباسيان و پيدا شدن مشاجرات سياسى و ظهور سرداران و مدعيانى مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانى و ديگران مطرح است ترجمه كتابهاى فلسفى و مجادلات كلامى در اين دوره پيش مي آيد و عده اى از مشايخ صوفيه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پيدا مي شوند.

     قاضيها و متكلمانى به دلخواه مقامات رسمى و صاحب قدرتان پديد مي آيند و فقه و قضاء و عقايد و كلام و اخلاق را - بر طبق مصالح مراكز قدرت خلافت شرح و تفسير مينمايد و تعليمات قرآنى - به ويژه مسأله امامت و ولايت را كه پس از واقعه عاشورا و حماسه كربلا افكار بسيارى از حق طلبان را به حقانيت آل على (ع) متوجه كرده بود  و پرده از چهره زشت ستمكاران اموى و دين به دنيا فروشان برگرفته بود به انحراف مي كشاندند و احاديث نبوى را در بوته فراموشى قرار مي دادند. بدين جهت امام محمد باقر (ع) و پس از وى امام جعفر صادق (ع) از موقعيت مساعد روزگار سياسى، براى نشر تعليمات اصيل اسلامى و معارف حقه بهره جستند و دانشگاه تشيع و علوم اسلامى را پايه ريزى نمودند.

     

    فضائل امام باقر علیه السلام 
    پیشوایی امام باقر علیه السلام از صدر اسلام روشن و مسلم بود و نص بر امامت آن امام همراه با تعاریف رسول خدا، فراوان به ما رسیده است. از آن امام معجزات و کرامات بسیار و نیز امور غریبه فراوانی در کتب معتبر ثبت شده و جنّ و ملائکه و حتّی جبرئیل خدمت او می‌رسیده‌اند. مکارم اخلاق امام، زبانزد خاص و عام است و علوم و معارف فراوانی از وجود او سرچشمه گرفته، وی همچنین توجه خاصّی به عبادت و ذکر و مناجات داشته است.

     امام محمد باقر(ع) در واقعه کربلا حدود 4 سال داشتند

     

    علم امام باقر علیه السلام
    امام باقر علیه السلام چون در اواخر دوران حکومت بنی‌ امیه به‌سر می‌برد، از ضعف قدرت حاکمه استفاده نمود و در نشر معارف اسلامی، تلاش گسترده‌ای کرد و با مخالفین و صاحبان عقاید مختلف، مناظرات مفصّلی داشت و به سؤالات شیعیان و مخالفین پاسخ داد. لذا از آن امام در تمام مسائل فقهی و اجتماعی و حکومتی روایات فراوانی نقل شده است، به‌طوری‌که تقریباً هیچ کتاب روایی نیست مگر این که از امام باقر علیه السلام در موارد مختلف روایتی ذکر شده است.

    امام باقر علیه السلام با صحابی بزرگ رسول خدا، جابر بن عبدالله انصاری روابط صمیمانه‌ای داشت و برای او احترام خاصی قائل بود. برای آن امام، غیر از جابر، اصحاب و راویان زیادی نام می‌برند که در بین آنها جابر بن یزید جعفی و محمّد بن مسلم و زراره و حمران، بسیار معروفند. شاعر معروف امام نیز کمیت نام دارد.

     

    حاکمان دوران امامت
    امام باقر علیه السلام در زمان حکومت ولید بن عبدالملک به امامت رسیدند که پس از او سلیمان بن عبدالملک و سپس عمربن عبدالعزیز و سپس یزید بن عبدالملک و پس از او هشام بن عبدالملک، یکی پس از دیگری حاکم مَمالک اسلامی شدند. امام با هر یک از آنها به نحو خاصّی برخورد می‌کرد، ولی متأسّفانه بعضی از بستگان وی، از جمله زید بن حسن بن علی به بدگویی او دست زدند تا سرانجام هشام، امام را مسموم کرد و به شهادت رساند.

     امام باقر علیه السلام به فرزند ارجمندش امام صادق علیه السلام وصیت فرمود و به لقاء پرورگار شتافت. آن حضرت دارای سه همسر و هفت فرزند بود.
    از امام باقر علیه السلام مواعظ بسیار ارزشمندی به یادگار مانده است که تمام نسل‌ها تا قیامت از آن بهره‌مند خواهند بود.

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:57:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اهل نظر   ...

    میرزای قمی فرمودند: بعدها وقتی شهرت علمی سید‌ بحرالعلوم به من رسید تعجب می‌کردم که این نباید تا این حد از حیث علمی قوی شده باشد
     تا اینکه من برای زیارت عتبات عالیات وارد نجف اشرف شده و سید را ملاقات کردم
     با اینکه میرزای قمی، خود از بزرگان به شمار می‌رفت، می‌گوید: من دیدم سید ‌بحر‌العلوم همانند دریای مواج و عمیقی از دانش‌هاست سپس از او پرسیدم: ما در یک درجه‌ای از علم بودیم لذا شما در این حد نبودی و چطور شد که به این معارف دست یافتی؟
     سید رو به من کرد و گفت: میرزا این از اسرار است اما من آن را به تو می‌گویم به شرطی که تا زنده هستم به کسی نگویی!
    علامه بحر‌العلوم ادامه داد: چگونه این طور نباشم در حالی که آقایم حجت‌ بن الحسن(ع) شبی مرا در مسجد کوفه به سینه مبارک خود چسباند!

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:44:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      احتجاج و غلبه بر رقيب   ...



    مرحوم طبرسي در كتاب شريف خود به نام احتجاج آورده است : روزي مهدي عبّاسي با حضور بعضي از علماء اهل سنّت و از آن جمله ابويوسف - كه يكي از علماء برجسته دربار به حساب مي آمد، جلسه اي تشكيل داد؛ و حضرت ابوالحسن امام موسي كاظم عليه السلام را نيز در آن جلسه دعوت كرد. امام كاظم عليه السلام پس از ورود، از ابويوسف مطلبي را پرسيد؛ ولي او نتوانست جواب سئوال حضرت را بدهد. پس از آن ، خطاب به حضرت كرده و اجازه گرفت تا سئوالي را مطرح كند؟ امام عليه السلام فرمود: آنچه مايل هستي سؤ ال و مطرح كن .
    ابويوسف پرسيد: درباره حاجي كه در حال احرام باشد، آيا شرعاً مي تواند از سايه بان استفاده كند؟ حضرت فرمود: خير، صحيح نيست . پرسيد: چنانچه خيمه اي را نصب كند و داخل آن رود، چه حكمي دارد؟ فرمود: در آن اشكالي نيست . پرسيد: چه فرقي بين آن دو وجود دارد؟!
    حضرت فرمود: درباره زن حايض چه مي گوئي ، آيا نمازهاي خود را بايد قضا كند يا خير؟ جواب داد: خير.
    فرمود: آيا روزه هاي خود را بايد قضا نمايد؟ گفت : بلي . فرمود: چه فرقي بين نماز و روزه مي باشد؟ گفت : در شريعت اسلام حكم آن چنين وارد شده است . امام موسي كاظم عليه السلام فرمود: درباره احكام شخص حاجي در حال احرام نيز چنان وارد شده است . در اين لحظه مهدي عبّاسي خطاب به ابويوسف كرد و گفت : اي ابويوسف ! چه كردي ؟ كاري كه نتوانستي انجام دهي ؟!
    ابويوسف گفت : او يعني ؛ امام كاظم عليه السلام - مرا با يك استدلال از پاي درآورد.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:35:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      آفرينش مافوق تصوّر انسان   ...

     مرحوم شيخ مفيد رحمه اللّه عليه آورده است :
    امام موسي بن جعفر عليه السلام فرمود: همانا خداوند متعال دو جهان مرتبط با يكديگر آفريده است ، كه يكي از آن ها عُليا و ديگري سُفلي مي باشد. و آفرينش تشكيلاتي هر دو جهان را در انسان ايجاد نموده است ؛ همان طور كه اين جهان را كروي شكل آفريده است ، همچنين سر انسان را نيز چون گنبد، كروي شكل قرار داده و موهاي سر انسان به منزله ستارگان ؛ و چشمانش همانند خورشيد و ماه ؛ و مجراي تنفّس او را چون شمال و جنوب ؛ و دو گوش انسان را چون مشرق و مغرب قرار داده است . همچنين چشم بر هم زدن انسان ، مانند جرقّه و برق ، سخن و كلام او مانند رعد و صداي آسماني ، راه رفتن او همچون حركت ستارگان سيّاره است . همچنين نشست و نگاه انسان همانند إشراف ستارگان ؛ و خواب انسان مانند هبوط آن ها؛ و نيز مرگ او همانند فناء و نابودي آن ستارگان خواهد بود. خداوند كريم در پشت انسان 24 فقره و مهره استخواني همانند 24 ساعت شبانه روز، و درون او 30 روده به تعداد روزهاي ماه قرار داده است ؛ و بدن او را متشكّل از 12 عضو به مقدار حدّ اكثر حمل او در شكم مادر آفريده است .
    و درون انسان چهار نوع آب وجود داردكه عبارتند از:  آب شور در چشمانش تا در گرما و سرما محفوظ و سالم بماند. آب تلخ در گوش هايش تا جلوگيري از ورود حشرات باشد. آب مَني در صلب و كمرش تا او را از فساد و ديگر عوارض مصون و سالم نگه دارد. آب صاف در دهان و زبانش تا كمك در جهات مختلف دهان و درون باشد. و به همين جهت هنگامي كه حضرت آدم عليه السلام لب به سخن گشود، شهادت به يگانگي خداوند سبحان داد. همچنين خداوند حكيم انسان را از نفس و جسم و روح آفريد، كه به وسيله نفس ، خواب هاي مختلف مي بيند؛ و جسمش مورد انواع بلاها و امراض ‍ گوناگون قرار مي گيرد، كه در نهايت به خاك باز مي گردد؛ و روح تا زماني كه جسم بر روي زمين باشد، با او است و پس از آن جدا خواهد شد.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:34:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      بخشش نابجا   ...


    امام علی علیه السلام:
    آگاه باشيد كه بخشيدن نابه جاى مال، ريخت و پاش و اسراف است. اين كار، صاحب مال را در دنيا بالا مى برد؛ امّا…

    تحف العقول، صفحه 185

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1397-07-19] [ 08:55:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اربعین   ...

    نزدیکِ اربعین، دلِ جا مانده ها گرفت…
    یک بینوا برای خودش ربنا گرفت…

    هرکس رسید؛ سوال کرد: زائری؟
    از این سوال، دلِ پُرخونِ ما گرفت…?

    آقا مگر “بَدان” به حریمت نمیرسند؟
    پس “حُر” که بود که جام بلا گرفت…؟

    باشد؛ محل نده… نبرم اربعین حرم…
    اما بدان؛ که قلبم از این ماجرا گرفت…??

    آنقدر گریه میکنم ?که بگویند عاقبت:
    نوکر ز اشکِ خود سفرِ کربلا گرفت…???

    اما ز راهِ دور؛ سلام حضرت حسین…
    بارانِ اشک، از این روضه ها گرفت..

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1397-07-18] [ 11:24:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اعمـــــال مـــــاه صفـــــر   ...

    ?اعمـــــال مـــــاه صفـــــر

    ? سفارشات مخصوص بمناسبت ورود به ماه صفرالمظفر:

    ▪️ماه صفر ماه حزن اهل بیت علیهم السلام و ماه مهم و شریفی هست،

    ♦️لذا در مفاتیح الجنان اعمالی برای کل این ماه و اعمال مخصوص بعضی روزها آمده است:
    ۱- خواندن نماز اول ماه

    ☘ دو رکعت نماز
    در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره قل‌هوالله احد
    در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر
    بعد از نماز صدقه دهد.

    ۲- خوانده دعای؛

    ☘ ” یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ
    ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ
    فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ
    یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ
    وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ. “

    روزی ۱۰مرتبه که در مفاتیح الجنان آمده.

    ۳- روز سوم نمازی دارد به این نحو:

    ☘ دو رکعت نماز
    در رکعت اول سوره حمد سوره فتح
    و در رکعت دوم حمد و توحید.

    بعد از نماز
    صد مرتبه صلوات،
    صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار کند.

    ۴- صدقه دادن هم در طول ماه بسیار مهم است که حتما صدقه داده شود.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:56:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چشم   ...


    امام على علیه السلام:

    اگر چشم، شهوت بین شود، دل از عاقبت بینى کور گردد
    إذا أبصَرَتِ العَینُ الشَّهوَةَ عَمِیَ القَلبُ عنِ العاقِبَةِ

    غررالحکم حدیث 4063

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-07-17] [ 09:53:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      قالیچه آتشین   ...

    ? قالیچه آتشین
    شخصی در مجلسی مشغول سحر و جادو بود ،
    فرزند شیخ (رجبعلی خیاط) در آن مجلس حضور داشت و جلو کار اورا گرفت به گونه ای که نتوانست کاری آنجام دهد .
    جادو گر سرانجام متوجه شد  که کار از کجا عیب پیداکرده است .
    با اصرار از اومی خواهد
    که راه امرار معاش او را نبندد، سپس قالیچه ای گرانبها به اوهدیه می هد .
    آن را که به خانه می برد مرحوم شیخ می گوید :
    این قالیچه را چه کسی به تو داده است  که از آن دود و آتش بیرون می آید ؟  زود آن را به صاحبش برگردان.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:48:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شب آخر محرم   ...


    #شب-آخر دلم گردیده بی تاب
    #خداحافظ_محرم_ماه_ارباب

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:46:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چه کسانی در زمان ظهور رجعت می کنند؟   ...

    ⁉️ چه کسانی در زمان ظهور رجعت می کنند؟

    ? جواب: یکی از روشن ترین آیات در پاسخ به این سوال، آیه 83 سوره نمل است. «و روزی که ما از هر امتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می کردند محشور می کنیم و آن ها را نگه می داریم تا به یکدیگر بپیوندند»

    ? در این آیه از زنده شدن گروهی از انسان ها سخن می گوید، در حالی که آیاتی که درباره روز قیامت هستند، همواره از زنده شدن همگان سخن می گویند. مانند: «ما همه ی آنها را در این هنگام محشور می کنیم به گونه ای که حتی یک نفر را ترک نخواهیم گفت».

    ? مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاص دارد که یا از مومنان خالص و یا از کافران خالص بوده اند. احادیث فراوانی از رجعت انبیاء و اولیای خدا به ویژه امام حسین، امام علی و اهل بیت به هنگام ظهور امام مهدی سخن گفته اند.

    ? در برخی از احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاص پیامبر و امام علی اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی از احادیث است. در کنار اینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. ولی از تمام این احادیث می توان نتیجه گرفت که مومنان خالص و کافران خالص رجعت خواهند کرد.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-07-16] [ 12:39:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حلال مشکلات   ...

    ​داشتم جدول حل می کردم، یکجا گیر کردم: “حَلّٰال مشکلات است؛ سه حرفی”
    ?‍?پدرم گفت: معلومه، «پول»

    گفتم: نه، جور در نمیاد
    ?مادرم گفت: پس بنویس «طلا»

    گفتم: نه، بازم نمیشه.
    ?‍♀تازه عروس مجلس گفت: «عشق»، گفتم : اینم نمیشه.

    ?‍♂دامادمان گفت: «وام»، گفتم: نه.

    ?‍♂داداشم که تازه از سربازی آمده گفت: «کار»، گفتم: نُچ. 

    ?مادربزرگم گفت: ننه، بنویس «عُمْر»، گفتم: نه، نمیخوره
    هر کسی درمانِ دردِ خودش را میگفت، یقین داشتم در جواب این سؤال،

    ▪️پابرهنه میگوید «کفش»

    ▪️نابینا می گوید «نور»

    ▪️ناشنوا میگوید «صدا»

    ▪️لال میگوید «حرف»

    و…

    ♦️اما هیچ کدام جواب کاملی نبود

    ? جواب«فَرَج» بود و ما هنوز باورمان نشده: تا نیایی گِره از کارِ بشر وا نشود…

    اللهم عجل لولیک الفرج…

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:34:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      علایم ظاهری شیعیان   ...

    در روایتی که از حسن عسکری نقل شده‌است،  ۵ چیز علامت مومن است:

    1. پنچاه و یک رکعت نماز گزاردن (۱۷ رکعت فریضه و ۳۴ رکعت نافله در شبانه‌روز).
    2. انگشتر در دست راست کردن.
    3. اظهار(با صدای بلند خواندن) بسم الله الرحمن الرحیم در نماز(ابتدای حمد و سوره نمازهای یومیه)
    4. زیارت امام حسین در روز اربعین
    5. پیشانی را در سجده بر خاک گزاردن.

    شیعیان این علامات را مخصوص خود می‌دانند. چه آنکه اهل سنت انگشتر در دست چپ و «بسم‌الله» را در نماز آهسته میخوانند و در سجده نیز پیشانی بر سجده‌گاه خود میگذارند.

    شیعیان همچنین در نحوه وضوگرفتن با اهل سنت تفاوت دارند. همچنین در بعضی از آداب نماز که بعضی از آنها از ارکان نماز محسوب می‌شوند. از آن جمله، شیعیان با دست باز نماز می‌گزارند. همچنین است در قیام بعد از رکوع[نیازمند منبع]و نحوه سلام دادن در آخر نماز.

    از دیگر آثار ظاهری شیعیان شهادت به ولایت علی بن ابیطالب در اذان است. این عبارت اگرچه در قرون ابتدایی اسلام توسط مفوضه و به منظور تظاهر به تشیع استفاده می شده  اما بعدها، با استفاده شیعیان از آن، بعنوان سنت و شعار اصلی شیعیان بشمار می‌آید.البته شهادت به علی بن ابیطالب در اذان به عنوان استحباب و تبرک گفته می‌شود و جزو اجرای اصلی اذان نیست.

    شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-07-15] [ 11:23:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شوخي و جدي   ...

    روزي شيخ انصاري ف پس از پايان  تدريس ، مثل  هميشه  به  ديدار مادر پيرش رفت  وبراي اينكه  دلش را شاد كند، باب شوخي را باز كرد و گفت:« يادش به خير مادر ، يادت  مي آيد آن وقت ها  كه  دوره مقدمات  را مي گذارندم ، بچه نافرماني بودم . هر گاه  از من  مي خواستي كاري انجام دهم من دستورهاي شما را پس  ازدرس ومباحثه انجام  مي دادم ؟ ان گاه شما را پس از درس ومباحثه انجام ميدادم؟ان گاه شما  عصباني مي شدي  وبا ناراحتي  ميگفتي:

    واي بر من انگار  نه انگار  كه فرزندي دارم  .اكنون نيز همين طور است وفرزندي نداري» مادر با خنده گفت:« بله اكنون نيز همين طور است . آن وقت ها به كارهاي منزل نمي رسيدي  ومن را زير فشار قرار ميدادي واكنون نيز كه  به جايي رسيده اي چنان در مصرف وجوهات شرعي احتياط ميكني كه ما زير فشار هستيم »

    منبع زندگاني شيخ انصاري .ص 59

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:19:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      آدم نباید بیشتر از باطنش رفتار خوب انجام بدهد   ...

    آقا! آدم نباید بیشتر از باطنش رفتار خوب انجام بدهد؟!
    بله به این شرط که با این رفتار خوب تحمل وار، خودش را پاک بکند،باید اثر بگذارد در درون.
    اما اگر رفتار خوب داشتی، بیش از ظرفیت باطنیت و بعد اثر خوب هم نگذاشت، این تبدیل می‌شود به نفاق.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پانزده اصل اخلاقی پژوهشی   ...


    1-برخورداری از انگیزه ونیت الهی وخالص
    2-دوری از شهرت زدگی
    3-پرهیز از شتابزدگی
    4-پرهیز از علم زدگی
    5-بی طرفی و سعی در رسیدن به حقیقت
    6-پرهیز از انتحال و سرقت علمی
    7-رعایت اصل امانتداری در نقل قولها
    8-احترام به نظریه صاحبان نظریه های مخالف و نقد محترمانه
    9-قضاوت مستدل وصداقت در تحلیل آراء
    10-تتبع کافی در منابع جهت گردآوری
    11-دوری از جزمیت و پیش داوری
    12-توجه به پیش فرضهای ارزشی واعتقادی
    13-دقت در بهره مندی از اعتدال فکری و پرهیز از گرایش به نظریه های شاذ بی پایه و اساس
    14-مجهز بودن به علم روش تحقیق ، وداشتن مهارت کافی برای پژوهش
    15-شهامت در پژوهش جهت مراجعه به تمام منابع اطلاعاتی مجاز از نظر اخلاق و قانون


    منبع:متن پژوهی توصیفی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      دعاي پرسوز پيامبر در سحرگاه   ...
     

    ازحضرت صادق عليه السلام روايت شده‌كه رسول خدا در شبي‌كه مخصوص به ام سلمه (يكي از همسران وي) بود در خانه او بودند. او در اثناي شب پيامبر را نديد؛ از اين رو ناراحت شد و در اطراف خانه به جستجوي وي پرداخت تا سرانجام پيامبر را ديد كه در گوشه‌اي از بيت ايستاده دست‌ها را بلند كرده گريه مي‌كند و مي‌گويد:

    اللهم لا تنزع منّي صالح ما اعطيتني ابداً اللهم و لاتكلني الي نفسي طرفة عين ابداً اللهم لا تشمت بي عدوّاً و لاحاسداً ابداً اللهم لا تردّني في سوء استنقذتني منه ابداً
    بار خدايا! آنچه ازشايستگي‌ها به من عطاكردي ازمن مگير. بارخدايا! مرا حتي به اندازه چشم بر هم زدني به خودم وامگذار. بارخدايا! دشمن يا حسدبرنده‌اي را به شماتت و سرزنش من وامدار. بارخدايا! مرا به سوء و بدي كه از آن نجاتم دادي و رهاندي بازمگردان.
    ام سلمه به كناري رفت و شروع به گريه و زاري كرد به طوري كه پيامبر صلي الله عليه و آله به سراغ او رفت و فرمود: «چرا گريه مي‌كني؟» مي‌گويد: عرض كردم: «پدرم و مادرم فداي تو! چگونه نگريم در حالي كه تو با آن مكاني كه از سوي خدا داري كه تَرك اولاي گذشته و آينده تو را بخشيده، از خدا درخواست مي‌كني كه هرگز دشمن يا حسودي تو را شماتت نكند را به ناراحتي و نگراني‌اي كه از آن نجاتت داده، بر نگرداند و آن شايستگي‌ها كه به تو عطا كرده از تو نگيرد و اينكه هرگز تو را حتي به اندازه يك چشم بر هم زدن به نفس خودت وا مگذارد.
    فرمود:
    اي امّ سلمه: و ما يومنني و انما وكل الله يونس بن متي الي نفسه طرفة عين فكان منه ما كان
    چه چيز مرا ايمن گردانيده است حال آنكه خداوند به يك چشم بر هم زدن، يونس را رها كرده و به خود واگذاشت؛ پس، از او صادر شد آنچه كه صادر گرديد.
    هر يك از اين چهار فقره دعاي پيامبر بزرگوار كه در دل شب انشا كرده و با خدا زمزمه مي‌نموده‌اند بسيار قابل توجه است و براي يك انسان عارف به خدا، بسيار ارزنده و سازنده مي‌باشد به ويژه جملة دوم: «اللهم و لا تكلني الي نفسي طرفة عين ابداً»، اين جمله را همواره به خاطر داشته باشيم و از آن روزي بترسيم كه خداوند ما را به حال خود رها كند كه به تحقيق راه انسان در آن روز جز به سوي دوزخ نخواهد بود.

    برگرفته از كتاب « سيري گذرا در سيره رسول الله (ص)» اثر حضرت آيت الله كريمي جهرمي

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:15:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      جهل به نادانی از خود نادانی خطرناکتر است.   ...

    ازدانایان که به دانایی خود واقف اند ، درس بیاموزید.
    به آن عده ازدانایانی که ازدانایی خود غافلند ، تذکردهید.

    یک عده نمی داند وبه نادانی خود معترفند، به آنها نیز درس بیاموزید.
    ولی بعضی نادانند وبه نادانی خود جاهل،از آنها حذر کنید.
    تعامل افراد واصناف مختلف درجامعه امری ضروری است وبه رشد فرهنگ وتوسعه دانش ومهارت می انجامد.
    سید داود مصطفوی می گفت: دسته چهارم را کنار بگذارید ، بقیه افراد در ارتباط باهم ، می توانند درس بیاموزند.
    واما درباره دسته چهارم اعتقادش این بود که نباید ازدادن آگاهی وبازهم آگاهی ، دریغ کرد.
    می گفت : این دسته را ابتدا باید به دسته سوم ارتقاء وآن گاه به آنها درس داد، چراکه « جهل به نادانی» ازخود«نادانی» مصیبت بار تر است.


    منبع :قطره ای ازباران(بیانات سید داوود مصطفوی)

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:13:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پاداش شگفت آور کمک مرد به همسرش درکار های خانه   ...

     

    حضرت علی (ع) فرمود:

    روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم. آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند، عرض کردم: بفرمایید. اظهار داشتند:

    « بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم! هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند ، مگر اینکه پاداش او به هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد، ثواب یک سال عبادتی است که تمام روزهایش را روزه گرفته و تمام شب هایش را به عبادت ایستاده، شب زنده داری کرده باشد. و خداوند به او ثوابی می بخشد که به انبیای صابر خود مثل حضرت داوود و یعقوب و عیسی علیهم السلام بخشیده باشد.

     

    ای علی! کسی که در کارهای خانه به همسر خود بدون سرکشی و دلتنگی و تکبر خدمت نماید، پروردگار اسمش را در دفتر شهدا ثبت می کند و برایش به هر روز و شبی ثواب هزار شهید و به هر قدمی که بر می دارد به آن مرد ثواب حج و عمره می دهد و به هر قطره ای که از بدنش عرق بیاید یک خانه در بهشت برایش منظور می نماید.

    ای علی! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عیادت از هزار مریض و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و هزار گرسنه ای که برای رضای خداوند رحمان سیر گردد و هزار برهنه را پوشاند و هزار اسب در راه پروردگار  دادن و برایش بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زبور و قرآن است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر  و بخشیدن هزار شتر به فقراست و چنین مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر این که جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند.

    ای علی! کسی که روگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش بدون حساب وارد بهشت می شود.

    ای علی! خدمت به همسر کفاره ( پاک کننده) گناهان کبیره است و خاموش کننده آتش خشم پروردگار جبار و صداق ازدواج با حور العین و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و علو مقام است.

    ای علی! خدمتکار همسر نمی شود مگر شخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد»

     

    بحار ج 13 ص 133 چاپ ایران و جامع الاخبار ص 102 به نقل از رساله حقوق امام سجاد شرح نراقی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:11:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      تاكتيك‏ های جنگ نرم را بشناسیم!   ...
    در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه های، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوعی مختلفی استفاده می شود.

    1)برچسب زدن:
    بر اساس اين تاكتيك، رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات مثبت و منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند

    2)تلطيف و تنوير:

    از تلطيف و تنوير (مرتبط ساختن چيزي با كلمه اي پر فضيلت) استفاده مي شود تا چيزي را بدون بررسي شواهد بپذيريم و تصديق كنيم.

    3)انتقال:

    انتقال يعني اينكه اقتدار، حرمت و منزلت امري مورد احترام به چيزي ديگر براي قابل قبول تر كردن آن منتقل شود.

    4)تصديق:

    تصديق يعني اينكه شخصي كه مورد احترام يا منفور است بگويد فكر، برنامه يا محصول يا شخص معيني خوب يا بد است. تصديق فني رايج در تبليغ، مبارزات سياسي و انتخاباتي است.

    5) شايعه:

    شايعه در فضايي توليد مي شود كه امكان دسترسي به اخبار و اطلاعات موثق امكان پذير نباشد.

    6)كلي ‏گويي:

    محتواي واقعي بسياري از مفاهيمي كه از سوي رسانه هاي غربي مصادره و در جامعه منتشر مي شود، مورد كنكاش قرار نمي گيرد.
    توليدات رسانه هاي غربي در دو حوزه سياست داخلي و خارجي، مملو از مفاهيمي مانند جهاني شدن، دموكراسي، آزادي، حقوق بشر و… است. اينها مفاهيمي هستند كه بدون تعريف و توجيه مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمينه اي مشخص بكار گرفته مي‏شوند.

    7)دروغ بزرگ:

    اين تاكتيك قديمي كه هنوز هم مورد استفاده فراوان است، عمدتاً براي مرعوب كردن و فريب ذهن حريف مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

    8)پاره حقيقت ‏گويي:
    گاهي خبر يا سخني مطرح مي شود كه از نظر منبع، محتواي پيام، مجموعه اي به هم پيوسته و مرتب است كه اگر بخشي از آن نقل و بخشي نقل نشود، جهت و نتيجه پيام منحرف خواهد شد.

    9)انسانيت‏ زدايي و اهريمن‏ سازي:

    يكي از موثرترين شيوه هاي توجيه حمله به دشمن به هنگام جنگ (نرم و يا سخت)، «انسانيت ‏زدايي» است. چه اينكه وقتي حريف از مرتبه انساني خويش تنزيل يافت و در قامت اهريمني در ذهن مخاطب ظاهر شد، مي توان اقدامات خشونت آميز عليه اين ديو و اهريمن را توجيه كرد.

    10)ارائه پيشگويي‏هاي فاجعه‏ آميز:

    در اين تاكتيك با استفاده از آمارهاي ساختگي و ساير شيوه هاي جنگ رواني (از جمله كلي‏ گويي، پاره حقيقت‏ گويي، اهريمن‏ سازي و …) به ارائه پيشگويي‏ هاي مصيبت‏ بار مي‏پردازند كه بتوانند حساسيت مخاطب را نسبت به آن افزايش داده و بر اساس ميل و هدف خويش افكار وي را هدايت نمايند.

    11)قطره‏ چكاني:

    در تاكتيك قطره‏چكاني، اطلاعات و اخبار در زمان هاي گوناگون و به تعداد بسيار كم و به صورتي سريالي ولي نا منظم در اختيار مخاطب قرار مي گيرد تا مخاطب نسبت به پيام مربوطه حساس شده و در طول يك دوره زماني آن را پذيرا باشد.

    12) حذف و سانسور:
    در اين تاكتيك سعي مي شود فضايي مناسب براي ساير تاكتيك هاي جنگ نرم به ويژه شايعه خلق شود تا زمينه نفوذ آن افزايش يابد.
    در اين تاكتيك با حذف بخشي از خبر و نشر بخشي ديگر به ايجاد سوال و مهمتر از آن ابهام مي پردازند و بدين ترتيب زمينه توليد شايعات گوناگون خلق مي شود.

    13)جاذبه هاي جنسي:

    استفاده از غریزه‏ی جنسی و نمادهاي اروتيكال از تاكتيك‏هاي مهم مورد استفاده رسانه هاي غربي است به طوري كه مي توان گفت اكثر قريب به اتفاق برنامه هاي رسانه هاي غربي از اين جاذبه در جهت جذب مخاطبان خويش به ويژه جوانان كه فعالترين بخش جامعه هستند، بهره مي‏گيرند.

    14)ماساژ پيام:

    در ماساژ پيام، از انواع تاكتيك هاي گوناگون (حذف، كلي گويي، پاره حقيقت گويي، زمان بندي، قطره چكاني و…) جنگ نرم استفاده مي شود تا پيام بر اساس اهداف تعيين شده شكل گرفته و بتواند تصوير مورد انتظار را در ذهن مخاطب ايجاد كند.
    در واقع در اين متد ، پيام با انواع تاكتيك ها ماساژ داده مي شود كه از آن مفهوم و مقصودي خاص برآيد.

    15)ايجاد تفرقه و تضاد:

    ازجمله اموري كه در فرآيند جنگ نرم مورد توجه واقع مي شود، تضعيف از طريق تزريق تفرقه در جامعه هواداران و حاميان حريف است.
    ايجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقيب باعث عدم انسجام و يكپارچگي شده و رقيب را مشغول مشكلات دروني جامعه حاميان خود مي كند و از اين طريق از اقتدار و انرژي آن كاسته و قدرتش فرسوده شود.

    16)ترور شخصيت:
    در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ، ترور فيزيكي جاي خود را به ترور شخصيت داده است.
    در زماني كه نمي‏توان و يا نبايد فردي مورد ترور فيزيكي قرار گيرد با استفاده از نظام رسانه اي و انواع تاكتيك ها از جمله بزرگ نمايي، انسانيت‏زدايي و اهريمن سازي، پاره حقيقت گويي و… وي را ترور شخصيت مي كنند و از اين طريق باعث افزايش نفرت عمومي و كاهش محبوبيت وي مي شوند.
    دشمنان انقلاب و نظام اسلامي نیز با استفاده از اين تاكتيك و بهره گيري از ابزار طنز، كاريكاتور، شعر، كليپ هاي كوتاه و… كه عموماً از طريق اينترنت و تلفن همراه ، پخش مي شود به ترور شخصيت برخي افراد سياسي و فرهنگي موجه و معتبر در نزد مردم مي پردازند.

    17)تكرار:

    براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده، سعي مي كنند اين موضوع تا زماني كه مورد نياز هست زنده بماند.
    در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دارند

    18)توسل به ترس و ايجاد رعب:

    در اين تاكتيك از حربه تهديد و ايجاد رعب و وحشت ميان نيروهاي دشمن، به منظور تضعيف روحيه و سست كردن اراده آنها استفاده مي شود.
    متخصصان جنگ نرم، ضمن تهديد و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنين القاء مي كنند كه خطرات و صدمه هاي احتمالي و حتي فراواني بر سر راه آنان ممكن كرده است و از اين طريق، آينده اي مبهم و توام با مشكلات و مصائب براي افراد ترسيم مي كنند.

    19)مبالغه:

    مبالغه يكي از روشهايي است كه با اغراق كردن و بزرگ نمايي يك موضوع، سعي در اثبات يك واقعيت دارد.
    كارشناسان جنگ رواني، از اين فن در مواقع و وقايع خاص استفاده مي كنند. غربي ها همواره با انعكاس مبالغه آميز دستاوردهاي تكنولوژيك خود و اغراق در ناكامي هاي كشورهاي جهان اسلام سعي در تضعيف روحيه مسلمانان در تقابل با تمدن غربي دارند.

    20- مغالطه:

    مغالطه شامل گزينش و استفاده از اظهارات درست يا نادرست، مشروح يا مغشوش و منطقي يا غيرمنطقي است، به اين منظور كه بهترين يا بدترين مورد ممكن را براي يك فكر، برنامه ، شخص يا محصول ارائه داد.
    متخصصين جنگ نرم، مغالطه را با «تحريف» يكسان مي دانند. اين روش ، انتخاب استدلال ها يا شواهدي است كه يك نظر را تاييد مي كند و چشم پوشي از استدلال ها يا شواهدي كه آن نظر را تائيد نمي كند

     

    منبع : تالار گفتگوی بیداری اندیشه


    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:09:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ضرب المثل های قرآنی   ...

    با خدا باش و پادشاهی کن

    قال رب اغفرلی وهب لی ملکا(ص/35)

    گفت: پروردگارا مرا بیامرز و به من فرمانروایی ببخش

    گلستان ضرب المثل های قرآنی/محمد رضا الهی دوست

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:08:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      تشخيص وظيفه در هر زمان   ...

    مرحوم آیت الله آقای حاج آقا یحیی سجادی، عالم بزرگ تهران و امام جماعت مسجد سیدعزیز الله بازار، به آقای آقاشیخ مرتضی زاهد ارادت فراوان داشت. روزی بعد از نماز ظهر و عصر ایشان را ملاقات می کند، و به ایشان می گوید که من استخاره کرده ام، و خوب آمده که شما برای ناهار به منزل ما تشریف بیاورید. این استخاره را کرده بود، و می گفت که جناب شیخ امتناع نکند. بعد اضافه کرد برای اینکه تنها نباشید، آقای حاج سید مهدی خرازی را نیز دعوت کرده ام. جناب شیخ دعوت را پذیرفت، و بسوی خانه ی ایشان حرکت کردند. در راه با یکدیگر صحبت می کردند. حدیث بود، و خدا بود و پیغمبر و قیامت. منزل آقای سجادی در بازار بین الحرمین واقع شده بود. این فاصله با اینکه اندک بود، چون به صحبت خدا گذشت مدتی طول کشیدتا به در خانه رسیدند که درست در بر بازار قرار گرفته بود. البته یک هشتی بود که سه در خانه در آن قرار داشت و یکی از آنها خانه آیت الله آقای سجادی بود. تا آنجا در کنار هم حرکت کرده بودند. به کنار در که رسیدند، آقای آقاشیخ مرتضی تندتر حرکت کرد، و جلوی در ایستاد؛ گویی مانع ورود صاحب خانه به خانه است، و رو به آقای سجادی کرده و فرمود: شما چرا در نماز میت شمس العرفاء(که در فاصله بسیاری نزدیکی از خانه آیت الله سجادی منزل داشت،واز مشایخ صوفیه بود.) شرکت کردید؟ در واقع می خواستند بگویند: این کار شایسته ی شما با آن خدا ترسی و تقواواعتبار اجتماعی نبود، و تأیید پیر صوفیان محسوب می شد. آقای حاج آقا یحیی در جواب گفتند: چاره نداشتم. او وصیت کرده بود که من بر جنازه اش نماز بخوانم، و عمل به وصیت واجب است.

    جناب شیخ جواب قانع کننده شنیده بود. از جلوی در کنار رفت، و همراه آیت الله سجادی به داخل منزل رفتند.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [شنبه 1397-07-14] [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      توصیه های ایت الله بهجت برای زائران امام رضا علیه السلام   ...


    زیارت امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌آیند.

    «أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟»
    به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه السلام گریه است، اگر اشک آمد امام حسین علیه السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.
    اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.
    زیارت امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌آیند.
    بسیاری از حضرت رضا علیه السلام سؤال کردند و خواستند و جواب شنیدند، در نجف، در کربلا، در مشهد مقدس،- هم همین طور - کسی مادرش را به کول می‌گرفت و به حرم می‌برد. چیزهای عجیبی را می‌دید.
    ملتفت باشید! معتقد باشید! شفا دادن الی ماشاءالله! به تحقق پیوسته. یکی از معاودین عراقی غده‌ای داشت و می‌بایستی مورد عمل جراحی قرار می‌گرفت. خطرناک بود، از آقا امام رضا خواست او را شفا بدهد، شب حضرت معصومه علیهاالسلام را در خواب دید که به وی فرمود: «غده خوب می‌شود. احتیاج به عمل ندارد!» ارتباط خواهر و برادر را ببینید که از برادر خواسته خواهر جوابش را داده است.
    همه زیارتنامه‌ها مورد تأیید هستند. زیارت جامعه کبیره را بخوانید. زیارت امین الله مهم است. قلب شما- این زیارات را بخواند. با زبان قلب خود بخوانید. لازم نیست حوائج خود را در محضر امام علیه السلام بشمرید. حضرت علیه السلام می‌دانند! مبالغه در دعاها نکنید! زیارت قلبی باشد. امام رضا علیه السلام به کسی فرمودند: «از بعضی گریه‌ها ناراحت هستم!»
    یکی از بزرگان می‌گوید، من به دو چیز امیدوارم اولاً قرآن را با کسالت نخوانده‌ام. بر خلاف بعضی که قرآن را آنچنان می‌خوانند که گویی شاهنامه می‌خوانند. قرآن کریم موجودی است شبیه عترت.
    ثانیاً در مجلس عزاداری حضرت سیدالشهداء گریه کرده‌ام.
    حضرت آیت الله العظمی بروجردی رحمة الله مبتلا به درد چشم شدند، فرمودند: در روز عاشورا مقداری از گِلِ پیشانی عزاداری امام حسین علیه السلام را بر چشمان خود مالیدم، دیگر در عمرم مبتلا به درد چشم نشدم و از عینک هم استفاده نکردم!
    پس از حادثه بمب گذاری در حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام حضرت به خواب کسی آمدند، سؤال شد.
    «در آن زمان شما کجا بودید؟ فرمودند: کربلا بودم.»
    این جمله دو معنی دارد: معنی اول این که حضرت رضا علیه السلام آن روز به کربلا رفته بودند.
    معنی دوم یعنی این حادثه در کربلا هم تکرار شده است. دشمنان به صحن امام حسین علیه السلام ریختند و ضریح را خراب کردند و در آن جا آتش روشن کردند!
    کسی وارد حرم حضرت رضا علیه السلام شد، متوجه شد سیدی نورانی در جلوی او مشغول خواندن زیارتنامه می‌باشد، نزدیک او شد و متوجه شد که ایشان اسامی معصومین - سلام الله علیهم - را یک یک با سلام ذکر می‌فرمایند. هنگامی که به نام مبارک امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ رسیدند سکوت کردند! آن کس متوجه شد که آن سید بزرگوار خود مولایمان امام زمان- سلام الله علیه و ارواحنا له الفداء- می‌باشد.
    حرف آخر این که: عمل کنیم به هر چه می‌دانیم. احتیاط کنیم در آنچه خوب نمی‌دانیم. با عصای احتیاط حرکت کنیم.
    در همین حرم حضرت رضا علیه السلام چه کراماتی مشاهده شده است. کسی در رؤیا دید که به حرم حضرت رضا علیه السلام مشرف شده و متوجه شد که گنبد حرم شکافته شد و حضرت عیسی و حضرت مریم علیهماالسلام از آنجا وارد حرم شدند. تختی گذاشتند و آن دو بر آن نشستند و حضرت رضا علیه‌السلام را زیارت کردند.
    روز بعد آن کس در بیداری به حرم مشرف گردید. ناگهان متوجه شد حرم کاملاً خلوت می‌باشد! حضرت عیسی و حضرت مریم علیهماالسلام از گنبد وارد حرم شدند و بر تختی نشستند و حضرت رضا علیه‌السلام را زیارت کردند. زیارت نامه می‌خواندند. همین زیارت نامه معمولی را می‌خواندند! پس از خواندن زیارتنامه از همان بالای گنبد برگشتند. دوباره وضع عادی شد و قیل و قال شروع گردید حال آیا حضرت رضا علیه السلام وفات کرده است؟
    حرف آخر این که: عمل کنیم به هر چه می‌دانیم. احتیاط کنیم در آنچه خوب نمی‌دانیم. با عصای احتیاط حرکت کنیم.


    منبع: کتاب به سوی محبوب و کتاب برگی از دفتر آفتاب. آیة الله بهجت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:16:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      تا اوج   ...


    ? آسمان چهل سالگی انقلاب، پر از ستاره است…
    ✨ اما برای نسل کهکشانی، یک آسمان ستاره تازه اول راه است.

    ? آقا امروز مژده بزرگی دادند…

    ? آیت الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی
    ? @Nojavan_Khamenei

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:53:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      سلاح اشک   ...


    ? لوح| سلاح اشک

    ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ گریه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود. دختر پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به یک شکل خاصّی گریه کرده و وضع را به گونه‌ای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند. گریه‌ی دیگر، گریه‌‌ى #امام_سجّاد (علیه‌السّلام) است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسین‌بن‌على (علیهماالسّلام) گریه کرده… گریه‌‌ى سوّم هم گریه‌‌اى است که امام باقر (علیه‌السّلام) بسى حساب‌شده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست. همرزمان حسین علیه‌السلام، ص۲۲۴.

    ? نسخه چاپ?

    http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=38938

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:52:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پیاده روی اربعین   ...

    ? ملت ایران و عراق و دیگر کشورها، خود را آماده میکنند:
    ? حماسه‌ی اربعین در پیش است…

    ? رهبر انقلاب اسلامی در ورزشگاه یکصدهزارنفری آزادی: ایام بسیار مهم بعداز عاشورا است؛ در واقع ایام حماسه زینبی است.

    ◾ در چنین روزهایی مسیر کربلا و کوفه و شام و بعداز آن مدینه، مسیر حرکت نورانی پرشکوه حماسی زینب کبری و حضرت امام سجاد و بقیه‌ی اسرای عاشورا است. اینها که توانستند با این حرکت خود ماجرای عاشورا را ابدیت ببخشند، آن را دائمی و زوال ناپذیر کنند.

    ▫️ ما هم امروز در چنین روزهایی احساس ارتباط قلبی بیشتری با آن شهیدان عظیم‌الشأن میکنیم.

    ◾ اربعین هم در پیش است. ملت ما و ملت عراق و مردمان زیادی از ملتهای دیگر در تدارک حماسه‌ی بزرگ #اربعین هستند.

    ▫️ حماسه‌ی اربعین یک پدیده‌ی فوق العاده‌ای است که به لطف و فضل الهی در هنگامی که دنیای اسلام نهایت نیاز را به اینچنین حماسه‌ای دارد، به وجود آمده است.

    ◾ یاد سرور شهیدان را در دلهای خودمان در ذهن خودمان مغتنم میشماریم و عرض میکنیم:
    ای صبا ای پیک دور افتادگان
    اشک ما بر خاک پاک او رسان… ۹۷/۷/۱۲

    ? @Khamenei_ir

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      زیارت امام حسین   ...

    ارسال شده از سروش:
    ?امام صادق(ع):زیارت حسین(ع) باعث «افزایش رزق» و «شادی» می شود!

    ?امام صادق(ع): حسين(ع) را زيارت كنيد اگر چه سالی یکبار؛ زيرا هر كس به زيارتش رود در حالى كه حق آن حضرت را بشناسد و منكر نباشد(یعنی قبول امامت و واجب الطاعة بودن)، عوضی کمتر از بهشت ندارد، و روزى و رزقش وسعت پيدا مىكند، و در همين عالم خداوند متعال در ازاى زيارتش به او در دنيا فرح و سرور مىدهد.

    ?کتاب معتبر کامل الزیارت ص۱۵۱

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:47:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین   ...


    ✉️ خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین

    #پیام_معنوی
    @Panahian_ir

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:46:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


       دعای امام سجاد(ع) برای لذت بردن از همۀ کارها   ...

    ⚡️ دعای امام سجاد(ع) برای لذت بردن از همۀ کارها

    ?امام سجاد(ع) در فرازی از دعای خود از خدا می‌خواهد: «خدایا! آن کارهایی که تو دوست داری من انجام دهم- از سخن گفتن تا هر عمل دیگری- را طوری پیش من محبوب قرار بده که این کارها را با لذت شروع کنم و با نشاط تمام کنم. «حَبِّبْ إِلَیَّ مَا تُحِبُّ مِنَ الْقَوْلِ وَ الْعَمَلِ حَتَّى أَدْخُلَ فِیهِ بِلَذَّةٍ وَ أَخْرُجَ مِنْهُ بِنَشَاطٍ»(بحارالانوار/92/298)

    ? یعنی خدایا؛ کاری کن که من در همۀ زندگی‌ام و در همۀ کارهایم نشاط داشته باشم! یعنی هر کاری که در سلسلۀ وظائف من قرار دارد(مثل شغل و سایر فعالیت‌های من…) انجام این کارها را به‌قدری دوست داشته باشم که با لذت شروع کنم و با نشاط از آن کار بیرون بیایم. این همان زندگی نرمال و درستی است که ما باید داشته باشیم. این‌‌قدر باید استغفار کنیم تا از فاصله‌ای که با این وضعیت داریم نجات پیدا کنیم.

    ? علیرضا پناهیان

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:45:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      توصیه بسیار راهگشای امیرالمومنین(ع) برای زائران اربعینی، بخصوص کسانی که مشکل مالی دارند   ...

    ✅توصیه بسیار راهگشای امیرالمومنین(ع) برای زائران اربعینی، بخصوص کسانی که مشکل مالی دارند

    ? توصیه امیرالمومنین برای رفع مشکلات مالی و افزایش روزی و برآورده شدن حوائج

    ?امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خود نقل میکنند که:
    امام حسین علیه السلام فرمودند:
    روزی نزد امیرالمؤمنین نشسته بودم که عربی وارد شد و عرض کرد یا امیرالمؤمنین! من مرد عیالمند و فقیر هستم و مالی که زندگی مرا کفایت کند ندارم.

    ?حضرت فرمودند: ای برادر عرب! چرا استغفار نمیکنی تا حالت نیکو شود؟

    ?عرض کرد: زیاد استغفار میکنم، اما تغییری در زندگی ام پیدا نشده است.

    ?حضرت فرمودند: ای برادر عرب خدای متعال می فرماید:

    ?فقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً (10- نوح)
    به آنها گفتم از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است

    ?(بعد فرمودند) چون به گناه بودن بعضی از اعمالت آگاه نیستی استغفار تو ناقص است؛ زیرا از آنها استغفار نمیکنی و نتیجه نمیگیری.

    ?سپس فرمود: اینک به تو استغفاری می آموزم که اگر آن را هنگام خواب بخوانی خدا به تو وسعت رزق عطا فرماید.

    ?دعا را نوشته، به اعرابی داده و فرمودند: شب، قبل از خوابیدن، این استغفار را بخوان وگریه کن و اگر اشکت جاری نشد تباکی کن.

    ?امام حسین علیه السلام فرمود: سال بعد اعرابی به خدمت حضرت آمد و عرض کرد:
    یا امیرالمؤمنین! خداوند به من نعمت های زیادی عطا فرمود. شتران و گوسفندانم آن قدر زیاد شده اند که محلی برای نگه داری آن ها ندارم.

    ?آن حضرت فرمودند: ای برادر عرب! قسم به آن خدایی که محمد صلوات الله علیه را به نبوت برگزید، بنده ای نیست که با این دعا به درگاه خدا استغفار کند، مگر اینکه خدای متعال به برکت آن، گناهانش را آمرزیده، حوائجش را برآورده و به مال و اولادش فراوانی و برکت عطا فرماید.

    دار السلام نوری: 3/133

    ?حضرت امیرالمؤمنین استغفار ۷۰ بندی جامعتر از استغفاری که به آن اعرابی تعلیم فرمودند را خودشان بعد از نماز صبح می خوانده اند ولی اگرکسی موفق به خواندن آن در هنگام صبح نشود میتواند آن را بعد از نماز عصر بخواند. (البلدالأمین والدرع الحصین ص:۳۹

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:35:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ۲۴ روز تا اربعین   ...


    ⏳ ۲۴ روز تا اربعین

    ?وقتی که روی نیزه کمی سر گذاشتی
    ?در چشم ما دو بغض شناور گذاشتی
    ?آنقدر روی نیزه به معراج رفته ای
    ?پا از حریم عرش فراتر گذاشتی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:33:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شهادت امام سجاد   ...


    ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی :
    چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ گریه‌ی حضرت زهرا علیهاالسّلام، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود. دختر پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به یک شکل خاصی گریه کرده و وضع را به گونه‌ای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند.
    گریه‌ی دیگر، گریه‌‌ى #امام_سجّاد علیه‌السّلام است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسین‌بن‌على علیهماالسّلام گریه کرده… گریه‌‌ى سوّم هم گریه‌‌اى است که امام باقر علیه‌السّلام بسى حساب‌شده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبرصلّی‌الله‌علیه‌و‌آله اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست. همرزمان حسین علیه‌السلام، ص224.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [جمعه 1397-07-13] [ 10:34:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      صلوات منسوب به ابوالحسن ضراب اصفهانی   ...


    ? ? سید ابن طاووس میفرماید:اگر از هر عملی در عصر جمعه غافل شدی از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی غافل نشو چرا که در این دعا سری است که خدا ما را بر آن آگاه کرده است. ?

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:31:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      عبد صالح   ...


    ? #عبد_صالح: امام فرمود اگر به من اجازه‌ی اقامت در کشوری ندهند، فرودگاه به فرودگاه خواهم رفت و پیامم را به همه‌ی دنیا خواهم رساند. رهبر انقلاب ۷۸/۳/۱۴

    ۱۳ مهر ۵۷: سفر تبعیدی امام خمینی به نوفل لوشاتو در حومه‌ی شهر پاریس در کشور فرانسه

    ? @Khamenei_ir

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 03:56:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نتایج همت بلند   ...

     حضرت علی عليه السلام می فرماید:

    «الفعل الجمیل ینبی عن علوّ الهمّة»

    و نیز می فرماید:

    «من بذل جهد طاقته بلغ کنه ارادته»

    هر که توان خود را برای رسیدن به هدف خود به کار گیرد به تمام خواسته هایش خواهد رسید.

    و نیز می فرماید:

    «قدر الرّجل علی قدر همّته»

    ارزش آدمی به اندازه ی همتش است

    و می فرماید:

    «من شرف الهمّة بذل الانسان»

    بذل و بخشش آدمی نشانه بلند همتی اوست.

    نیز می فرماید:

    «شجاعة الرّجل علی قدر همّته»

    شجاعت مرد به اندازه همت اوست.

    و می فرماید:

    «من شرف الهمّة لزوم القناعة»

    همت بلند، قناعت همیشگی همراه دارد.

    و می فرماید:

    «الکرم نتیجة علوّ الهمّة»

    بزرگواری و آقایی نتیجه داشتن همت بلند است.

     

    منبع:

    غررالحکم و درر الکلم

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 12:04:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      عطر انتظار   ...

     

    گرچه خسته ام گرچه دلشکسته ام باز هم گشوده ام درى به روى انتظار تا بگويمت هنوز هم به آن صداى آشنا اميد بسته ام.

    اى تو صاحب زمان! اى تو صاحب زمين! دل جدا ز ياد تو آشيانه اى خراب وبى صفاست ياد سبز وروح بخش تو ياد لطف بى نهايت خداست کوچه باغ سينه ام اى گل محمدى به عطر نامت آشناست آنکه در پى تو نيست کيست؟ آنکه بى بهانه تو زنده است در کجاست؟

    اى کرامت وجود! باد غربتى که مى وزد به کوچه هاى بى تو بوى مرگ مى دهد بوى خستگى فسردگى کوچه ها در انتظار يک نسيم روح بخش يک پيام آشنا ودلنواز سينه را گشوده اند. کوچه هاى ما هميشه عاشق تو بوده اند.

    اى کبوتر دلم هوايى محبتت! سينه ام آشناى نعمت غم است گر هزار کوه غم رسد هنوز هم کم است از درون سينه ام ناله هاى مرغ خسته اى به گوش مى رسد. بالهاى زخمى ام نيازمند مرهم است.

    صبحگاه جمعه ها آفتاب ياد تو ز (ندبه)هاى ما طلوع مى کند. آنکه شب پس از دعا با سرود اشتياق ونغمه اميد با دلى سفيد خواب رفته است روز را به شوق ديدنت شروع مى کند اى تو معنى اميد وآرزو! اى براى انتظار عاشقانه آبرو! عشقهاى پاک در ميان خنده ها وگريه هاى عاشقان پيش عصمت الهى ات خضوع مى کند.

    اى بهانه اى براى زيستن! اشتياق همچو سبزه بهاره هر طرف دميده است. جمکران جلوه اى از انتظار وشوق ماست اى بهار جاودان اى بهار آفرين ما در انتظار مقدم توييم اى اميد آخرين!

    اى عزيز دل پناه شيعيان اى فروغ جاودان! سايه بلند نام وياد تو از سر وسراى عاشقان بيقرار کم مباد قامت بلند شوق جز بر آستان پرشکوه انتظار خم مباد.

     

     

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1397-07-12] [ 11:57:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ترس از رها شدن   ...

    ترس از رها شدن و هبوط، گویی ریشه ای دارد به بلندای خلقت آدم.ترس از اینکه خداوند دستت را رها کند هر بار لرزه به جانت می اندازد و بار ها با خود این بیت را زمزمه میکنی که: هرگز نگویمت ز کرم دست من بگیر/سالهاست دستم گرفته ای، رهایم مکن

    «معبودم آنچه شروع کردی از افزون بخشی ات پس تکمیلش فرما و انچه بخشیدی به من پس آنرا مگیر.»

    (مناجات الراغبین صحیفه سجادیه)

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:56:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      در محضر آیت الله بهجت اگر میخواهیداز ناحیه دعا به جایی برسید!!!   ...

    در محضر آیت الله بهجت
    اگر می خواهید از ناحیۀ دعا به جایی برسید،
    زبان حالتان این باشد:
    تسلیم خدا هستیم،
    هر چه بخواهد بکند،
    بنا داریم عمل به وظیفۀ بندگی کنیم.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:52:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حدیث روز   ...

    امام علی (ع) :
    حق در تمام حالات تازه است گر چه مدتی بر آن گذشته باشد ، و باطل همیشه پست است اگر چه افراد بسیاری از آن حمایت کرده باشند
    وسائل الشیعه (434/25)

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:51:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      خطبه بدون نقطه حضرت علی (علیه السلام)   ...

    خطبه بدون نقطه حضرت علی (علیه السلام)


    الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ.الواحدُ الاحدُ الأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ.

    سَلَّطَ المُلوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ دَحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها، وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها.
    الاِلاهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، وَلا رادَّ لِحُکمِهِ، لا إلهَ إلّا هُوَ، المَلِکُ السَّلام، المُصَوِّرُ العَلامُ، الحاکِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ الطّاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ کَرَمُهُ.
    عَلَّمَکُم کَلامَهُ، وَ أراکُم أعلامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُم أحکامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرامَهُ.وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً (صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) الرِّسالَةَ، وَ رَسولَهُ المُکَرَّمَ المُسَدَّدَ، ألطُّهرَ المُطَهَّرَ.
    أسعَدَ اللهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وَ سَدادِ أمرِهِ، وَ کَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِ آدَمَ مَولوداً، وَ أسطَعُهُم سُعوداً، وَ أطوَلُهُم عَموداً، وَ أرواهُم عوداً، وَ أصَحُّهُم عُهوداً، وَ أکرَمُهُم مُرداً وَ کُهولاً.
    صَلاةُ اللهِ لَهُ لِآلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُکَرَّرَةً مَعدودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الکِرامِ مُحَصَّلَةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِالسَّماءِ أمرٌ مَرسومٌ وَ حَدٌّ مَعلومٌ.
    أرسَلَهُ رَحمَةً لَکُم، وَ طَهارَةً لِأعمالِکُم، وَ هُدوءَ دارِکُم وَ دُحورَ، عارِکُم وَ صَلاحَ أحوالِکُم، وَ طاعَةً لِلّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ عِصمَةً لَکُم وَ رَحمَةً.
    اِسمَعوا لَهُ وَ راعوا أمرَهُ، حَلِّلوا ما حَلَّلَ، وَ حَرِّموا ما حَرَّمَ، وَ اعمِدوا – رَحِمَکُمُ اللهُ – لِدَوامِ العَمَلِ، وَ ادحَروا الحِرصَ، وَ اعدِموا الکَسَلَ، وَ ادروا السَّلامَةَ وَ حِراسَةَ مُلکِ وَ رَوعَها، وَ هَلَعَ الصُّدورِ وَ حُلولَ کَلِّها وَ هَمِّها.
    هَلَکَ وَ اللهِ أهلُ الاِصرارِ، وَ ما وَلَدَ والِدٌ لِلاِسرارِ، کَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَکَهُ، وَ کَم مالٍ وَ سِلاحٍ أعَدَّ صارَ لِلأعداءِ عُدَّةً وَ عُمدَةً.
    اَللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ وَ دَوامُهُ، وَ المُلکُ وَ کَمالُهُ، لااِلهَ إلّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلُّ حُکمٍ حُکمُهُ، وَ حَدَرَ کُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ.
    عَصَمَکُمُ وَ لَوّاکُم، وَ دَوامَ السَّلامَةِ أولاکُم، وَ لِلطّاعَةِ سَدَّدَکُم، وَ لِلاِسلامِ هَداکُم، وَ رَحِمَکُم وَ سَمِعَ دُعاءَکُم، وَ طَهَّرَ أعمالَکُم، وَ أصلَحَ أحوالَکُم.
    وَ أسألُهُ لَکُم دَوامَ السَّلامَةِ، وَ کَمالَ السَّعادَةِ، وَ الآلاءَ الدّارَةَ، وَ الاَحوالَ السّارَّةَ، وَ الحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ.

     
    معنی:
    ستایش مخصوص خدایی است که سزاوار ستایش و مآل آن است. از آنِ اوست رساترین ستایش و شیرین ترین آن و سعادت بخش ترین ستایش و سخاوت بار ترین(و شریف ترین) آن و پاک ترین ستایش و بلند ترین آن و ممتاز ترین ستایش و سزاوارترین آن.
    یگانه و یکتای بی نیاز(ی که همه نیازمندان و گرفتاران آهنگ او نمایند). نه پدری دارد و نه فرزندی.
    شاهان را (به حکمت و آزمون) مسلّط ساخت وبه تاختن واداشت. و ستمکاران (و متجاوزان) را هلاکت نمود و کنارشان افکند. و سجایای بلند را (به خلایق) رسانید و شرافت بخشید. و آسمان را بالا برد و بلند گردانید. بستر زمین را گشود و گسترش داد و محکم نمود و گسترده ساخت. آن را امتداد داد و هموار کرد و (برای زندگی) آماده و مهیّا فرمود. آب و مرتعش را به شما ارزانی داشت. تعداد اقوام را (برای زندگی در آن) به درستی. (و حکمت) مقرّر فرمود و بر شمار (یکایک) آنان احاطه یافت. و نشانه های بلند (هدایت) مقرّر فرمود و آنها را بر افراشته و استوار ساخت.
    معبود نخستین که نه او را هم طرازی است و نه حکمش را مانعی. خدایی نیست جز او، که پادشاه است و (مایۀ) سلامت، صورتگر است و دانا، فرمانروا و مهربان، پاک و بی آلایش. فرمانش ستوده است و حریم کویش آباد (به توجّه پرستندگان و نیازمندان) است و سخایش مورد امید.
    کلامش را به شما آموخت و نشانه هایش را به شما نمایاند. و احکامش را برایتان دست یافتنی نمود. آنچه روا بود حلال و آنچه در خور ممنوعیت بود، حرام شمرد.
    بار رسالت را بر دوش محمّد(صلّی الله علیه و آله) افکند. (همان) رسول گرامی که بدو سروری و درستی (در گفتار و کردار و رفتار) ارزانی شده، پاک و پیراسته است.
    خداوند این امّت را به خاطر برتریِ مقام و بلندیِ شرف و استواری دین او و کامل بودنِ آرمانش سعادت بخشید. او بی آلایش ترین فردِ از آدمیان در هنگامه ولادت و فروزنده ترین ستاره یمن و سعادت است. او بلند پایه ترین آنان (در نیاکان) است و زیباترین آنها در (نسل و) شاخسار. و درست پیمان ترین و کریم ترین آنان است در نوجوانی و بزرگسالی.
    درود خداوند از آن او و خاندان پاکش باد، درودی خالص و پی در پی و مکرّر (برای آنان) و برای دوست داران بزرگوارشان، درودی ماندگار و پیوسته، (برای همیشه:) تا وقتی که برای آسمان حکمی مرقوم است و نقشی مقرّر.
    او فرستاد تا تا برایتان رحمتی باشد و مایه پاکیزگی اعمالتان و آرامش سرای (زندگی) شما و بر طرف شدن نقاط ننگ (: و شرم آور کار)تان. و تا مایه صلاح حالتان باشد و اطاعت شما از خدا و رسولانش و موجب حفظ شما و رحمتی (بس بزرگ )
    از او فرمان برید و بر دستورش مواظبت ورزید. آنچه را حلال دانست، حلال و هر چه را حرام داشت حرام بشمارید. خدایتان رحمت کند؛ آهنگ کوششی پیوسته نمایید و آزمندی را از خود برانید و تنبلی را وا نهید. رسم سلامت و حفظ حاکمیّت و بالندگی آن را – و آنچه را که موجب دغدغه سینه ها



    منابع:
    - نهج السّعادة، به نقل از کتاب «مجموعة ادبیة» تألیف محی الدّین محمد بن عبد القاهر بن الموصلی الشهروزی
    - برگرفته از کتاب دو شاهکار علوی(محمد احسانی فر لنگرودی)
    - مناقب آل ابی طالب (ابن شهر آشوب)
    - الصراط المستقیم
    - نهج الایمان (زین الدّین علی بن یوسف بن جبر)
    - بحار الانوار
     منهاج البراعة

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:43:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      قضاوت و داوری حضرت علی (ع) در تقسیم شتر   ...

     

    سه نفر در تقسیم هفده شتر با هم نزاع می کردند ، اولی مدعی یک دوم و دومی یک سوم و سومی یک نهم آنها بودند و به هر ترتیب که خواستند شترها را قسمت کنند که کسری به عمل نیاید نتوانستند . خصومت به نزد حضرت علی (ع) بردند حضرت به آنان فرمود : مایل نیستید من یک شتر از مال خودم بر آنها اضافه کنم و آنها را بین شما تقسیم نمایم ؟

    گفتند : بله

    پس حضرت یک شتر بر آنها افزود و مجموعاً هجده شتر شدند و آنگاه یک دوم آنها را که نه شتر باشد به اولی و یک سوم را که شش شتر باشد به دومی و یک نهم را که دو شتر باشد به سومی داد و یک شتر باقی مانده خود را نیز برداشت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:36:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مسیحی و زره علی علیه السلام   ...

    در زمان خلافت علی علیه السلام در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندی در نزد یک مرد مسیحی پیدا شد. علی او را به محضر قاضی برد و اقامه ی دعوی کرد که: «این زره از آن من است، نه آن را فروخته ام و نه به کسی بخشیده ام و اکنون آن را در نزد این مرد یافته ام. » قاضی به مسیحی گفت: «خلیفه ادعای خود را اظهار کرد، تو چه می گویی؟ » او گفت: «این زره مال خود من است، و در عین حال گفته ی مقام خلافت را تکذیب نمی کنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد) . » .

    قاضی رو کرد به علی و گفت: «تو مدعی هستی و این شخص منکر است، علیهذا بر تو است که شاهد بر مدعای خود بیاوری. » .

    علی خندید و فرمود: «قاضی راست می گوید، اکنون می بایست که من شاهد بیاورم، ولی من شاهد ندارم. » .

    قاضی روی این اصل که مدعی شاهد ندارد، به نفع مسیحی حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد.

    ولی مرد مسیحی که خود بهتر می دانست که زره مال کیست، پس از آنکه چند گامی پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: «این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهای بشر عادی نیست، از نوع حکومت انبیاست» و اقرار کرد که زره از علی  است .

    طولی نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم علی در جنگ نهروان می جنگد. 1

    مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج18، ص: 216

    ——————

    1 . الامام علی، صوت العدالة الانسانیة، صفحه ی 63. نیزبحار، جلد 9، چاپ تبریز، صفحه ی 598 (با اختلافی) .

     

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:34:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      خب لابد عاشق یکی شدی، اون گفته اگه چادر بپوشی بیشتر دوستت دارم!!   ...

    گفت: اگه گفتی چی شد من بعد از این همه مدت چادر پوشیدم؟

    گفتم: چه می‌دانم، لابد این‌طوری خوش‌تیپ تری!
    گفت: نچ!

    گفتم: خب لابد فهمیدی این‌طوری حجابت کامل‌تره مثلاً!
    گفت: نچ!

    گفتم: ای بابا! خب لابد عاشق یکی شدی، اون گفته اگه چادر بپوشی بیشتر دوستت دارم!!
    گفت: نزدیک شدی!

    گفتم: آها!! دیدی گفتم همه‌ی قصه‌ها به ازدواج ختم می‌شوند؟ دیدی!!
    گفت: برو بابا… دور شدی باز

    گفتم: خب خودت بگو اصلاً

    گفت: یک جایی شنیدم چادر، لباس “زهرا”ست، خواستم کمی شبیه “زهرا ” باشم.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:20:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پناه بردن به دشمن   ...


    ♦سخن‌نگاشت| خیانتکاران میگویند راه حلی وجود ندارد جز پناه بردن به دشمن؛
    تا جان و توان دارم نمیگذارم این اتفاق بیفتد

    ?رهبرانقلاب، امروز: دشمن میخواهد ملت ایران را به این نتیجه برساند که بن‌بست است، راه حل وجود ندارد مگر پناه بردن به آمریکا.

    ?️ من صریحاً اعلام میکنم کسانی که در داخل کشور این فکر مطلوب دشمنان را ترویج میکنند اینها خیانت میکنند البته من به حول و قوه الهی و با همراهی شما، تا جان و توان دارم نخواهم گذاشت این اتفاق در کشور بیفتد. ۹۷/۷/۱۲

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 03:12:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      گناهان کبیره کدامند؟   ...

    ?گناهان کبیره کدامند؟

    ?عبید بن زراره میگوید:از امام صادق علیه السلام پرسیدم:گناهان کبیره کدام اند؟

    ?آن حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام هفت چیز است:

    1⃣کفر به خداوند
    2⃣ کشتن انسان
    3⃣عاق پدر و مادر شدن
    4⃣ربا گرفتن
    5⃣خوردن مال یتیم به ناحق
    6⃣فرار از جهاد
    7⃣تعرب بعد از هجرت

    ?عرض کردم: شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید.!!

    ?حضرت فرمود: اولین چیزی که از گناهان کبیره برایت گفتم چه بود؟
    ⚡️عرض کردم: کفر به خداوند.

    ?حضرت فرمود: همانا تارک نماز کافر است.

    ? الکافی ج 2 ص278
    ?بحار الانوار، ج ۸۴

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [سه شنبه 1397-07-10] [ 10:38:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      رب النوع قضاوت و داوری   ...

     

    سه نفر در تقسیم هفده شتر با هم نزاع می کردند ، اولی مدعی یک دوم و دومی یک سوم و سومی یک نهم آنها بودند و به هر ترتیب که خواستند شترها را قسمت کنند که کسری به عمل نیاید نتوانستند . خصومت به نزد حضرت علی (ع) بردند حضرت به آنان فرمود : مایل نیستید من یک شتر از مال خودم بر آنها اضافه کنم و آنها را بین شما تقسیم نمایم ؟

    گفتند : بله

    پس حضرت یک شتر بر آنها افزود و مجموعاً هجده شتر شدند و آنگاه یک دوم آنها را که نه شتر باشد به اولی و یک سوم را که شش شتر باشد به دومی و یک نهم را که دو شتر باشد به سومی داد و یک شتر باقی مانده خود را نیز برداشت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:38:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مسیحی و زره علی علیه السلام   ...

    در زمان خلافت علی علیه السلام در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندی در نزد یک مرد مسیحی پیدا شد. علی او را به محضر قاضی برد و اقامه ی دعوی کرد که: «این زره از آن من است، نه آن را فروخته ام و نه به کسی بخشیده ام و اکنون آن را در نزد این مرد یافته ام. » قاضی به مسیحی گفت: «خلیفه ادعای خود را اظهار کرد، تو چه می گویی؟ » او گفت: «این زره مال خود من است، و در عین حال گفته ی مقام خلافت را تکذیب نمی کنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد) . » .

    قاضی رو کرد به علی و گفت: «تو مدعی هستی و این شخص منکر است، علیهذا بر تو است که شاهد بر مدعای خود بیاوری. » .

    علی خندید و فرمود: «قاضی راست می گوید، اکنون می بایست که من شاهد بیاورم، ولی من شاهد ندارم. » .

    قاضی روی این اصل که مدعی شاهد ندارد، به نفع مسیحی حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد.

    ولی مرد مسیحی که خود بهتر می دانست که زره مال کیست، پس از آنکه چند گامی پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: «این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهای بشر عادی نیست، از نوع حکومت انبیاست» و اقرار کرد که زره از علی  است .

    طولی نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم علی در جنگ نهروان می جنگد. 1

    مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج18، ص: 216

    ——————

    1 . الامام علی، صوت العدالة الانسانیة، صفحه ی 63. نیزبحار، جلد 9، چاپ تبریز، صفحه ی 598 (با اختلافی) .

     

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:36:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شگفتا از شما (حکایت)   ...

    گویند: صاحب دلى ، براى اقامه نماز به مسجدى رفت . نمازگزاران ، همه او را شناختند؛ پس ، از او خواستند كه پس از نماز، بر منبر رود و پند گوید . پذیرفت .
    نماز جماعت تمام شد . چشم ها همه به سوى او بود. مرد صاحب دل برخاست و بر پله نخست منبر نشست . بسم الله گفت و خدا و رسولش را ستود. آن گاه خطاب به جماعت گفت : مردم !هر كس از شما كه مى داند امروز تا شب خواهد زیست و نخواهد مرد، برخیزد! كسى برنخاست . گفت : حالا هر كس از شما كه خود را آماده مرگ كرده است ، برخیزد! باز كسى برنخاست . گفت : شگفتا از شما كه به ماندن اطمینان ندارید؛ وبراى رفتن نیز آماده نیستید!

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:34:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      سردار خیبر   ...

    حاجی خیلی وقت ها دیر به دیر می یومد خونه

    یه بار اومدنش خیلی طول کشید

    بعد از یک ماه اومد

    من توی آشپزخونه بودم که صدای درب خونه رو شنیدم

    با خودم گفتم چون یک ماه نیومده بذارم خودش بیاد و اول بهم سلام بده

    نرفتم استقبالش و توی اشپزخونه موندم تا بیاد سراغم

    اما هر چه صبر کردم نیومد

    نگرانش شدم

    ترسیدم اتفاقی براش افتاده باشه

    سریع خودم رو به دم درب رسوندم

    دیدم در حال باز کردن بند پوتینهاش خوابش برده

    انگار چند روزی نخوابیده بود…

     

    خاطره ای از زندگی شهید حاج ابراهیم همت

    راوی: همسر شهید

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:25:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نماز، شباهتی است با فرشتگان   ...

    نماز، شباهتی است با فرشتگان

    نام یکی از سوره های قرآن (صافات) است. خداوند در اولین آیه آن به فرشتگانی که در صف هستند سوگند یاد  می کند. در چند جای دیگر قرآن از صفوف فرشتگان و آماده  اطاعت بودن آنها سخن به میان آمده است. نام یکی دیگر از سوره های قرآن (صف) می باشد که در آن هم از رزمندگانی که با صفوف فشرده در راه خداوند جهاد می کنند ستایش شده است و این دو واژه (صف و صافات ) که نام دو سوره است نشانه توجهی است که قرآن به نظم  و انظباط دارد. انسان در صفوف جماعت شباهتی با فرشتگانی پیدا می کند که در صفوف بسیار بزرگ قرار دارند.

    (یکصد و چهارده نکته درباره نماز، ص91).

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:21:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      7 توصیه امام علی(علیه‌السلام) به جوانان   ...

     بزرگوارتر از آن باش که به پستی تن دهی هرچند تو را به مقصود رساند، زیرا نمی توانی در برابر آن چه از آبرو و شخصیت در این راه از دست می دهی بهایی به دست آوری، و بنده دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.

    1- تقوا و پاک دامنی
    امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «اعلموا عبادالله ان التقوی دار حصن عزیز»1؛ بدانید ای بندگان خد، تقوا دژی مستحکم و غیرقابل نفوذ است.
    استاد مطهری(ره) در این خصوص می گوید: نباید تصور کرد که تقوا از مختصات دین داری است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا لازمه انسانیّت است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد.2

    2- تقویت اراده
    بسیاری از جوانان از ضعف اراده و فقدان قدرت تصمیم گیری شکایت می کنند و برای درمان آن چاره جویی می کنند. آنان می گویند:برای ترک عادات زشت و ناپسند بارها تصمیم گرفته ایم اما کم تر موفق شده ایم.

    امام علی(علیه السلام) از تقوا به عنوان عامل تقویت اراده و مالکیت نفس که نقش عمده ای در ترک گناه و عادات ناپسند دارد، یاد می کند و می فرمایند: آگاه باشید! خطاها و گناهان مانند اسب های سرکش و لجام گسیخته ای هستند که گناه کاران بر آن ها سوارند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت و تقوا همانند مرکب های راهوار و آرامی است که صاحبانشان بر آن ها سوارند و زمامشان را به دست دارند و آنان را تا بهشت پیش می برند.3

    3- فرصت جوانی:
    بدون تردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صحیح و اصولی از شرایط و فرصت های مناسب است، که فرصت جوانی از اساسی ترین آن ها به شمار می رود.
    امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «لاتنس صحتک و قوتک وفراغک وشبابک ونشاطک ان تطلب بها الاخرة»6 ؛ سلامتی و قدرت و فراغ بال و جوانی و نشاط خود را فراموش مکن، از آن ها در راه آخرت استفاده کن.
    آن حضرت درباره کسانی که از نعمت جوانی بهره صحیح و کافی نبرده اند، می فرمایند: آن ها در ایام سلامت بدن سرمایه ای مهیا نکردند و در اولین فرصت های زندگی درس عبرتی نگرفتند، آیا کسی که جوان است جز پیری انتظار دارد.7

    4- بزرگ منشی:
    یکی دیگر از وصایای امام علی(علیه السلام) به جوانان، پرورش عزت نفس و بزرگ منشی است، آن جا که می فرمایند: «اکرم نفسک عن کل دنیه و ان ساقتک الی الرغائب فانک لن تعتاض بما تبذل من نفسک عوضا ولاتکن عبد غیرک وقد جعلک الله حرا»11 بزرگوارتر از آن باش که به پستی تن دهی هرچند تو را به مقصود رساند، زیرا نمی توانی در برابر آن چه از آبرو و شخصیت در این راه از دست می دهی بهایی به دست آوری، و بنده دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.
    حس عزت طلبی یکی از نیازهای اساسی انسان است که خوش بختانه دست آفرینش بذر آن را در نهاد آدمی افشانده است. بدیهی است که این بذر نیاز به مراقبت و رشد و شکوفایی دارد. عزت نفس موجب بهره وری فرد از نیروی خرد و به کارگیری آن در امور زندگی و منشا تکوین شخصیت در انسان است. بی دلیل نیست که نظام سلطه فرعونی در طول تاریخ برای استثمار دیگران، در گام نخست روح مکرمت انسانی را نشانه گرفته و شخصیت آنان را تحقیر می کند.

    5- وجدان اخلاقی:
    امام علی(علیه السلام) به جوانان توصیه نمودندکه ، میزان قرار دادن وجدان اخلاقی در معاشرت اجتماعی است. آن حضرت خطاب به فرزندش چنین می فرمایند: «یا بنی اجعل نفسک میزانا فیما بینک و بین غیرک»12 پسرم، خود را معیار و مقیاس قضاوت بین خود و دیگران قرار ده.نادیده گرفتن این اصل مهم اخلاقی نتیجه ای جز تیرگی روابط دوستانه نخواهد داشت.

    6- تجربه اندوزی:
    استفاده از تجارب دیگران از جمله مواردی است که در وصایای امام علی(علیه السلام) دیده می شود. آن حضرت می فرمایند: «اعرض علیه اخبار الماضین و ذکره بما اصاب من کان قبلک من الاولین و سر فی دیارهم و آثارهم فانظر فیما فعلوا و عما انتقلوا و این حلوا و نزلوا»13 اخبار گذشتگان را بر قلبت عرضه کن و آن چه را که به پیشینیان رسیده به یاد آر، در دیار و آثار مخروبه آن ها گردش کن و درست بنگر آن ها چه کرده اند. ببین از کجا منتقل شده اند و در کجا فرود آمده اند.

    7- رعایت آداب معاشرت و دوستی:
    شکی نیست که بقا و دوام دوستی منوط به رعایت حدود دوستی و آداب معاشرت است. دوست گرفتن آسان است اما نگه داری آن مشکل تر است. امام علی(علیه السلام) در قسمتی دیگر از نامه مبارک خود به نکات ظریفی که موجب پایداری پیوند دوستی است، اشاره می کند و می فرمایند: ناتوان ترین مردم کسی است که از دوست گرفتن عاجز باشد و ناتوان تر از او فردی است که دوست را از دست بدهد.14
    بعضی جوانان از عدم ثبات و ناپایداری روابط دوستانه شکایت می کنند، که دلیل عمده آن رعایت نکردن حدود دوستی و افراط و تفریط در رفاقت است. به طور یقین عمل به دستورات و نصایح سودمند امام علی(علیه السلام) می تواند در حل این مشکل کارساز باشد.

     

     

    منبع: بخش نهج البلاغه تبیان

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:20:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اعتماد خدا   ...

    روزى حبيب عجمى ، پوستين خود را در بيرون خانه در آورد
    و كنارى گذاشت و داخل خانه شد تا وضويى بسازد .
    در خانه بود كه حسن بصرى به در خانه او رسيد . پوستين حبيب را ديد و شناخت .
    از بيم آن كه مبادا جامه پوستين حبيب را ببرند، ايستاد و منتظر شد تا حبيب از خانه بيرون آيد .
    حبيب از خانه بيرون آمد و حسن بصرى را ديد كه بر در سراى او ايستاده است .
    سلام كرد .
    حسن پاسخ گفت .
    حبيب پرسيد: چرا اين جا ايستاده اى ؟
    حسن گفت :
    اين پوستين را به اعتماد چه كسى اين جا گذاشته اى و رفته اى ؟
    حبيب گفت :
    به اعتماد خدايى كه گذر تو را به اين جا انداخت تا بايستى و پوستين مرا مواظبت كنى .

    منبع: وبلاگ داستانک

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:18:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حجّت براي طلّاب   ...

       ملّا صالح مازندراني رحمه الله علیه از علماي بنام و معروف فرمودند: “من در پيشگاه خداوند بر طلاب حجت هستم، زيرا احدي از من فقيرتر نبود؛ به طوري كه زماني قدرت تهيه چراغ براي مطالعه نداشتم و در حافظه و استعداد، كسي فراموش كارتر از من نبود. هر زماني كه از منزل خارج مي شدم، در موقع برگشتن خانه ام را گم مي كردم و اسامي فرزندانم را فراموش مي كردم و در سن 30 سالگي شروع به تعليم (تعلّم) حرف تهجي نمودم؛ ولي با پشتكار و همت زياد خداوند بر من منّت نهاد و تحصيل علم نمودم .

       مجله نامه جامعه ش29 

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:14:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      الهی نامه حضرت استاد علامه حسن زاده آملی   ...

    الهی نامه

    الهی، به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده!
    الهی، راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
    الهی، «یا مَن یَعفو عن الكثیر و یُعطی الكثیرَ بالقَلیل»، از زحمت كثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده!
    الهی، سالیانی می‌پنداشتم كه ما حافظ دین توایم، «استغفرك اللهمّ». در این لیله الرغائب 1390 فهمیدم كه دین تو حافظ ماست، «أحمدك اللهمّ»!
    الهی، چگونه خاموش باشم كه دل در جوش و خروش است، و چگونه سخن گویم كه خرد مدهوش و بیهوش است.
    الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ كاره‌ایم و تنها تو كاره‌ای.
    الهی، از پای تا فرقم، در نور تو غرقم. «یا نورَ السموات و الأرض، أنعمتَ فَزِدْ»!
    الهی، شأن این كلمه كوچك كه به این علوّ و عظمت است، پس «یا علیُّ یا عظیم»، شأنِ متكلّمِ این همه كلمات شگفت لاتتناهی چون خواهد بود؟
    الهی، وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و كتابم حجابم!
    الهی، چون تو حاضری چه جویم، و چون تو ناظری چه گویم.
    الهی، چگونه گویم نشناختمت كه شناختمت، و چگونه گویم شناختمت كه نشناختمت.
    الهی، چون عوامل طاحونه، چشم بسته و تن خسته‌ام؛ راه بسیار می‌روم و مسافتی نمی‌پیمایم. و ای من اگر دستم نگیری و رهایی‌ام ندهی!
    الهی، خودت آگاهی كه دریای دلم را جزر و مدّ است؛ «یا باسط» بسطم ده، و «یا قابض» قبضم كن!
    الهی، دست با ادب دراز است و پای بی‌ادب؛ «یا باسطَ الیَدَیْنِ بالرَحمه، خُذ بِیَدی»!
    الهی، بسیار كسانی دعوی بندگی كرده‌اند و م از ترك دنیا زده‌اند، تا دنیا بدیشان روی آورد، جز وی همه را پشت پا زده‌اند. این بنده در معرض امتحان درنیامده شرمسار است، به حقِّ خودت «ثَبِّت قلبی علی دینك!»
    الهی، ناتوانم و در راهم و گردنه‌های سخت در پیش است و رهزن‌های بسیار در كمین و بار گران بر دوش. «یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم،صراطَ الّذین أنعمتَ علیهم غیرِ المغضوبِ علیهم ولاالضّالّین!»[1]
    الهی، از روی آفتاب و ماه و ستارگان شرمنده‌ام، از انس و جان شرمنده‌ام، حتی از روی شیطان شرمنده‌ام، كه همه در كار خود استوارند و این سست عهد، ناپایدار.
    الهی، رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم، تو از ما بگذر!
    الهی، عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه باید كرد؟
    الهی، عارفان گویند «عَرِّفنی نفسَك»، این جاهل گوید «عَرِّفنی نفسی!»
    الهی، اهل ادب گویند به صدرم تصرفی بفرما، این بی‌ادب گوید بر بطنم دست تصرفی نه!
    الهی، در راهم، اگر درباره‌ام گویی «لمْ نَجِدْ له عَزْماً»[2] چه كنم؟
    الهی، آزمودم تا شكم دایر است، دل بایر است. «یا مَن یُحیی الأرض المیته» دلِ دایرم ده!
    الهی، همه گویند خدا كو، حسن گوید جز خدا كو.
    الهی، همه از تو دوا خواهند،‌و حسن از تو درد.
    الهی، آن خواهم كه هیچ نخواهم.
    الهی، اگر تقسیم شود به من بیش از این كه دادی نمی‌رسد، «فلك الحمد!»
    الهی، ما را یارایِ دیدن خورشید نیست، دم از دیدار خورشید آفرین چون زنیم؟!
    الهی، همه گوینده بده، حسن گوید بگیر.
    الهی، همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دل آسوده.
    الهی، همه آرامش خواهند، و حسن بی‌تابی؛ همه سامان خواهند، و حسن بی‌سامانی.
    الهی، چون در تو می‌نگرم از آنچه خوانده‌ام شرم دارم.
    الهی، از من برهان توحید خواهند، و من دلیل تكثیر.
    الهی، از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه.
    الهی، از نماز و روزه‌ام توبه كردم؛ به حق اهل نماز و روزه‌ات توبه این نااهل را بپذیر!
    الهی، به فضلت سینه بی‌كینه‌ام دادی، به جودت شرح صدرم عطا بفرما!
    الهی، عقل گوید «الحَذر الحَذَر!» عشق گوید «العَجَل العَجَل!»؛ آن گوید دور باش، و این گوید زود باش!

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:08:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      رابطه تاثیر غذا و تفکرات شیطانی   ...

    مراقبت در غذا

     

    آیت الله ایازی در این باره نقل می کنند :
    انسان وقتی غذا می خورد بخشی تبدیل به خون می شود و به مغز می رسد، در نتیجه اگر غذا طیب و طاهر نباشد بر افکار انسان ها اثر می گذارد و این فکرهای شیطانی ناشی از تأثیر آن ناپاک است .


    آیت الله کوهستانی درباره تأثیر غذا در انسان می فرمود:
    « اثر غذا در آدم بسیار زیاد است. انسان وقتی غذا می خورد بخشی تبدیل به خون می شود و به مغز می رسد، در نتیجه اگر غذا طیب و طاهر نباشد بر افکار انسان ها اثر می گذارد و این فکرهای شیطانی ناشی از تأثیر آن ناپاک است .»
    من خود گاهی که می نشینم اگر فکرهایی به ذهنم بیاید، بلافاصله می اندیشم که امروز چه چیزی خورده ام
    این تذکر لازم است که مرحوم آیت الله کوهستانی هیچ گاه بیرون از منزل غذا تناول نمی کرد، مگر به ندرت و در موارد خاص .
    مراقبت در گفتار
    آقا جان هم زمان با کنترل نفس در گفتار خود نیز مواظبت کامل داشت و از حرف های بیهوده پرهیز می کرد، نه تنها غیبت نمی کرد اجازه غیبت کردن نیز به کسی نمی داد،
    حتی در ادا کردن کلمات دقت زیادی به خرج می داد؛ مثلاً کلمه « بد»  را به کار نمی برد یا کم تر استعمال می کرد و به جای آن کلمه « خوب نیست » را به کار می گرفت .
    شیطان دست بردار نیست
    آقای راسخی درباره مراقبت و حضور معظم له می گوید :
    او مطمئن و خدا را در همه احوال با چشم دل و بصیرت می دید و هم جا را محضر او می دانست .
    خشیتی عجیب از خدای تعالی در قلب مبارکش متبلور و یکی از مصادیق آیه « انما یخشی الله من عباده العلماء/سوره فاطر- آیه 28» بود
    نفس سرکش و شیاطین ظاهر و باطن را در بند کرده بود با آن که ابلیس ریسمان های محکم و زنجیرهای ضخیم برای به دام افکندن او فراهم آورد، لیکن همه را از هم درید و پاره کرد .
    وی معنا و مفهوم و مصداق « تفخت من روحی» را نیک می دانست و به عهد خدای تعالی پای بند بود .
    ایشان معتقد بود که مانند جدش حضرت آدم علیه السلام باید مسجود ملائکه باشد نه ساجد ابلیس رجیم .
    « الم اعهد الیکم یا بنی آدم لا تعبد الشیطان انه لکم عدو مبین/سوره یس-آیه 60».
    روزی آقا جان  وارد اتاق شد و کنار منبر نشست و بنده می شنیدم که آهسته آهسته با خود مطالبی می گفت، عرض کردم: چه می فرمایید؟ اگر امکان دارد بفرمایید !
    فرمود :«بالله این ملعون به من چیزهایی می گوید، عجبا ! هنوز دست برنمی دارد. شگفتا ! خیلی خبیث است، « لا حول و لا قوه الا و من گفتم و می گویم :
    برو این دام بر مرغ دگر نه                           که عنقا را بلند است آشیانه


    منبع : کتاب بر قله پارسایی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:07:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      شوخى حضرت رسول ص با اميرالمؤ منين على (علیه السلام)   ...

    صاحب كشف الغمه ، از مناقب خوارزمى بروايت ابن عباس آورده كه چون حضرت رسول (ص ) در سال اول هجرت ميان مهاجر و انصار عقد برادرى بست ، براى حضرت اميرالمؤ منان على عليه السلام برادرى تعيين نفرمود: حضرت امير ملول و غمگين شد و از مسجد بيرون آمد و راه صحرا را گرفت ، در صحرا جوى باريكى بود كه خشك شده بود، به آنجا آمد و پهلوى خود بر زمين نهاد و از شدت تارحتى بخواب رفت ، و تن او مقدارى خاك آلوده شده بود، حضرت رسول (ص ) كه اميرمؤ منان را غايب ديد، به نور فراست خود دانست كه آن حضرت ملول و غمگين شده ، به دنبال او رفته و او را در خواب يافت ، بالاى سر او نشست و خاك از تنش پاك فرمود و گفت : (( ((قم يا ابا تراب )) )) بلند شو اى خاك آلوده (263) آيا در خشم شدى كه ترا با كسى برادر نكردم ، بخدا سوگند كه ترا براى خود ذخيره كردم ، آيا تو راضى نيستى كه باشى براى من بمنزله هارون از موسى زيرا كه بعد از من هيچ پيغمبرى نيست ، يا على هر كه تو را دوست دارد، ايمان وجودش را احاطه خواهد كرد، و هر تو را دوست ندارد، خداوند او را به مرگ جاهليت بميراند.
    و از عمار ياسر روايت شده گويد: در غزوه ذوالعشيره كه در سال دوم هجرت داقع شد من در ركاب مولايم اميرالمؤ منين عليه السلام بودم و هر دو در پاى درخت خرمايى بخواب رفته بوديم ، رسول خدا(ص ) بر بالين ما آمد و ما را بيدار كرد، و به اميرالمؤ منين (ع ) فرمود: (( ((قم يا ابا تراب )) )) بر خيز اى خاك آلوده پس از آن فرمود: خبرى دهم ترا يا على : بدبخت ترين مردم دو كس اند، يكى آنكه ناقه صالح را پى كرد، ديگرى آنكه محاسن تو را بخون (سرت ) رنگين نمايد و دست مبارك خود را به سر و روى آن حضرت كشيد

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:59:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ایجاد لیاقت   ...

    ایجاد لیاقت


    یکی از فضلای مورد اعتماد از یکی از روحانیون نقل فرمود: که شبی در عالم رؤیا به اوگفته اند : حضرت بقیة الله برای زیارت عمه اش حضرت معصومه به حرم مطهر تشریف فرما شده اند،بعد از زیارت می خواهند به منزل شما تشریف بیاورند،ولی درکتابخانهٔ شما از کتابهای مخالفین فراوان است و آن حضرت این کتابها را دوست ندارندو لذا باید این کتابها را از کتابخانه تان بیرون بریزید.او می گوید :من با شتابی فراوان همهٔ کتابهای مخالفان رااز کتابخانه جدا کرده و بیرون بردم .سپس گفتند:این فرشها را نیز جمع کنید،این دوتا نَمَد بماند اشکال ندارد ،جز این که باید آنها را برگردانی تا این نقش ونگارش ظاهر نباشد .
    از این رؤیای صادقه ظاهر می شود که برای ایجاد لیاقت دیدار باید در تقویت محبت اهل بیت و بغض دشمنان آنان تلاش فراوان نمود،آنگاه زرق و برق دنیا را کنار گذاشت ،از حرام اجتناب کرده،از حلال به ساده ترینش بسنده نمود.

    (کتاب کرامات معصومیه،علی اکبر مهدی پور،ص36.)

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:58:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      جوانی که امام حسین ( ع ) بر او لبخند زد   ...

    آینه باش و جمال پری طلعتان طلب
    جاروب کن خانه و آنگاه میهمان طلب

    آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از اساتید برجسته اخلاق در شهر تهران نقل فرمودند:

    از یکی از علمای نجف نقل شده است که: یک شب در خواب دیدم در حرم مطهر امام حسین(ع) نشسته‌ام. جوانی از درِ حرم وارد شد و با لبخند و تبسم به امام حسین(ع) سلام کرد. در عالم خواب دیدم امام حسین(ع) هم با تبسم به او جواب داد! از خواب بیدار شدم و در فکر فرو رفتم.

    فردا شب که شب جمعه بود به حرم مطهر رفتم و در گوشه‌ای ایستادم. دیدم همان جوانی که در خواب دیده بودم آمد کنار ضریح رفت و با تبسم سلام کرد. تبسم او را دیدم اما چون بیدار بودم تبسم امام حسین(ع) را ندیدم! پس از زیارت از حرم بیرون رفت و من هم دنبالش رفتم. سلام کردم و گفتم: می‌خواهم بدانم چرا با تبسم و لبخند به امام حسین(ع) سلام کردی؟! سرّش چیست؟ صورت خوابم را هم برایش گفتم. تأملی کرد و با تبسم گفت: من پدر و مادر پیری دارم. در چند فرسخی کربلا زندگی می‌کنیم.

    عادتم بر این است که هر شب جمعه برای زیارت می‌آیم و یک هفته پدر را سوار بر الاغ می‌آورم و یک هفته مادر را. یک شب جمعه که نوبت پدرم بود سوارش کردم که بیاورم، مادر نیز التماس کرد که مرا هم ببر. گفتم: مادر، هوا سرد و بارانی است، نمی‌توانم دو نفرتان را ببرم، نوبت شما هفته‌ بعد است. دیدم سخت منقلب شد و به گریه افتاد و گفت: من که امید زنده ماندن تا هفته‌ی بعد ندارم. مرا هم باید ببری! گفتم: بسیار خوب. پدر را به چارپا سوار کردم و مادر را هم به دوش خود گرفتم و این چند فرسخ راه را در هوای بارانی تا کربلا به همین کیفیت طی کردیم. وقتی رسیدیم رو به حرم رفتم در حالی که دست پدر به دستم بود و مادر به دوشم.

    با همین حال وارد حرم شدم. تا وارد شدم امام حسین(ع) را کنار ضریح دیدم؛ سلام کردم. امام که مرا به این حال دیدند لبخندی به من زدند و جواب سلامم را دادند. حالا از آن شب به بعد هر شب جمعه که به زیارت می‌آیم، امام را کنار ضریح می‌بینم با تبسم سلام می‌کنم، امام هم با تبسم جواب می‌دهد!

    آئینه باش و جمال پری طلعتان طلب/ جاروب کن خانه و آنگاه میهمان طلب

    «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین؛ خدایا به حرمت ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام ما را در آستان اقدس ولایت ثابت و استوار نگهدار. لحظه به لحظه بر معرفت و محبت ما نسبت به آن بزرگواران بیفزا.

    https://www.farsnews.com

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:45:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      فتنه‌هاي آخرالزمان و عصر ظهور   ...

    فتنه‌هاي آخرالزمان و عصر ظهور



    حضرت علي(ع)، ضمن چند روايت گونه‌هاي متعددي از فتنه‌هاي آخرالزماني را بيان نموده اند و همان‌طور كه خواهيم ديد، چهارمين يا پنجمين آنان را بدترين آنها خوانده‌اند:
    چهار فتنه رخ خواهد داد؛ در اولي خون‌ريزي مباح مي‌شود؛ در دومي خون‌ريزي و غارت اموال؛ در سومي خون‌ريزي، غارت اموال و تجاوز به نواميس؛ چهارمي كه حتي اگر در سوراخ روباه پنهان شده باشي دچار آن فتنه خواهي شد.
    حضرت علي(ع) از آغازين ايام حيات، در محضر رسول خدا(ص) بود و از درياي علم ايشان خوشه برمي‌چيد. به تصريح آن امام همام، نبي خاتم(ص) در لحظات آخرين زندگي پرخير خويش، هزار دروازة علم را براي ايشان گشودند كه از هريك از آنها هزار در ديگر گشوده شد.1 بنابر شرايطي كه حضرت علي(ع) در آن مي‌زيستند بيش از ديگر اهل بيت(ع) به تصوير و ترسيم آينده، گاه نزديك و گاه دور پرداختند. از مشهورترين پيش‌گويي‌هاي ايشان كه به سرعت، راستي آن بر مخاطبان عيان شد، ماجراي جنگ نهروان با خوارج بود كه فرمودند: «از شما كمتر از ده تن كشته خواهد شد و از ايشان كمتر از ده تن زنده خواهند ماند».2 اين عبارت پيش از آغاز نبرد بيان شد و اندكي پس از خاتمة نبرد، شمارش شهداي سپاه و فراريان خوارج، حاضران را متحير نمود. گاه نيز در روايات علوي صحبت از آيندة نه چندان دور است؛ براي نمونه از اين دست مي‌توان به پيش‌گويي اميرمؤمنان(ع) دربارة حملة مغول به سرزمين‌هاي اسلامي ياد كرد3 كه با استناد به همين روايت و با درايت و حزم خواجه نصيرالدين طوسي، جامعة شيعيان كمترين آسيب را در اين فتنه متحمل شد.
    يكي از پيش‌گويي‌هايي كه در لابه‌لاي بيانات اميرمؤمنان، امام علي(ع) مطالب ارزنده و قابل توجهي دربارة آن مي‌توان يافت، مسئلة فتنه‌هاي آخرالزماني است. دربارة موضوع فتنه‌هاي آخرالزمان، روايات متعددي از معصومان(ع) نقل شده كه در اينجا تنها به مرور روايات علوي اكتفا مي‌كنيم و انشاءالله در فرصتي ديگر، بايد به تفصيل دربارة آن سخن گفته شود.
    معناي فتنه
    فتنه را در لغت، به امتحان و آزمودن معنا كرده‌اند5. اين واژه معمولاً دربارة آن دسته از امتحاناتي به كار برده مي‌شود كه با تلخي و سختي همراه است6.
    در قرآن كريم، اين واژه علاوه بر اين معنا،7 براي بستن راه و بازگرداندن از مسير حق،8 شرك و كفر،9 افتادن در
    معاصي و نفاق،10 اشتباه گرفتن و تشخيص ندادن حق از باطل،11 گمراهي،12 كشتار و اسارت،13 تفرقه و اختلاف ميان مردم14 و… به كار رفته است.
    گونه‌شناسي فتنه‌هاي آخرالزمان
    حضرت علي(ع)، ضمن چند روايت گونه‌هاي متعددي از فتنه‌هاي آخرالزماني را بيان نموده اند و همان‌طور كه خواهيم ديد، چهارمين يا پنجمين آنان را بدترين آنها خوانده‌اند:
    ـ چهار فتنه رخ خواهد داد؛ در اولي خون‌ريزي مباح مي‌شود؛ در دومي خون‌ريزي و غارت اموال؛ در سومي خون‌ريزي، غارت اموال و تجاوز به نواميس؛ چهارمي كه حتي اگر در سوراخ روباه پنهان شده باشي دچار آن فتنه خواهي شد.15
    ـ خداوند در اين امت، پنج فتنه قرار داده است: ابتدا فتنة عمومي، سپس فتنة خواص، پس از آن فتنة سياه تاريك كه مردم در آن بسان چارپايان مي‌شوند، سپس هدنه(صلح ميان مسلمانان و كفار در پي جنگ و كشتار) و درنهايت دعوت كنندگان ضلالت و گمراهي مي‌آيند. در آن روز اگر براي خداوند جانشيني ماند درخدمتش باش.16 و در جايي ديگر حضرتش حيوان‌ساني مردم را ناشي از فتنة كور، پيچيده و گنگ پنجم خوانده‌اند.17
    ـ همانا از دو خصلت بر شما هراسانم؛ پيروي از هواي نفس و آرزوي طولاني. اما پيروي از هواي نفس، از حق باز مي‌دارد و آرزوي دراز، آخرت را در طاق نسيان مي‌نهد. همانا دنيا، پشت‌كنان مي‌رود و آخرت، كوچ كرده و به سوي ما مي‌آيد، و هر كدام را فرزنداني است. پس شما از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد؛ چه، امروز كار هست و محاسبه نيست و فردا محاسبه هست و كار نيست. همانا فتنه‌ها و آشوب‌ها از هواپرستي آغاز مي‌شود. در آنها، [به وسيلة] فرمان‌هاي خود پرداخته با خدا مخالفت مي‌شود و مرداني در عهده‌دار شدن آنها، به جاي مرداني ديگر مي‌نشينند.
    اگر حقّ خالص در ميان بود، اختلاف به چشم نمي‌خورد، و اگر باطل محض در ميان بود، بر هيچ خردمندي پوشيده نمي‌ماند، ليكن مشتي از حق و مشتي از باطل گرفته شده و با هم آميخته گرديده است. اينجاست كه شيطان بر دوستداران خود چيره مي‌گردد، و كساني رهايي مي‌يابند كه از طرف خداوند عاقبت نيكي براي آنها رقم خورده باشد.
    همانا من از رسول خدا(ص) شنيدم كه مي‌فرمود: چگونه خواهيد بود زماني كه‌فتنه‌اي شما را در برگيرد كه در آن كودكان بيش از آن به نظر رسند كه هستند [سن و سالشان بيشتر به نظر مي‌رسد]، و جوانان به پيري رسند. مردم به كژراهه مي‌روند و آن (انحراف) را مانند سنّت خويش مي‌گزينند و هرگاه بخشي از آن به روش درست تبديل گردد، گفته مي‌شود سنّت دگرگون شده است. اين در نظر مردم كاري زشت آيد و در پي آن، بلايا شدّت يابند و نسل به اسارت برده شود. سپس فتنه و آشوب آنان را بكوبد، چنان‌كه آتش، هيزم را مي‌كوبد و آسياب طعمة خود را.
    آنها دين مي‌آموزند اما نه براي خدا، و دانش مي‌جويند امّا نه براي عمل؛ و به وسيلة كار آخرت، دنيا را مي‌طلبند.18
    مصاديق فتنه‌ها
    تعداد و گونه‌هاي فتنه‌هاي آخرالزمان آنچنان زياد است كه به طور عادي اولين تصوري كه براي هر شنونده اي از شنيدن اين واژه به وجود مي‌آيد، همين موضوع است. همان‌طور كه ديديم در ميان اين سيل فتنه‌ها چهار يا پنج مورد بيش از ديگر موارد، انسان‌ها را مبتلا مي‌سازد. در بعضي از روايات علوي(ع) مي‌توان مصاديق و تسهيل كننده‌هايي را براي وقوع در فتنه يافت:
    حضرت امير(ع) از رسول خدا(ص) نقل كرده كه فرمودند:
    براي امتم بيش از هر چيز از گمراهي پس از معرفت، فتنه‌هاي گمراه كننده و شهوت، شكم و فرج بيمناكم.19
    از همه مهم‌تر اينكه فتنة فراگيري در ميان تمام مسلمانان رخ مي‌دهد كه تا زمان ظهور ادامه مي‌يابد:
    از پيامبر اكرم(ص) شنيدم كه فرمود: جبرئيل به نزدم آمد و گفت: يا محمد، به زودي در امّتت فتنه به‌پا خواهد شد. پرسيدم: چگونه از آن مي‌توان خارج شد؟ گفت: در كتاب خدا، خبر پيشينيان و آنها كه پس از شما مي‌آيند و حكم (آنچه) مابين شما (رخ مي‌دهد) آمده است. [آن] فاصل ميان حق و باطل است و هزل نيست. هر ستم‌كاري كه بدان عمل نكند خداوند او را درهم مي‌شكند و هر كس جز در آن به دنبال هدايت باشد خداوند گمراهش خواهد ساخت. ريسمان محكم الهي، ذكر حكيم و صراط مستقيم است.20
    قسم به آنكه جان علي در دست اوست اين امت به هفتاد وسه فرقه تقسيم مي‌شوند كه همة آنها در آتشند به جز اين فرقه: «و ممّن خلقنا أمّةٌ يهدون بالحقّ و به يعدلون؛ و از ميان كساني كه آفريده‌ايم، گروهي هستند كعبه حقّ هدايت مي‌كنند و به حق داوري مي‌نمايند».21 اينهايند كه نجات مي‌يابند.22
    در ديگر روايات، حضرت امير(ع)، دستة نجات‌يابنده را خود، شيعيانشان23 و تمام پيروانشان24 معرفي نموده‌اند:
    رسول خدا(ص) به من فرمود: «شبي كه مرا به آسمان‌ها بردند، قصرهايي ديدم كه از ياقوت سرخ، زبرجد سبز، درّ و مرجان و طلاي خالص بود، كاه‌گل آنها از مشك خوشبو، خاكش از زعفران، و داراي ميوه، نخل خرما و انار، حوريه، زن‌هاي زيبا و نهرهاي شير و عسل كه بر روي درّ و جواهر مي‌گذشت ـ در كنار آن دو نهر، خيمه‌ها و غرفه‌هايي بنا شده، بودند و در آنها خدمتكارها و پسراني بودند، و فرش‌هايش از استبرق، سندس و حرير بود و طناب‌هايي در آنها بود. گفتم: اي حبيب من جبرئيل، اين قصرها از آن كيست، و قصة آنها چيست؟ جبرئيل گفت: اين قصرها و آنچه در آن است و چندين برابر آن مخصوص شيعيان برادرت و جانشين تو پس از تو بر امّت، علي است. ايشان را در آخر الزمان به نامي كه ديگران را آزار دهد، بخوانند. آنها را رافضه (واگذارندگان) خوانند، در صورتي كه اين نام براي آنان زينت است، زيرا ايشان باطل را واگذارده و به حق چنگ زده‌اند، و سواد اعظم اينانند. اينها مخصوص شيعيان فرزندت حسن، پس از او، براي شيعيان برادرش حسين، پس از او، براي شيعيان فرزندش علي بن الحسين، بعد از او، براي شيعيان فرزندش محمد بن علي، پس از او، مخصوص شيعيان فرزندش جعفر بن محمد، پس از او، براي شيعيان فرزندش موسي بن جعفر، پس از او براي شيعيان فرزندش علي بن موسي، بعد از او، براي شيعيان فرزندش محمد بن علي بعد از او؛ و براي شيعيان فرزندش علي بن محمد، پس از او براي شيعيانش فرزندش حسن بن علي پس از او، و براي شيعيان فرزندش محمدِ مهدي پس از اوست. اي‌محمد اينان امامان پس از تو، نشانه‌هاي هدايت و چراغ‌هاي روشن در تاريكي‌ها هستند. شيعيانشان ـ تمامي ـ فرزندان تو هستند، و دوستداران آنها پيروان حق و دوستان خدا و رسولند، كه باطل را واگذارده و از آن دوري كرده‌اند، و آهنگ حق نموده و از آن پيروي كرده‌اند، آنها را در زمان زندگي‌شان دوست داشته و پس از مرگشان زيارت كنند. در صدد ياري آنهايند و به دوستي آنها اعتماد كنند. رحمت خدا بر ايشان باد زيرا او آمرزنده و مهربان است».25
    در برخي روايات ديگر از ايشان آمده كه دوازده يا سيزده فرقه از فرق اسلامي به ايشان محبت مي‌ورزند و ولايتشان را قبول دارند.26
    شدت اين فتنه را از آنجا مي‌توان دريافت كه ايشان مي‌فرمايند:
    اگر كسي را با ده طناب در جبهه حق بسته باشند، باز او را به باطل مي‌كشانند و به عكس.27
    سختي اين فتنه‌ها براي مؤمنان نيز از اين روايت قابل درك است كه ايشان از رسول خدا(ص) نقل نمودند كه فرمود:
    زماني بر مردم مي‌آيد كه دل مؤمن در نهادش آب مي‌شود، همان‌طور كه سُرب در آتش آب مي‌شود، و سبب آن نيست مگر اينكه فتنه‌ها و بدعت‌هايي را كه در دين آنها ظاهر گشته مشاهده مي‌كنند و توانايي تغيير و بر طرف ساختن آنها را ندارند.28
    در جاي ديگر از حضرتش نقل شده كه مؤمنان آخرالزمان از كنيزان پست تر شمرده خواهند شد.29
    بركات بروز فتنه‌ها در جامعه
    هرچند فتنه‌ها، سختي‌ها و تلخي‌هاي خاصّ خود را به دنبال مي‌آورد ليكن شيريني‌هايي در پي آن نصيب مؤمن مي‌شود كه شايد از هيچ راه ديگري تحصيل آنها براي مؤمن ممكن نباشد. در روايات رسول خدا(ص) و امامان اطهار(ع) مي‌خوانيم:
    «از فتنه‌هاي آخرالزمان كراهت نداشته باشيد كه منافقان را نابود مي‌كند».30
    در ضمن وصاياي رسول خدا(ص) به اميرمؤمنان(ع) آمده است:
    اي علي، شگفت‌آورترين مردم از نظر ايمان و بزرگ‌ترين آنان از نظر يقين مردماني هستند كه در آخرالزمان پيامبري نديدند و امام هم از نظرشان پنهان شده، پس به همان سياهي و سفيدي كتاب ايمان آورده‌اند.31
    امام صادق(ع) فرمود: «پس از آنكه عثمان كشته و با امير المؤمنين(ع) بيعت شد، آن حضرت بر فراز منبر تشريف برد، خطبه‌اي خواند و در آن فرمود: «هان كه گرفتاري شما به گرفتاري همان روز كه خداوند پيغمبرش را برانگيخت بازگشت نموده است. سوگند به آنكه او را به حق برانگيخت، حتماً بايد گرفتار وسوسه شويد و غربال گرديد تا آنكه زيرورو شويد و بالا و پايين گرديد. حتماً بايد افرادي كه كوتاه آمده‌اند پيشي گيرند و آناني كه پيشي گرفته‌اند كوتاه بيايند. به خدا قسم هيچ نشانه‌اي را پنهان نكرده‌ام و هيچ دروغي نگفته‌ام و مرا از اين مقام و چنين روز آگاهي بود».32
    يكي از بركات صبر در آخرالزمان اين است كه مؤمن را در ثواب تمام نيكي‌هاي پيشينيانش شريك مي‌سازد:
    وقتي در جنگ نهروان امير المؤمنين(ع) خوارج را به قتل رسانيد، مردي به خدمت حضرت رسيد. حضرت به او فرمود: «قسم به خداوندي كه دانه را شكافت و آدمي را آفريد، مردمي در اينجا با ما آمده‌اند كه هنوز خداوند پدران و نياكان آنها را خلق نكرده است!»
    آن مرد عرض كرد: مردمي كه هنوز خلق نشده‌اند چگونه مي‌توانند با ما آمده باشند؟!
    فرمود: «آري، آنها مردمي هستند كه در آخرالزمان مي‌آيند و در اين هدف كه ما داريم آنها نيز شريكند و تسليم ما، پس آنها در آن راه كه ما گام برمي‌داريم شركاي حقيقي و واقعي ما هستند».33
    مسلماً هر آزموني كه سخت تر باشد در عين آنكه بسياري نمي‌توانند در آن قبول شوند آن عده اي كه توفيق و پيروزي مي‌يابند تعدادي اندك و جايگاهي رفيع خواهند داشت.
    راه رهايي از فتنه‌هاي آخرالزمان
    تمسك به قرآن و اهل بيت(ع)
    راه رهايي از اين فتنه‌هاي آخرالزماني در بيانات اميرمؤمنان(ع) در دو قالب عمومي و فردي قابل دسته‌بندي است. راه عمومي همان تمسك به قرآن و اهل‌بيت(ع) است. راه فردي كه به برخي از صحابه توصيه مي‌شده ـ الزاماً شامل همگان نبوده ـ سكوت، قعود و… است.
    روايت مربوط به تمسك به قرآن را پيش از اين مرور كرديم.34 دربارة تمسك به اهل بيت(ع)، روايات متعددي از
    اميرمؤمنان(ع) نقل شده كه با توجه به جامعيت روايت ذيل و دربرداشتن راه تحقق آن، از بيان ديگر موارد خودداري و به نقل همين مورد اكتفا مي‌كنيم.35
    امير مؤمنان(ع) در ضمن خطبه‌اي بلند راه‌هايي را براي رهايي از فتنه‌ها و مصون ماندن از عذاب الهي كه فرجام فرو افتادگان در آنهاست فراروي مؤمنان نهادند. در اينجا به مناسبت، به فرازهايي از اين سخن گران‌سنگ توجه مي‌كنيم:
    من و رسول خدا(ص) بر لب حوض هستيم و خاندان ما با ما هستند پس هر كس ما را بخواهد بايد گفتار ما را بگيرد
    و به كردار ما عمل كند زيرا ما خانداني هستيم كه شفاعت از آن ماست. براي ديدار ما در كنار حوض با هم رقابت كنيد، چون ما دشمنان را از آن دور و دوستانمان را از آن سيراب مي‌سازيم. هر كس از آن آب نوشد هرگز تشنه نشود، و حوض ما پر است و از دو آبريز بهشتي در او ريخته مي‌شود؛ يكي «تسنيم» و ديگري «معين». در دو طرف اين حوض، زعفران است. كسي را بر ما نمي‌گزيدند ولي اوست كه از بندگانش هر كه را بخواهد ويژه رحمتش كند، پس خدا را ستايش مي‌كنم بدين نعمت‌ها كه مخصوص شما قرار داده و بر حلال‌زادگي شما، چون ياد ما خانواده، شفاي هر درد، بيماري و وسوسة شك‌آور است، و البته دوستي ما خشنودي خداست، و هر كسي كه راه ما را گيرد، فردا در «حظير القدس» و «فردوس برين» با ماست، و منتظر امر ما همچون كسي است كه در راه خدا به خونش غلتد، و هر كه فرياد ما را بشنود ولي ما را ياري نكند خدا به رو بر سر دو سوراخ بيني او را در دوزخ سرنگون سازد.
    1. استقامت و تقيّه در برابر دشمنان: ما درِ گشايش، چون مبعوث شوند و همه راه‌ها بر مردم بسته شود، ماييم «باب حطّه» كه در اسلام است هر كس در او آيد نجات يابد و هر كه از آن دور شود فرو افتد. خدا به ما آغاز كرد و به ما پايان داد و آنچه را بخواهد به ما مي‌زدايد و به ما پايدار سازد و به ما باران فرود آيد، مبادا فريبنده شما را از خدا فريب دهد، اگر بدانيد درماندن شما ميان دشمنانتان و تحمّل اذيت‌ها چه اجري داريد چشم شما روشن شود، و اگر مرا نيابيد چيزهايي بينيد كه آرزوي مرگ كنيد از ستم و دشمني و خودبيني و سبك‌شمردن حق خدا و ترس، چون چنين شود همه به رشته خدا بچسبيد و از هم جدا نشويد، و بر شما باد به صبر و نماز و تقيّه.
    2. ثبات و دوري از رنگ به رنگ شدن: و بدانيد كه خداوند دشمن ميدارد بندگان متلوّن و همه رنگ خود را، پس از حق و ولايت اهل حق دور نشويد چون هر كس ديگري را جاي ما برگزيند نابود است و هر كه پيرو آثار ما شود به ما پيوندد، و هر كه از غير راه ما رود غرق شود همانا براي دوستان ما فوج‌هايي از رحمت خداست و براي دشمنان ما فوج‌هايي از عذاب خدا، راه ما ميانه است، و رشد و صلاح در برنامه ماست، بهشتيان به خانه‌هاي شيعيان ما چنان نگاه مي‌كنند كه ستاره درخشان را در آسمان مي‌بينند.
    3. پرهيز از دنياگرايي: هر كس از ما پيروي كند گمراه نشود، و هر كه منكر ما شود هدايت نگردد، و نجات نيابد آنكه بر زبان ما كمك دهد دشمن ما را و ياري نشود آنكه ما را وابگذارد. پس به طمعِ دنياي پوچ و بي‌ارزشي كه سرانجام از شما دور شود و شما نيز از آن زوال يابيد از ما روي نگردانيد، زيرا هر كس دنيا را بر ما ترجيح دهد افسوس فراوان دارد. خداوند متعال [از زبان اين فرد] مي‌فرمايد: «اي واي بر من كه جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفريط كردم».36
    4. شناخت حقّ امامان معصوم(ع): چراغ راه مؤمن شناخت حق ماست، و بدترين كوري نابينايي فضيلت ماست كه با ما بي‌جهت و بدون گناه به دشمني برخاسته فقط به جرم اينكه ما او را به سوي حق و دوستي خوانديم و ديگران او را به سوي فتنه دعوت كردند، آنها را بر ما ترجيح‌داد. ما را پرچمي است كه هر كه در ساية آن درآيد، او را جا دهد و هر كه بسوي او پيش تازد پيروز است و هر كه از آن واماند نابود، و هر كه بدان چنگ زند نجات يابد، شماييد آبادگران زمين كه (خداوند) شما را در آن جاي داد تا ببيند چه مي‌كنيد، پس مراقب خدا باشيد در آنچه از شما ديده مي‌شود، بر شما باد به راه روشن بزرگ‌تر، در آن برويد كه ديگري جاي شما را نگيرد. سپس حضرت اين آية قرآن را تلاوت فرمود: «به سوي آمرزش پروردگارتان بشتابيد و به راه بهشتي كه عرضش به قدر پهناي آسمان و زمين است و آن براي اهل ايمان به خدا و پيمبرانش مهيا گرديده».37
    5. پيشه كردن تقوي: پس بدانيد شما به بهشت نمي‌رسيد مگر به تقوي، و هر كه رها سازد پيروي از آنكه خدا فرمان اطاعت او را داده، برانگيخته شود براي او شيطاني كه قرين و مونس او گردد.
    6. عدم سازش با ستمكاران: شما را چه باشد كه به دنيا تكيه كرديد، و به ستم خشنوديد، و فرو گذاشتيد آنچه را كه عزت و سعادت شما و نيروي عليه ستمگران در آنست، نه از خدايتان شرم داريد، و نه به حال خود فكر مي‌كنيد. شما در هر روز ظلم مي‌شويد ولي از خواب بيدار نمي‌گرديد، و سستي شما پايان نپذيرد، آيا نمي‌بينيد دين شما كهنه مي‌شود و شما سرگرم دنياييد، خداي بزرگ مي‌فرمايد: «و شما مؤمنان هرگز نبايد با ظالمان همدست و دوست باشيد و گر نه آتش كيفر آنان در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هيچ دوستي نخواهيد يافت و هرگز كسي، ياري‌شما نخواهد كرد».38و39
    رواياتي كه مخاطبش افراد متوسطي است كه در فتنه‌ها احتمال لغزششان بيش از نجات به نظر مي‌آيد از اين قرارند:
    7. ذكر و يادآوري هميشگي: دانشمند آن‌كس است كه ارزش خويش را بشناسد، در ناداني مرد همين بس كه قدر خود را نشناسد و دشمن‌ترين بندگان نزد خدا همانا بنده‌اي است كه خدا او را به خودش واگذارد، سرگردان و حيران از راه راست باشد و هدفش را نداند چيست و بدون راهنما راه را بپيمايد. اگر به سوي كسب مال دنيا دعوت شود اجابت مي‌كند اگر به سوي آخرت دعوت شود كاهلي مي‌كند گويا عملي را كه براي دنيا انجام مي‌دهد بر او واجب است و آنچه براي آخرت انجام مي‌دهد از او ساقط. اينها در زماني است كه در آن زمان كسي سالم نمي‌ماند جز مؤمني كه دائم الذكر است و كم اذيت، كه اگر حاضر باشد كسي او را نشناسد و اگر غايب باشد جستجويش نكنند.
    8. عدم اشاعة گناه: اينان چراغ‌هاي هدايت و مشعل‌هاي فروزان براي شبروان هستند و براي سخن چيني و فساد در گردش نيستند، نادان و سفيه نباشند كه گناهان را انتشار دهند و اشاعه فاحشه كنند. خداوند درهاي رحمتش را بروي اينان مي‌گشايد و از ايشان عذاب سختش را برطرف مي‌كند. اي مردم همانا روزگاري مي‌آيد كه مردم فقط به اسم اسلام بي‌نياز باشند و از اسلام خبري نباشد آن چنان كه ظرف تنها به آنچه كه در آن ريخته مي‌شود بي‌نياز باشد.40
    به اميد آنكه خداوند همة ما را از شرّ فتنه‌هاي آخرالزمان برهاند و از تمام ابتلائات اين دوره سربلند بيرون آورد. انشاءالله
    پی‏نوشت‏ها:
    1. شيخ مفيد، الإرشاد، ج‌، ص35.
    2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، خطبة 59.
    3. علامه حلي‌، الفين، ترجمه وجداني، ص 953.
    4. علامه حلي‌، كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، ص 84.
    5. تهذيب اللغة، ج 14، ص 296؛ مقاييس اللغة، ج 4، ص 472.
    6. النهاية، ج3، ص410.
    7. سورة عنكبوت (29)، آية 2.
    8. سورة مائده (5)، آية 49.
    9. سورة بقره(2)، آية 193.
    10. سورة حديد (57)، آية 14.
    11. سورة انفال (8)، آية 73.
    12. سورة مائده (5)، آية 41.
    13. سورة نسا (4)، آية 101.
    14. سورة توبه (9)، آية 47.
    15. السنن الوارده، ص35.
    16. فتن ابن حماد، ص28.
    17. همان، ص39.
    18. روضه كافي، ص58.
    19. السنن الوارده، ص37.
    20. تفسير عياشي، ج1، ص3.
    21. سورة اعراف (7)، آية 181.
    22. تفسير عياشي، ج2، ص43.
    23. بحارالانوار، ج24، ص146.
    24. الامالي، ص212.
    25. الصراط المستقيم، ج2، ص153.
    26. نهج السعاده، ج3، ص427 و ص430.
    27. فتن ابن حماد، ص34.
    28. امالي طوسي، ج2، ص132؛ وسائل الشيعه.
    29. فتن ابن حماد، ص123.
    30. كنزالعمال، ج11، ص189.
    31. كمال الدين، ص288.
    32. الكافي، ج1، ص396.
    33. المحاسن، ص262؛ بحارالانوار، ج52، ص131.
    34. ر. ك: الدرالمنثور، ج2، ص227.
    35. ر. ك: كمال الدين، ج2، ص654.
    36. سورة زمر (39)، آية 56.
    37. سورة حديد (57)، آية 21.
    38. سورة هود (11)، آية 113.
    39. نهج السعاده، ج3، ص421.
    40. إرشاد القلوب إلي الصواب، ج‌، ص 35.
    منبع:ماهنامه موعود
    نويسنده:محمود مطهري‌نيا

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:36:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      علی علیزاده  غرب نشین اسلامی   ...


    ◾ سوالات جنجالی از آقای بازیگر

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:12:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند   ...

     ?امیرالمومنین حضرت علی (ع) :

    چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند :

    ❶ مال برای خرج کردن در احتياجات زندگی نه برای نگهداری

    ❷ علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث

    ❸ انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصيت

    ➍ دنيا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از آخرت و آباد ساختن دنيا

     

    ?منبع : نصايح صفحه ۱۷

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [دوشنبه 1397-07-09] [ 10:32:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      تمام خیر   ...

    تمام خیر

     ? امير المومنين عليه السلام فرموده :

    ? تمام خير در سه چيز جمع شده است: ⭕️ نگاه ⭕️ سكوت ⭕️ سخن

    ?هر نگاهى كه پندى در آن گرفته نشود، فراموشى است.

    ?هر سكوتى كه انديشه اى در آن نباشد، غفلت است.

    ?هر سخنى كه ذكرى در آن نباشد، بيهوده است. خوشا بحال كسى كه: نگاه او پند، سكوت او انديشه و سخن او ذكر باشد، بر گناهش گريسته و مردم از شرش در امان باشند.

     

    ? منبع: کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق رحمة الله علیه

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:27:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چشم زخم   ...


    #چشم_زخم

    ✍ امام صادق ؏ ؛
    چشم زدن حقیقت دارد نہ تو ازچشم
    دیگران در امانے و نہ دیگران از چشم
    تو ، پس هر گاه از این جهت بہ ترس
    افتادے سه بار بگو

    ? بحارالانوار ۶۳/۲۶

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:25:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      صاعقه   ...


    ? وعده سردار جعفری به پدر طاها اقدامی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:41:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      هدف موشک    ...


    #فوری
    حمله موشکی #سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی به مقر سرکردگان تروریستهای حادثه تروریستی #اهواز در شرق #فرات

    طبق آمار اولیه، شمار زیادی از تروریست های تکفیری به هلاکت رسیدند.

    #انتقام_سخت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:36:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اقتدار سپاه اسلام   ...


    ? اگر سپاه نبود، مملکت هم نبود

    در بحبوحه تصویب FATFی که سپاه جزئی از لیست تحریم هاشه، باز هم دست قدرت التیام بخش دردهای مردم، #ذوالفقار گونه #قیام کرد و دشمن رو #گوشمالی_سخت داد، تا مرحمی باشد بر دل داغ دیده خانواده شهدای حادثه ترور
    آری اینجاست که باید گفت #زنده_باد_سپاه و #پاینده_باد_ایران

    نقشه با کیفیت محل اصابت موشک های شلیک شده به سمت الشعفه سوریه

    زرد: کردها
    قرمز: نیروهای مقاومت
    #سیاه: داعش
    #انتقام_سخت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:34:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      موشک سپاه در پاسخ به شهادت اهوازی ها   ...

    ?
     واضح ترین فیلم از شلیک موشک‌های بالستیک سپاه در کرمانشاه به مقر سرکردگان جنایت تروریستی رژه اهواز در عراق
    #موشک#انتقام#

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:31:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حمله موشکی سپاه ،انتقام اهواز   ...

    ‍‍‍ 
    حمله موشکی سپاه علیه داعش به انتقام حادثه تروریستی اهواز 
    این دومین حمله موشکی سپاه علیه مراکز داعش در سوریه است.

    سپاه از حمله موشکی علیه داعش در سوریه به انتقام حادثه تروریستی اهواز خبر داد.

    به گزارش عصرایران، این دومین حمله موشکی سپاه علیه مراکز داعش در سوریه است.

    متن اطلاعیه منتشر شده از سوی سپاه به این شرح است:

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حمله موشکی به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه و هلاکت شمار زیادی از تروریست های تکفیری خبر داد.

     روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات با چندین فروند موشک بالستیک زمین به زمین، دقایقی پیش توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

    بر اساس اطلاعات اولیه دریافتی شمار زیادی از تروریست های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی به هلاکت رسیده و یا مجروح شدند.

    بنا براین گزارش؛ اطلاعات تکمیلی متعاقبا به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:28:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      دست انتقام الهی توسط سپاه   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:21:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      انتقام محمد طاها    ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:20:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      حمله ی شجاعانه سپاه به تروریستها   ...

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:19:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مرصاد الهی بدست سپاه.   ...

    پ
    ست اینستاگرامی سرلشکر باقری ساعتی قبل از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های حادثه اهواز

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:17:00 ق.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نمونه زیبای دستگیری   ...

    نمونه زیبای دستگیری

     

    یکی از دوستان شهید آیة الله سعیدی می گوید:

    ما در مسجد شهید سعیدی، صندوق خیریه و کمک به محرومان داشتیم که بعد از شهادت او،این صندوق به کارش ادامه داد. روزی برای بررسی وضع نیازمندی که توصیه شده بود رفتیم، مردی را دیدیم که روی یک تخت چوبی نشسته بود و پاهایش قطع شده بود! بعد از آنکه متوجه شد ما از مسجد موسی بن جعفر علیه السلام هستیم،گفت: شما مرحوم حاج آقای سعیدی را می شناختید؟

    گفتم: بلی،از شاگردان ایشان بودم. شما از کجا با ایشان آشنا بودید؟

    سرش را به دیوار زد و گریه کرد و شاه را لعن و نفرین کرد نمود، آنگاه گفت: من قبلا راننده ماشین مسافر بری بودم که در یکی از شهرها تصادف کردم و در اثر آن پاهایم قطع شد و خانه نشین شدم. این خانه را که می بینی حاج آقا سعیدی برای ما درست کرده و زندگی ما را ایشان اداره می کردند، ما با هم دوست بودیم، رفیق بودیم، می رفت برای ما نام و روغن می گرفت و می آورد او واقعا آقا بود.

     

    امام صادق علیه السلام فرمودند:

    مسلمانی برای مسلمانی حاجتی را برآورده نمی کند مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی به او ندا می دهد: ثواب تو بر عهده من است و به کمتر از بهشت برای تو راضی نمی شوم.

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [یکشنبه 1397-07-08] [ 09:38:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      اوصاف اهل بهشت   ...

    انس گوید : روزی در محضر پیامبر اعظم ( ص ) بودیم که اشاره به طرفی کرد و فرمود : الان مردی از اهل بهشت وارد می شود . طولی نکشید که پیر مردی از آن راه رسید و در حالی که با دست راست آب وضوی خویش را خشک می کرد و به انگشت دست چپ ، نعلین خویش را آویخته بود .

    او پیش آمد و سلام کرد . فردای آن روز ، همچنین روز سوم پیامبر ( ص ) بهشتی بودن او را تکرار کرد . عبد الله بن عمر بن عاص ، هر سه روز در مجلس بود ، تصمیم گرفت با پیر مرد تماس بگیرد و ببیند که چه صفتی دارد ؟ روز بعد دنبال او آمد و به خانه پیر مرد رسید و گفت : از پدرم قهر کرده ام و قسم یاد نموده ام که سه شبانه روز به خانه نروم . اگر موافقت کنید به منزل شما بیایم او قبول کرد عبد الله می گوید سه شب خانه اش بودم ندیم عبادت خاصی انجام دهد .

    فقط موقع پهلو به پهلو شدن ذکر خدا می گفت و نماز صبح ر ا می خواند و جز حرف خوب از او چیزی نشنیدم . بعد از سه روز آن پیر مرد نزدم خیلی کوچک جلوه کرد و وقت خداحافظی به او گفتم : با پدرم قهر نکرده بدم بلکه می خواستم ببینم چه عملی داری ،

    که پیامبر ( ص ) فرمود : تو از اهل بهشت هستی ؟ ولی من چیز خاصی از تو ندیدم چون چند قدم رفت پیر مرد گفت : ای پسر اعمال ظاهری مرا دیدی من در باطن نه کینه کسی را به دل دارم و نه حسد به کسی برده ام . عبد الله گفت : همین دو صفت خیلی مهم است که مشمول اعطاف الهی و بهشت شده ای .

    منبع : مجموعه ورام  ، ج 1 ، ص 126

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:30:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چگونگی انتشار توحید   ...

    آدم وقتي بگويد ما پيرو اهل بيتيم سند «اني تاركٌ فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي» گويا است

     اما اگر جريان تشيع باشد مطلب همان مطلب است ولي غائله دارد وهابيت را تحريک ميکند

    زيارت عاشورا را به همراه دارد آن صد لعن را دارد آن مشكلات را دارد

     در سورهٴ مباركهٴ «انعام» فرمود كه اين بتها را فحش ندهيد ﴿وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّوا اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ﴾

    شما اگر منطقي داريد كه داريد توحيد را منتشر كنيد

     بخواهيد بتها را فحش بدهيد خب آنها هم ـ معاذ الله ـ برمي‌گردند معبود شما را فحش مي‌دهند

     اين بيان نشانه آن است كه دارند تولي و تبري را هدايت مي‌كنند كه انسان چگونه تولي و تبري داشته باشد در داخله خودش روزي يك زيارت عاشورا مي‌خواند آن تولي و تبري را هم مخصوصاً دارد اما در فضاي عمومي شما اگر بخواهيد روزي صدبار لعن بكني خب او كه آرام نمي‌نشيند كه فرمود: ﴿ فَيَسُبُّوا اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ﴾ شما اگر بت را فحش بگويي او ـ معاذ الله ـ الله را بد مي‌گويد اين صريح سورهٴ مباركهٴ «انعام» است

     ﴿وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّوا﴾ آنها ﴿اللّه﴾ را ﴿ بِغَيْرِ عِلْمٍ﴾ بنابراين ما اول بايد جهان را كه ارتباط با آنها داريم با انسانيت انسانش معنا كنيم كه انسان يعني چه بعد مسئله اسلام بعد مسئله اهل بيت.


    منبع:   http://portal.esra.ir 

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 09:20:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      یار غائب   ...

    سالها رفت و دلم در تب و تاب است هنوز
    نقش مستورى من نقش بر آب است هنوز
    به طرب حمل مکن سرخى رویم که ز هجر
    قلب آکنده ز غم دیده پر آب است هنوز
    من کجا؟ یار کجا؟ طالع بیدار کجا
    من اسیر غم او، بخت به خواب است هنوز
    دامنش گیرم اگر لطف خدا یار شود
    لیک افسوس که این قصه سراب است هنوز
    سخت من طالب دیدار و تو غایب ز نظر
    ز آتش هجر تو این قلب کباب است هنوز
    همچو یک قطره آبیم به دریاى جهان
    زندگى زودگذر، همچو حباب است هنوز
    «ناصر» از عشق تو آموخت سخن گفتن را
    زین سبب گفته او گوهر ناب است هنوز

     

    http://makarem.ir

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:50:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      با هر کس محشور هستی ، رنگ او را می گیری   ...

    خوشا به حال کسانی که همنشین با اولیاء الله ، با خدا و همنشین ملکوت الهی هستند…

    همواره سعی کن گوش به ندایی ده که آن ، تو را بالا کشد. هر حرف که تو را بالا کشد ، آسمانی است و هر حرف که تو را پائین کشد ، آن حرف خاکی است … سعی کنید با نامحرم تماس نداشته باشد ، چه زن باشد و چه مرد. پرسیدم: آیا مرد هم نامحرم می شود؟

    فرمود : هر کس با خدا انس نداشته باشد نامحرم است.

     

    در محضر استاد ، حسن زاده آملی ، صص 75-83

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:44:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      الگوی ساده زیستی   ...

     الگوی ساده زیستی

    علقمه گويند: بر على (ع) وارد شديم در پيش آن حضرت طبقى بافته شده از ليف خرما بود، در ميان طبق دو گرده نان جوين مشاهده كرديم، نخاله آرد جو بر روى نان‏ها آشكارا ديده مى‏شد، على نان را برداشت و بر روى زانوى خود گذاشت تا آن را بشكند . آن گاه با نمك ميل فرمود . به كنيزى كه نامش فضه بود گفتم چه مى‏شد اگر نخاله اين آرد را براى على (ع) مى‏گرفتى؟ در اين هنگام اميرالمؤمنين (ع) تبسم نموده فرمود: من خودم دستور داده‏ام نخاله‏اش را نگيرد . گفتم براى چه يا على؟ ! فرمود: زيرا اين طور نفس بهتر ذليل مى‏شود و مؤمنان به من پيروى خواهند كرد تا وقتى كه به اصحاب ملحق شوم .

     

    (انوار نعمانيه، ص‏18)

     

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:35:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نجات جان يونس نقاش   ...

    امام هادي عليه السلام و نجات جان يونس نقاش

    روزي يونس نقاش با دل ترسان و مضطرب نزد امام هادي عليه السلام رفت و گفت:
    «اي سيد من، تو را درباره خانواده ام سفارش به نيکي مي‌کنم.»
    امام فرمود:«چه خبر شده؟»
    يونس گفت:«تصميم گرفتم از اين جا بروم.»
    امام هادي عليه السلام در حالي که تبسمي بر لب داشت فرمود:«چرا؟»
    يونس گفت:«موسي بن بغا (يکي از مقامات حکومت بني عباس) نگيني به من سپرد که بسيار ارزشمند و قيمتي است و از من خواست روي آن نقشي حک کنم. موقع کار اين نگين دو نيم شد. فردا قرار است آن را تحويل بدهم و در اين صورت يا هزار تازيانه مي خورم يا مرا مي کشند.»
    حضرت هادي عليه السلام فرمود:«به منزلت برگرد. تا فردا جز خير چيزي نخواهد بود.»
    فردا يونس دوباره ترسان و لرزان خدمت امام هادي عليه السلام رسيد و اظهار داشت:«مامور آمده و نگين را مي خواهد.»
    امام فرمود:«برگرد که جز خير نخواهي ديد.»
    يونس پرسيد:«اي آقاي من، به او چه بگويم؟»
    امام تبسمي کرد و فرمود:«برگرد و به آنچه به تو مي گويد گوش بده. جز خير نخواهد بود.» يونس رفت و پس از مدتي با لبان خندان بازگشت. به امام گفت:«اي سيد من! مامور مي‌گويد کنيزانم با هم مزاح دارند. آيا مي‌تواني اين نگين را دو نيمه کني تا ما نيز تو را بي‌نياز کنيم؟»
    امام هادي عليه السلام خوشنود شد و رو به آسمان عرض کرد:«خدايا حمد از آن توست که ما را از آن گروهي قرار دادي که تو را ستايش کنند.»

     

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:24:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      پلاکی برای گمنامی   ...

    پلاکش را آرام باز کرد و انداخت داخل رودخانه.

    دستش را گرفتم و با عصبانیت گفتم:” این چه کاری بود کردی؟ ” اشک چشمانش سرازیر شد…

    سرش را بالا آورد و گفت: “حاجی! من سید هستم. می خواهم مثل مادرم زهرا(س) گمنام بمانم. “

    گمنامی برای شهرت پرست ها درد آور است. اگر نه ، همه اجر ها در گمنامی است.

    شهید سید مرتضی آوینی

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:22:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      مراقب باش   ...

     

    مراقب افکارت باش که گفتارت می شود

     

    مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود

     

    مراقب رفتارت باش که عادتت می شود

     

    مراقب عادتت باش که شخصیتت می شود

     

    مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:09:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      گل نرگس   ...

    زان لب لعل كه رشك شكر است              خواهد آنكس كه ز اهل بصر است
    عاشق و واله و شيداي تو شد                  هر كسي عارف و صاحب نظر است
    هر كسي محنت هجران ديده است             از دل خسته من با خبر است
    بي تو گر عمر ابد بخشندم                      همه آن ضرر اندر ضرر است
    هر كه را ياد تو از ياد برفت                   روزگارش خطر اندر خطر است
    زانچه گل در چمن حسن بود                    گل نرگس ز همه خوبتر است
    كي برون آيي از اين پرده غيب                شام هجران تو را كي سحر است
    (لطفي صافيت) اي معدن لطف                 از غم هجر تو خونين جگر است

    سروده حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:06:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      همیشه در محضر خدا هستیم   ...

    همیشه در محضر خدا هستیم

    ما مهمان خدا هستيم ؛ در سفره او هستيم ، مى بيند ما را، مى داند ما چه كار مى كنيم ، مى داند كه ما خيال داريم چه كنيم ؛ بهتر از ما مى داند خيالات ما را. ما يك چيزهايى را خيال مى كنيم و خيال مى كنيم اين خيالات ما واقعيّت پيدا مى كند، و آن خيالات واقعيّت پيدا نمى كند، [و] خدا مى داند بر عكس است ؛ آنهايى را كه خيال مى كنيم واقعيّت پيدا مى كند، واقعيّت پيدا نمى كند، و آنهايى را كه خيال مى كنيم واقعيّت پيدا نمى كند، واقعيت پيدا مى كند، تا اين مقدار مطّلع است !

    خدا كه مطّلع است ، معلوم [است ]، ملائكه اش ، رُسُلش ، همه جا در راست ، چپ ، اين طرف آن طرف ، همه جا هستند.
    نمى شود از خدا مخفى كرد؛ خوب پس [حالا] كه نمى شود مخفى كرد و خدا مى بيند، مى داند و قادر هم هست ، يك چيزهاى را دوست دارد، يك چيزهايى را دوست ندارد و براى خودِ ماست ، والاّ براى او فرقى نمى كند؛ و اگر اين جور است ، آيا ما بيش از اين حاجت داريم كه همين قدر مطّلع باشيم كه ((خدا بر ظاهر ما و بر باطن ما مطّلع است ))؟

     

    ***************

    فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:03:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      دعوت قرآن به تعقل و تزكيه تواماً   ...

    گرچه علم حكمت و فلسفه داراى اصالت و متانت است، و اشرف علوم ذهني و تفكري است كه توحيد را بر پايه برهان استوار می نماید و راه هرگونه شكّ و شبهه را مسدود مى‏كند

    و بر اين اصل قرآن مجيد دستور داده و روايات وارده از راسخين دانش و دين

     ائمّه طاهرين كه پاسداران وحى و نبوّتند نيز امر به تعقّل و تفكّر و ترتيب قياس و برهان و مقدّمات استدلالي نموده‏اند،

     ليكن اكتفا نمودن به توحيد فلسفى و برهانى در مكتب استدلال بدون انقياد دل و وجدان ضمير و شهود باطن، امرى است نارسا.

    گرسنه گذاردن دل و باطن را از غذاهاى روحاني معنوي عالم غيب و انوار الهي ملكوتي جمالي و جلالي

     و قناعت كردن به سير در كتابها،  كتابخانه‏ها، مكتب‏ها، درس خواندن‏ها و درس دادن‏ها گرچه به اعلى درجه از اوج خود برسد،

    سير كردن عضوى است از اعضاء و گرسنه گذاردن عضوى بالاتر و والاتر.

    دين قويم كه بر صراط مستقيم است هر دو جنبه را رعايت مى‏كند و قوا و استعدادهاى نهفته انسان را از هر دو جهت تكميل مى‏نمايد.

    از سوئى ترغيب به تعقّل و تفكّر مى‏كند،

    و از سوى ديگر امر به اخلاص و تطهير دل از زنگار كدورتهاى شهوانى، و آرامش دل، اطمينان، سكينه خاطر، و پس از يازده سوگند عظيم و جليل: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا * وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا مى‏سرايد.

     

    اين آيات قرآني كه با جان انسان گفتگو دارد و با باطن انسان تكلّم مى‏كند چگونه افرادى را از متفكرّين و مدرّسين و معلّمين مكتب فلسفه و استدلال دعوت به تعبّد و مراقبه و محاسبه نفس نموده تا با اخلاص در عمل براى رضاى خدا طبق كلام رسول خدا:

     من أخلص للّه أربعين صباحا ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه إلى لسانه

    چشمه‏هاى جوشان معارف الهي از منابع دل آنها جارى و بر زبان آنها سارى شده و بالأخره سيل خروشان انديشه‏ها و الهامات و واردات رحماني از كانون وجودشان به حركت درآمده است.

    منبع:

    سایت سيد محمدحسين حسيني طهراني

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 08:00:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      افتادگی و تکبر   ...


    #حدیث_روز
    متواضعان ملت

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 04:08:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      کبر و ناامیدی    ...


    #حدیث_روز
    دوری از تکبر

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 04:07:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ثواب زیارت امام حسین   ...


    ☘️اگر مردم مى دانستند در زیارت مزار #امام_حسین_علیه_السلام چه فضیلتى است از شوق آن مى مردند
    ? #امام_باقر_علیه_السلام ?
    ثواب الاعمال، ص319

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



    [شنبه 1397-07-07] [ 11:21:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ثواب وضو   ...


    بسم الله الرحمن الرحیم
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    هرگاه بنده (خدا) وضو گیرد ، گناهانش همچون برگ‏هاى این درخت فرو میریزد
    .
    کنزالعمّال : 26030 منتخب میزان الحکمه : 594
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:
    خداوند سبحان و متعال در روز قیامت امّت مرا ، بر اثر وضو ، با چهره ‏هاى زیبا و دست و پاى سپید محشور می‏کند
    .
    بحار الأنوار : 80/237/11 منتخب میزان الحکمه : 594
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    زیاد وضو بگیر ، تا خداوند عمر تو را زیاد گرداند . اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى این کار را بکن ؛ زیرا اگر در حال طهارت بمیرى ، شهید خواهى بود
    .
    أمالی المفید : 60 / 5 منتخب میزان الحکمه : 594
    .
    امام صادق علیه‏ السلام :
    وضو روى وضو، روشنایى روى روشنایى است .
    .
    وسائل الشیعه : 1 / 265 / 8 منتخب میزان الحکمه : 596
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    کسى که با طهارت بخوابد ، همانند روزه‏ دارِ شب زنده ‏دار است
    .
    کنزالعمّال : 25999 منتخب میزان الحکمه : 594
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    با آبى که به آفتاب گرم شده است ، نه وضو سازید ، نه غسل کنید و نه خمیر بسازید ؛ چرا که پیسى می آورد .

    الکافی ، جلد 3 ، صفحه 15
    .
    پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
    هـر که بـا وضـو باشد و (با این حال) وضو بگیرد ، ده ثواب برایش نوشته شود .
    .
    کنزالعمّال : 26042 منتخب میزان الحکمه : 596

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:19:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      صدقه   ...


    #بعــد_از_صدقه_بر_دستـان_خود_بــوسـه_زنید
    ? امیر المؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند ? ⚡️چون به سائل چیزی دادید دست خود را نزد دهان ببرید و آن را ببوسید چون خداوند گیرنده صدقات است.⚡️
    ❣امام صادق(علیه السلام) فرمودند ?
    ☄ خداوند میفرماید هیچ چیز نیست مگر دیگری را می گمارم که آن را بگیرد غیر از صدقات که خودم به دستم میگیرم. ☄
    ? جامع السعادات نراقی جلد 2صفحه 133
    ══〰 ☘ ? ☘ 〰══

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:13:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نشاط معنوی   ...


    ✉️ نشاط معنوے چگونــه به دستـــــ مےآید؟

    #پیام_معنوے
    استــــاد پنـــاهیـــان

    تصویـــربـــاز شود ?

    @kheiybar

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 11:11:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      نماز شب   ...


    امام صادق علیه السلام:
    نماز شب چهره را سفید و نورانی می‌کند، نماز شب انسان را خوشبو می‌کند، نماز شب روزی می‌آورد.

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:58:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      ثواب زیارت امام حسین   ...


    ? سوال وجواب غافلگیر کننده امام صادق (ع)

    امام صادق (ع) ازیارانش پرسید.چندبار حج رفته ای؟ گفت نوزده حج.امام فرمود،آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین (ع) برایت نوشته شود
    کامل الزیارت ص 162 ?

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:56:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      احتکار   ...


    پیامبر اکرم ص می فرمائید:
    هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن،40روز احتکار کند،از خدا برَی و خدا از او بَری است

    خود دانید ….

    #ضرر_همگانی
    #احتکار_خانگی
    #به_اندازه_بخریم

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:55:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


      چرخه قحطی   ...


    ? اینفوگرافیک گرانی های چند وقت اخیر کشور
    قحطی با کمبود کالا چه شباهت هایی دارد؟

    موضوعات: امام حسن مجتبی علیه السلام  لینک ثابت



     [ 10:52:00 ب.ظ ]


    فرم در حال بارگذاری ...


    1 2

      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

     
     
    این وبلاگ بمنظور معرفی شاخه ای از ابعاد وجودی امام حسن مجتبی (ع) به فعالیت مشغول شده است.